چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

تولید آزمایشگاهی نخستین واکسن نوترکیب انگلی دامی در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14433
سه شنبه، ۲۸ دی، ۱۳۹۵ | 12:36

تولید آزمایشگاهی نخستین واکسن نوترکیب انگلی دامی در ایران

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از موفقیت محققان این موسسه در تولید آزمایشگاهی واکسن ضد کنه به عنوان نخستین واکسن نوترکیب در زمینه بیماری های انگلی دامی در کشور خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حمید کهرام با اشاره به این  موضوع که در دنیا تولید واکسن به صورت نوترکیب در حال تغییر است، اظهار کرد: موسسه رازی در طول ۱۰ سال گذشته، با درک اهمیت موضوع و برای همگام شدن با پیشرفت های روز، تحقیقات بر روی این نوع واکسن ها را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: یکی از نخستین واکسن های نوترکیب که به دانش فنی آن در موسسه رازی دست یافته ایم، واکسن ضد کنه است. آلودگی دام به کنه موجب تحمیل خسارات اقتصادی فراوان به دامدار می شود، کاهش باروری، کاهش شیردهی و کاهش تولید گوشت از تبعات این بیماری است.


کهرام افزود: این کنه ناقال ویروس های بیماری زای دیگری مانند تب کریمه کنگو است بنابراین کنترل آن از لحاظ بهداشتی و اقتصادی بسیار با اهمیت است.


رئیس موسسه رازی با اشاره به تکمیل مطالعات تحقیقاتی این واکسن در بخش ژنومیکس و مهندسی ژنتیک موسسه رازی یادآور شد خوشبختانه مرحله تولید آزمایشگاهی این واکسن به پایان رسیده است.


کهرام با ابراز امیدواری نسبت به تولید انبوه واکسن ضد کنه گفت: این واکسن نخستین واکسن نوترکیب در زمینه بیماری های انگلی دام است که بر پایه دانش بومی محققان ایرانی با تکنولوژی نوترکیب یا مهندسی ژنتیک ساخته شده است.


وی دستیابی به دانش فنی ساخت فرآورده های مهندسی ژنتیک را از طرح های در دستور کار  بخش ژنومیکس و مهندسی ژنتیک این موسسه عنوان کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دوشیدن شیر بدون لاکتوز به دست مهندسی ژنتیک

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: کشیدن بحث‌های عوامانه علیه مهندسی ژنتیک به فضای تصمیم سازی کشور را از فناوری محروم می‌کند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران: ترس از فناوری، برخی سیاستمداران را دچار عوام زدگی کرده است

هشدار یک مدرس حوزه و دانشگاه: جریان مدعی سکولار بودن زیست فناوری با اصل فناوری مخالف اند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها