پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نفوذ به بافتهای عمیق مغز با فناوری جدید نانوالکترودهای سه‌بعدی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1393
شنبه، ۲۲ خرداد، ۱۳۹۵ | 08:10

نفوذ به بافتهای عمیق مغز با فناوری جدید نانوالکترودهای سه‌بعدی

محققان ژاپنی نانوالکترود طویلی ساختند که می‌تواند همانند یک سوزن وارد بافت‌های عمیق شده و اطلاعات مورد نظر پژوهشگران را ثبت کند. از این ابزار برای درک بهتر فعالیت‌های مغز می‌توان استفاده کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه تویوهاشی موفق به ساخت نانوالکترود سه بعدی مبتنی بر میکروسوزن شده است که طولی بیش از ۱۰۰ میکرون دارد.

افزایش طول سوزن در این ابزار موجب شده تا قابلیت محصول نهایی افزایش قابل توجهی پیدا کند و از آن بتوان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد؛ برای مثال، می‌توان از این نانوابزار برای نفوذ در بخش‌های عمیق بافت استفاده کرد. این گروه از این ابزار برای ثبت اطلاعات بین سلولی در موش استفاده کردند.

یوشیهیری کوبوتا از محققان این پروژه می‌گوید: « یکی از چالش‌های فناوری در الکتروفیزیولوژی، ثبت اطلاعات بین سلولی است به ویژه در سلول‌هایی که دارای بافت ضخیمی هستند. این سوزن دارای طولی بیش از ۴۰ میکرون بوده که برای انجام آزمایش روی مغز موش بسیار مناسب است. از سوی دیگر وارد کردن نانوسیم و نانوسوزن به داخل بافت‌‌های عمیق امکان‌پذیر نیست چرا که یک نانوسوزن استحکام لازم برای نفوذ را ندارد. اما این ابزار که دارای الکترودی با طول ۱۲۰ میکرون است از شکل مخروطی برخوردار بوده که به قدر کافی برای نفوذ به داخل بافت استحکام دارد.»

تکاشی کاوانو رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: « هر چند ما نشان دادیم که نتایج اولیه کاملا رضایت‌بخش است با این حال تولید انبوه سوزن‌هایی که طولی بیش از ۱۰۰ میکرون دارند نیازمند فناوری ویژه‌ای است. این یافته‌ها می‌تواند رویای ساخت ادوات ثبت داده‌های بین سلولی را در بافت‌های بدن به حقیقت تبدیل کند. از این ادوات می‌توان برای ثبت داده از مغز استفاده کرد کاری که فرای توانمندی فناوری‌های فعلی است.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “Nanoscale-tipped high-aspect-ratio vertical microneedle electrodes for intracellular recordings” در نشریه Small منتشر شده‌است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها