جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

جهانگیری: برجام یک کار استثنایی و تاریخی بود/علت موفقیت علوم پزشکی در توسعه علمی، تمرکز بر بخش تحقیق است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14389
دوشنبه، ۲۷ دی، ۱۳۹۵ | 13:28

جهانگیری: برجام یک کار استثنایی و تاریخی بود/علت موفقیت علوم پزشکی در توسعه علمی، تمرکز بر بخش تحقیق است

معاون اول رییس‌جمهور برجام را یک کار استثنایی و حاصل یک مذاکره تاریخی دانست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌دكتر اسحاق جهانگيري روز دوشنبه در بيست و دومين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي که با حضور هاشمی، وزیر بهداشت و  دکتر ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، ابتدا درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و در ادامه با اشاره به سالروز اجرایی شدن برجام گفت: پیش از نهایی شدن برجام و طی سالهای گذشته،  فشارهای سنگینی از طریق تحریم‌ها بر ملت ایران وارد شد و نظام بانکی کشور، حمل و نقل، بیمه، صادرات و بسیاری از حوزه‌های دیگر را تحت تاثیرات شدید قرار دارد به طوری که حتی هر ایرانی فقط به خاطر ایرانی بودنش تحت تحریم‌های ظالمانه قرار می‌گرفت و این درحالی بود که تمام فعالیتهای هسته‌ای ایران زیر ذره‌بین بود.

وی افزود: دولت یازدهم با این نگاه که می‌تواند طی یک گفت‌و‌گوی جدی مسائل خود را با دنیا حل و فصل کند، با انتخاب تیم مذاکره‌کننده بسیار قوی که دکتر ظریف نماد قدرت این تیم بود، طی ماه‌ها، مذاکره سخت و نفس‌گیر با ۶ کشور،‌ مذاکره‌ای تاریخی، استثنایی و قدرتمند را به نمایش گذاشت؛ مذاکره ای که اتحادیه اروپا و سازمان ملل حامی طرف مذاکره کننده بود. اما در نهایت توافق مهمی با تلاش ایران شکل گرفت.

جهانگیری با اشاره به این که امروز میزان صادرات نفت و میعانات به بالاترین حد خود پس از انقلاب رسیده است، افزود: اکنون کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران با لغو تحریم‌ها کالاها را به هر جا که می‌خواهند منتقل می‌کنند و صادرات کشور رو به توسعه است.

معاون اول رییس‌جمهور به بدعهدی‌های صورت گرفته از سوی طرف مقابل پس از توافق نهایی برجام اشاره کرد و گفت: عده‌ای در کشور به جای حمله به کسانی در مقابل ما هستند و بدعهدی می‌کنند، تیم مذاکره کننده ایرانی را هدف تاختن قرار می‌دهند درحالیکه این تیم واقعا کار بزرگی صورت داد و ایران از برجام حمایت و حفاطت می‌کند.

وی ایران را کانون امنیت امروز منطقه خواند و گفت : هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی توافق برجام را نقض کند.

جهانگیری اظهار داشت: در ميان قدرت‌هاي بزرگ برخي علاقمند نيستند كه ايران توسعه پيدا كند و به همين دليل سعي مي‌كنند در روند اجراي برجام اخلال و بدعهدي كنند گفت: جمهوري اسلامي ايران به عهد و توافق بين‌المللي كه امضا كرده است پايبند خواهد بود اما موضع جمهوري اسلامي ايران اين است كه اگر طرف مقابل بخواهد برجام را پاره كند، عكس العمل ايران تندتر خواهد بود.

جهانگیری در ادامه جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی را از بهترین جشنواره‌های کشور خواند و با اشاره لزوم توجه به توسعه علمی به عنوان پایه توسعه همه جانبه کشور، رقابت علمی آینده برای ایران رقابت ساده‌ای نخواهد بود هرچند که امروز رتبه ۱۶ تولید علم جهان را داریم.

وی با بیان این که بخش زیادی از توانمندي و پيشرفت علمی کشور مرهون تلاش محققان پزشكي و به دليل تمركز بخش پزشكي بر تحقيقات و پژوهش است تاکید کرد: بايد اين موضوع در كشور جا بيفتد كه امور تحقيقاتي و پژوهشي امور جاري و مصرفي نيستند.

جهانگیری افزود: يكي از محورها و جهت گيري هاي اصلي در اقتصاد مقاومتي نيز توسعه علم و فناوري است و اقتصاد مقاومتي زماني مي تواند بنيان مستحكم داشته باشد كه دانش بنيان بودن همه امور به يك فرهنگ در كشور تبديل شود.

معاون اول رييس جمهور افزود: اگر روش ها و شيوه هاي سنتي به روش هاي مبتني به دانش در كشور تبديل شود كار بزرگي صورت گرفته است و رسالت دانشگاه ها در مقطع فعلي هم توليد علم و تربيت دانشمندان است و هم كمك كردن به دانش بنيان شدن همه امور است.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: متاسفانه بودجه برخي مسائل حياتي كشور در بودجه جاري ديده شده كه نمي توان آن را كم كرد و يا به آن بي توجه بود و بايد اين موضوع در ميان سياستگذاران كشور جا بيفتد كه سرمايه گذاري در بخش تحقيقات و پژوهش جزء پربازده ترين سرمايه گذاري ها است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

لغو روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی از سوی دولت آمریکا

عبور از پیچ تحریم ها، فرصتی تاریخی برای قطع وابستگی به نفت

محکومیت اقدام فرانسه در استرداد مهندس ایرانی از سوی فعالان صنعت پهپاد کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها