جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

خشکسالی کم بود، دروغ تلگرامی هم آمد!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13894
شنبه، ۱۸ دی، ۱۳۹۵ | 14:49

خشکسالی کم بود، دروغ تلگرامی هم آمد!

«آیا ما عاشق سیاه نمایی و خرافاتیم؟»، کاوه مدنی، استاد مدیریت منابع آب و محیط زیست امپریال کالج لندن و از اعضای تیم پژوهشی پروژه ایران ۲۰۴۰ – دانشگاه استنفورد در یادداشتی اینستاگرامی با این عنوان از نحوه انعکاس گزارش این پروژه در فضای مجازی ابراز تاسف کرده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر مدنی که هفته گذشته در نشستی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یافته های این پروژه در ارزیابی توان زراعی زمین های کشاورزی ایران را ارائه کرده بود در اینستاگرام خود نوشته است: «هنوز چند روزی بیشتر از انتشار گزارش پروژه ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد در مورد ارزیابی توان کشاورزی اراضی ایران نمی گذرد.

در این مدت گزارش های متعددی از نتایج این ارزیابی در رسانه های مختلف منتشر شده است و در حلقه های آبی و محیط زیستی دست به دست شده است اما ظاهرا محبوبترین یافته این گزارش از دید مخاطبین و نه از دید نویسندگان (بنده و همکاران) شکل فوق است که صدها هزار بار با عنوان “فقط ۲۰ سال دیگر تا فاجعه فاصله داریم …نقشه خشکی ماهانه ایران درسال ۲۰۴۰” در شبکه های اجتماعی و حلقه های آبی و غیر آبی رؤیت و بازنشر شده است بی آنکه کسی صحت و سقم این خرافه را زیر سؤال ببرد، چرا که هرگونه سیاه نمایی برای ما جذاب است.

جالب اینجاست که منشآ تولید این شایعه یکی از گروههای تلگرامی متعلق به مدعیان و متخصصان آب کشور است که در آن از بام تا شام راجع به موارد مربوط و نا مربوط بحث و جدل می شود اما هیچ وقت کسی حاضر نیست بپرسد که منبع این ادعا کجاست.

این شکل توزیع جغرافیای متوسط ضریب خشکیدگی ایران در ماههای مختلف سال در یک بازه سی ساله گذشته (نه آینده!!!) را نشان می دهد. محاسبه این ضریب مرحله ای از ارزیابی ما بوده است برای اینکه بتوانیم طول دوره رشد گیاه را در سراسر ایران محاسبه کنیم. این شکل به ما می گوید که در کجای ایران و در چه ماههایی از سال برای کشاورزی به آبیاری نیاز داریم. در هر ماه از سال، پتانسیل تبخیر و تعرق گیاه در مناطق زرد و قرمز بیشتر از میزان بارندگی است و اگر چیزی در این مناطق بکاریم باید آن در آن ماه آبیاری کنیم. بنابراین شکل در اکثر ماههای سال در بیشتر نقاط کشور برای کشاورزی به آبیاری نیاز داریم چون بارندگی در این ماهها برای کشت کافی نیست. این شکل نمایانگر وضعیت در حال و گذشته بوده است و هیچ پیش بینی ای در کار نبوده است. پس اگر می خواهید مرثیه سرایی و عزاداری کنید بدانید و آگاه باشید که لازم نیست ۲۰ سال صبر کنید.

خواهرم، برادرم، اندکی تعقل! کاش به جای بحث در مورد کاشت هندوانه یا گندم نگاهی به گزارش بکنید تا بدانید وضعیت زمینهای کشاورزی ما در کشور چگونه است.

ما دیگر به خشکسالی و دشمن برای نابودی ایران زمین نیاز نداریم چرا که دروغ قبل از آن ملت ایران را نابود کرده است. یادمان باشد که ملت نابود شده لیاقت کشور آباد ندارد.

اگر حال خواندن و پرسیدن ندارید لا اقل خرافه ساز و خرافه پرست نباشید! ناسا و دکترشریعتی و پروفسورسمیعی کم بود، استنفورد ۲۰۴۰ هم اضافه شد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه تحقیقات کاربردی شورای دانشگاهی منابع آب آمریکا به دو محقق ایرانی رسید

افزایش نگران کننده رتبه جهانی نوجوانان ایرانی در «چاقی»

اختلاف ۲۰ سانتی متری قد نوجوانان کشورها به دلیل کیفیت تغذیه

«چربی خون بالا» در جهان تغییر مسیر داد!/میزان «چربی خون» ایرانی ها اعلام شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها