جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آغاز همکاری ایران و آلمان در زمینه زیست‌بوم‌های خلیج فارس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14124
چهارشنبه، ۲۲ دی، ۱۳۹۵ | 14:06

آغاز همکاری ایران و آلمان در زمینه زیست‌بوم‌های خلیج فارس

در راستای شروع همکاری بنیاد علمی آلمان و ایران، کارگاه بررسی واکنش زیست بوم‌های ساحلی خلیج فارس نسبت به عوامل استرس زای زیست محیطی در مرکز همایش‌های کیش آغاز به کار کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این کارگاه تخصصی که با حضور نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت ازز پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و یورگ اشنایدر معاون بین الملل DFG آلمان در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، ضرغام با اشاره به اهمیت تولید علم برای هر کشوری گفت: بنیاد ملی علم ایران هنوز یک نوجوان است که ما آرزوهای بلند بالایی را برای رشد و توسعه آن در کشور داریم تا جایی که امروز بخش اعظمی از تولید علم در سطح Q1 با حمایت های این بنیاد انجام می شود.

وی تاسیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی (بنیاد ملی علم ایران) را در راستای توسعه برنامه های زیر ساختی علمی خواند و اظهار کرد: از سال ۸۲ که اساسنامه این بنیاد با استفاده از بررسی های مختلفی که بر روی بنیادهای سایر کشورها تدوین و به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید تمام تلاش این بخش را بر حمایت از نو آوری، تولید علم و فناوری و تحقق اسناد بالا دستی قرار دادیم. البته نخست این بنیاد بیشتر بر روی دانشگاهیان و اساتید برنامه های مختلف تمرکز داشت اما کمی بعد ما به این نتیجه رسیدیم که باید به زیر ساخت‌های علمی نیز توجه ویژه ای داشته باشیم بنابراین در این راستا جامعه و مهد کودک ها نیز مد نظر قرار گرفت و بر اساس آن ما به سراغ پژوهش سراهای دانش آموزی حرکت کردیم.

ضرغام با اشاره به اهمیت مردمی کردن علم در جامعه، گفت: بنیاد علم آمریکا سالانه بودجه ای بالغ بر ۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار را برای بیش از ۲۰۰ هزار پژوهشگر صرف می کند که نشان دهنده اهمیت این بخش و مردمی کردن آموزش و پرورش و علم است.
وی آموزش سبک زندگی را یکی از مبانی مهم این بنیاد دانست و افزود: آموزش سبک زندگی و تاکید بر کیفیت و کمال معرفت از جمله بخش هایی است که امروز دنیا بر آن تاکید دارد چرا که دانشگاه های نسل چهارم بر خلاف گذشته بیش از تاکید بر آموزش و پرورش به سمت کمالگرایی گرایش دارند لذا دنیا دریافته است که صرفا با دانش نمی تواند به خوشبختی و صلح جهانی دست یابد و در این راستا نیازمند توجه به موضوعاتی از قبیل سبک زندگی و کمال هستیم.
رئیس صندوق حمایت از پژ.هشگران و فناوران معاونت علمی همچنین بیان کرد: یقینا در عرصه محیط زیست این مردم هستند که می توانند بهترین کمک را برای تعادل زیستی جهان پیرامون داشته باشند در این راستا نیز ما اقدامات پژوهشی را آغاز کرده ایم.
ضرغام از آغاز همکاری پژوهشگران ایران و آلمان در راستای زیست بوم خلیج فارس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آلمان از جمله کشورهای موفقی است که بعد از امضای توافقنامه پاریس توانسته بیشترین اقدامات را در راستای کاهش گازهای گلخانه ای داشته باشد بنابراین ما اقدامات پژوهشی را با این کشور در پیش گرفته ایم.
وی آشنایی مردم با محیط زیست را از جمله مباحث مهم این بنیاد دانست و گفت: به طور یقین آشنایی مردم با محیط زیست در پیشگیری آسیب های این بخش بسیار مهم است زیرا قطعا اگر جامعه ای بتواند در ساختار خانواده خود عشق و علاقه را ایجاد کند، شاهد صلح بیشتری در جهان خواهیم بود لذا در بدو امر توجه بر خانواده ها به عنوان رکن نخستین این بخش است.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی کشور را نیازمند راه اندازی یک مرکز پژوهش بر دریا دانست و عنوان کرد: درست است که ما امروز دارای مرکز پژوهش اقیانوس شناسی هستیم اما قطعا لازم است که در بخش دریا نیز یک پژوهشکده راه اندازی کنیم تا بتوانیم به پژوهش و بهره مندی درست از این بخش بپردازیم.
بر اساس این گزارش، کارگاه بین المللی بررسی واکنش زیست بوم های ساحلی خلیج فارس نسبت به عوامل استرس زای زیست محیطی تا ۲۳ دی ماه در سالن ابن سینای مرکز همایش های بین المللی کیش ادامه دارد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

سامانه انتشار اطلاعات طرح‌های پژوهشی بنیاد ملی علم ایران راه‌اندازی شد

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

با بررسی گسترده ۱۱ نژاد ایرانی؛ مشخصات ژنتیکی گستره ژنومی جمعیت ایرانی شناسایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها