پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دکتر علی شریعتمداری درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14038
دوشنبه، ۲۰ دی، ۱۳۹۵ | 15:03

دکتر علی شریعتمداری درگذشت

دکتر علی شریعتمداری، چهره ماندگار علمی کشور در حوره تعلیم و تربیت و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، امروز در سن ۹۳ سالگی در شیراز دارفانی را وداع گفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که وزیر فرهنگ و آموزش عالی دولت موقت (کابینه مرحوم مهندس بازرگان) و همچنین نخستین رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران بود، امروز و پس از تحمل یک دوره بیماری در شیراز درگذشت.
دکتر شریعتمداری سال ۱۳۰۲ در شیراز به دنیا آمد.  تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همان شهر به پایان رسانید و بعد از گذراندن دوره دانشسرای مقدماتی ضمن فعالیت آموزگاری مدتی در مدرسه آق باباخان شیراز و بعد در مدرسه مروی تهران به تحصیلات حوزوی پرداخت.

وی سپس تحصیلات خود را در دانشگاه تهران پی گرفت و در سال ۱۳۳۲ در دو رشته‌ فلسفه و علوم تربیتی و در سال ۱۳۳۵ در رشته علوم قضایی موفق به کسب درجه لیسانس شد.

او طی سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۸ به عنوان آموزگار و از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۵ به‌عنوان دبیر به تدریس پرداخت.

شریعتمداری در سال ۱۳۳۵ با بورسیه دانش آموختگان ممتاز به امریکا رفت و تحت راهنمایی فیلیپ اسمیت، استاد برجسته آمریکایی و مولف کتاب «تفکر منطقی و روش تعلیم و تربیت » که مدتی نیز رییس انجمن استادان فلسفه تربیت امریکا بود تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه‌های میشیگان و تنسی پشت سرگذاشت.

مرحوم شریعتمداری کارشناسی ارشد رشته آموزش متوسطه را در سال ۱۳۳۶ از دانشگاه میشیگان و دکتری فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی را در سال ۱۳۳۸ از دانشگاه تنسی دریافت کرد.

وی که پیش از اعزام به آمریکا به دلیل فعالیتهای سیاسی چند بار به زندان افتاده بود به رغم نگرانی هایی که در خصوص عدم امکان کار در دانشگاه های ایران داشت به رغم موقعیت کاری و علمی مناسب در آمریکا به ایران بازگشت و  از سال ۱۳۳۹ به عنوان دانشیار علوم تربیتی دانشگاه شیراز و از سال ۱۳۴۳ به عنوان استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به تدریس مشغول شد. وی طی سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶ به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایندیانا و تنسی نیز به تدریس مشغول بود. دکتر شریعتمداری از سال ۱۳۵۸ تا پیش از بازنشستگی استاد تعلیم و تربیت در دانشگاه تربیت معلم تهران بود.

مرحوم شریعتمداری که از فعالان نهضت ملی و نماینده حزب مردم ایران در تاسیس نهضت مقاومت ملی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ بود و در دوران پیش از انقلاب بارها طعم زندان را چشیده بود در دولت موقت مهندس بازرگان به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی فعالیت داشت که پس از چند ماه جای خود را به مرحوم دکتر حسن حبیبی داد.
از سمت‌های اجرایی دکتر شریعتمداری سرپرستی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه‌های برنامه‌ریزی در شورای عالی برنامه‌ریزی، کمیته علوم تربیتی، شورای خبرگان بدون مدرک و عضویت در هیات مرکزی گزینش استاد، شورای آموزش و پرورش، و عضویت پیوسته و ریاست گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم جمهوی اسلامی ایران بوده است. دکتر شریعتمداری همچنین عضو شورای پژوهش‌های علمی کشور، سرپرست مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم و عضو شورای پژوهشی دانشگاه اصفهان بوده است.

وی سابقه عضویت در هیات رئیسه انجمن‌های ایرانی تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت و نیز انجمن روانشناسی ایران را دارد. دکتر شریعتمداری مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را نیز دریافت کرده است و مدیر مسوول چهار مجله علمی از جمله نامه فرهنگستان علوم بوده است.

مرحوم دکتر شریعتمداری مؤلف ۲۴ جلد کتاب، مترجم شش عنوان کتاب، مؤلف ۷۰ عنوان مقاله علمی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و مترجم ۱۸ مقاله و مجله علمی بوده است.

از جمله آثار استاد می‌توان به کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، چگونگی ارتقاء سطح علمی کشور، نقد و خلاقیت در تفکر، نقد آرا برخی از دانشمندان معاصر، تعالیمات حضرت علی (ع) و نظر شهید مطهری و سیاست و خردمندی اشاره کرد.

قرار است پیکر استاد شریعتمداری برای تشییع و تدفین به تهران منتقل شود.

دیده‌بان علم ایران نیز درگذشت این چهره علمی و دانشگاهی را به جامعه دانشگاهی و خانواده و دوستداران استاد تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی منتخب فرهنگستان علوم تجلیل شدند

دکتر ثبوتی به ریاست گروه علوم پایه فرهنگستان علوم منصوب شد

بیانیه اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در خصوص مصوبه کنکوری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی

پذیرش هشت عضو پیوسته جدید در فرهنگستان علوم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها