جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تأثیرگذارترین مجلات علمی ایران ۱۴۳ پله عقب‌تر از برترین‌های دنیا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1383
شنبه، ۲۲ خرداد، ۱۳۹۵ | 07:20

تأثیرگذارترین مجلات علمی ایران ۱۴۳ پله عقب‌تر از برترین‌های دنیا

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز در حالی بالاترین ضریب تاثیر مجلات علمی کشور را بالاتر از یک ذکر می‌کند که بالاترین ضریب تاثیر نشریات علمی دنیا بالاتر از ۱۴۴ است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر جعفر مهراد با تاکید بر این که نشریات بر اساس ضریب تاثیرشان (میزان اثرگذاری) رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: ضریب تاثیر نشریات علمی معیاری از بازتاب متوسط تعداد استنادهای صورت گرفته سالانه به مقالات جاری منتشر شده در آن نشریه علمی است.

وی با تاکید بر این که ضریب تاثیر نشریه در یک رشته موضوعی دلالت دارد، ادامه داد: نشریات با ضریب تاثیر بالاتر نسبت به نشریاتی که ضریب تاثیر کمتری دارند از اهمیت بیشتری برخوردارند.

مهراد اضافه کرد: بر این اساس موسسه اطلاعات علمی که در ایران به نام ISI شناخته می‌شود، در پایگاهی به نام JCR (گزارش‌های استنادی نشریات) ضریب تاثیر نشریات علمی تحت پوشش ISI‌ را گزارش می‌کند.

وی یادآور شد: از ضریب تاثیر برای مقایسه مجلات مختلف درون یک رشته موضوعی استفاده می‌شود.

مهراد با تاکید بر این که موسسه اطلاعات علمی بیش از ۱۲ هزار نشریه را در حوزه‌های علوم اجتماعی نمایه سازی‌ می‌کند، خاطرنشان کرد: در ایران وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقاضاهای رسیده برای تاسیس نشریات علمی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

مهراد اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۱۶۵ نشریه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نشریه معتبر علمی- پژوهشی و یا علمی- ترویجی معرفی شده اند.

وی تعداد نشریات علمی در ایران را رو به رشد دانست و یادآور شد: این امر به گونه‌ای است که در سال ۱۳۸۲ تعداد این نشریات ۱۴۵ عنوان و در سال ۱۳۹۰ این رقم به ۷۴۰ عنوان بالغ شده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این که در سال ۱۳۹۴ تعداد هزار و ۱۶۵ نشریه علمی مورد تائید وزارت علوم در کشور منتشر شده است، اظهار کرد: نشریات علمی پزشکی نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارزبابی می‌شوند که در سال ۱۳۸۲ تعداد نشریات معتبر این وزارتخانه ۸۲ عنوان بود و این تعداد با توجه به توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی برای یافته‌های علمی به تدریج رو به افزایش گذاشته است.

به گفته وی در حال حاضر (سال ۱۳۹۵) تعداد ۳۷۶ عنوان نشریه علمی از سوی وزارت بهداشت که عمدتا نشریات علمی- پژوهشی هستند، معرفی شده است، ضمن آن که بخش اعظم نشریات وابسته به این وزارتخانه به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز ادامه داد: از مجموع هزار و ۱۶۵ نشریه وابسته به وزارت علوم و ۳۷۶ نشریه وابسته به وزارت بهداشت، ۴۵ عنوان نشریه در پایگاه گزارش‌های استنادی نشریات موسسه اطلاعات علمی ISI دارای ضریب تاثیر هستند.

مهراد خاطر نشان کرد: برترین نشریه جمهوری اسلامی ایران که دارای بالاترین ضریب تاثیر است، نشریهInternational Journal of Environmental Science and Technology است.

وی نشریه «دارو» با ضریب تاثیر ۱٫۶۳۸ هزارم را در رتبه دوم این فهرست اعلام و اضافه کرد:‌رتبه سوم نیز به نشریه Iranian Journal of Basic Medical Sciences تعلق دارد.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: ضریب تاثیر تعداد ۱۲ عنوان از مجموع ۴۵ نشریه علمی در پایگاه گزارش‌های استنادی نشریات موسسه اطلاعات علمی بیش از یک است و باقی نشریات دارای ضریب تاثیر کمتر از یک هستند.

وی اولین نشریه علمی دارای بالاترین ضریب تاثیر را متعلق به نشریه CA-A-Caner Journal for Clinicians با ضریب تاثیر ۱۴۴٫۸ دانست.

مهراد رتبه‌های دوم و سوم نشریات علمی با بالاترین ضریب تاثیر را به ترتیب متعلق به The New England Journal of Medicine و Chemical Reviews با ضریب تاثیر ۵۵٫۸ و ۴۶٫۵۶ دانست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ایران در رتبه چهارم استنادات نشریات علمی در منطقه/پیشتازی ترکیه در تعداد نشریات علمی

نوآورترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها