جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

موفقیت محققان ایرانی در درمان انسداد شریان‌های اندام تحتانی با سلول‌های بنیادی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14310
یکشنبه، ۲۶ دی، ۱۳۹۵ | 15:15

موفقیت محققان ایرانی در درمان انسداد شریان‌های اندام تحتانی با سلول‌های بنیادی

پژوهشگران مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به درمان انسداد شریان های اندام تحتانی با استفاده از سلول‌های بنیادی به همراه آنژیوپلاستی، بالن، آنژیوپلاستی و گذاشتن فنر شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حسن راوری، رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: این طرح اکنون مراحل عملی را می گذراند که تا پایان امسال نتایج اجرای آن بر روی ۲۰ بیمار موردی و ۲۰ بیمار شاهد اعلام می شود.

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که فعالیت رسمی این مرکز از سال ۱۳۸۹ همزمان با دریافت موافقت اصولی آغاز شده است تصریح کرد: خوشبختانه این مرکز طی این سال ها بیش از ۹۰ طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه را اجرا کرده  که نتیجه آن تولید بیش از ۸۰ مقاله در پایگاه های استنادی معتبر جهانی بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تلاش این مرکز در اجرای طرح هایی با نگاه اثر سلولهای بنیادی در درمان بیماری های عروقی اشاره کرد و افزود: تازه ترین حیطه فعالیت مرکز تحقیقاتی جراحی عروق را سلول های بنیادی تشکیل می دهند که در این راستا تحقیقاتی در حوزه کاربرد سلول های بنیادی در پای دیابتی، انسداد شریانی و اسکیمی اندام و … انجام شده است.

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:  آخرین طرحی که اکنون مراحل عملی آن در حال انجام است استفاده از سلولهای بنیادی به همراه آنژیوپلاستی و بالن و آنژیوپلاستی و گذاشتن فنر در انسداد شریان های اندام تحتانی است که مراحل عملی آن روی بیماران انجام شده است.

وی اضافه کرد: این طرح در دنیا کار جدیدی است، به این علت که تلاش دارد مانع از گرفتگی دوباره رگ در بیمارانی شود که آنژیوپلاستی برایشان انجام می دهیم و امکان دارد به عوارض بلند مدت این درمان یعنی گرفتن دوباره رگ دچار شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مراحل ابتدایی این طرح تلاش می شود جهت ممانعت از گرفتگی دوباره رگ، از سلولهای بنیادی استفاده شود که اکنون در مراحل پیگیری بیماران هستیم و امیدواریم تا انتهای سال ۹۵ نتیجه مکتوب و آماری بر روی ۲۰ بیمار موردی و ۲۰ مورد شاهد در طول یک سال گذشته مشخص شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها