پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

راز بارداری «اسب دریایی» نر چیست؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13697
یکشنبه، ۱۲ دی، ۱۳۹۵ | 18:09

راز بارداری «اسب دریایی» نر چیست؟

محققان دانشگاه Konstanz آلمان برای نخستین بار موفق به کشف شاخص‌ترین رازهای ژنتیکی پنهان اسب دریایی مثل بارداری در جنس مذکر شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، در این مطالعه که نتایج آن در مجله نیچر منتشر شده، صفات ژنتیکی عجیب و ناشناخته گونه ساکن زیستگاه‌های ساحلی جنوب شرق آسیا شناسایی شدند.
عجیب‌ترین خصوصیت ژنتیکی اسب دریایی، نگهداری و رشد جنین در بدن جنس مذکر است. از آنجایی‌که اندازه سلول‌های جنسی در تمام حیوانات شاخص اصلی در شناسایی جنس ماده و مذکر است، بنابراین در اسب دریایی نوع ماده تخمک‌های خود را وارد بدن نوع مذکر می‌کند که پس از ترکیب با سلول اسپرم بارور شده و تا زمان خروج در بدن پدر باقی می‌ماند.
دومین ویژگی کاملا عجیب در اسب دریایی قابلیت شنا به صورت عمودی در آب است، همچنین این جانور فاقد دندان است و برای جلوگیری از حرکت ناخواسته تحت تاثیر جریان آب با دم قلاب مانند خود به سنگ‌ها می‌چسبد.
پروفسور اکسل مییر، متخصص بیولوژی و ژنتیک از دانشگاه Konstanz آلمان عنوان کرد: اسب دریایی یکی از متمایزترین نماد‌ها برای تمایل به تکامل سریع در دنیای حیوانات است.
وی افزود: تیم تحقیقاتی ما با نمونه‌گیری ژنتیکی از اسب‌های دریایی دم ببری بومی جنوب شرق آسیا دریافتند که این گونه دارای بیشترین علائم تکامل سلولی در مقایسه با خویشاوندان خود هستند.
محققان با بررسی ژن‌های مسوول باروری و پرورش نوزادان در این گونه دریافتند که تغییر عملکرد ژن‌های موثر در تشکیل اندام‌های مربوط به پرورش نوزدان در اسب دریایی در مقایسه با سایر آبزیان باعث شده که مسئولیت پرورش جنین در این جانوران برای اولین‌بار به جنس مذکر محول شود.
همچنین ژن‌های مسئول تشکیل دندان در این حیوان سرکوب شده و به جای آن این جانوران از ساختار پوزه برای گرفتن طعمه استفاده می‌کنند.
این جانوران همچنین فاقد ژن‌های مسئول رشد باله در قسمت لگن هستند، بنابراین برای حرکت عمودی در آب از باله‌های پشتی خود استفاده می‌کنند.

«اسب دریایی» یا «اسب ماهی»، گونه ای ماهی از تیره «سوزن ماهیان» (syngnathidae) است که در آبهای حاره‌ای و معتدل سرتاسر جهان یافت می‌شود. طول بدن اسب‌های دریایی از ۱۶ میلی‌متر تا ۳۵ سانتی‌متر متغیر است. مشخصه ویژه این نوع ماهیها این است که آنها از جمله معدود ماهیانی هستند که در آنها جنس نر حامله می‌شود. طول مدت حاملگی در اسب دریایی بین ۱۰ روز تا شش هفته متغیر است.

تک همسری در برخی از گونه‌ها، از جمله دیگر خصوصیات غیر عادی اسبهای دریایی است. این ماهی غیر معمول بلند قد دارای سری به شکل اسب است و به سمت بالا شنامی کند. بیشتر اوقات اسبهای دریایی بدون حرکت باقی می‌مانند این حالت را به صورت گیر دادن دم چسبیده خود در لابه لای مرجانها و جلبکهای دریایی انجام می‌دهند و با همین حرکت در مقابل دشمنان استتار می‌کنند. چشمها مستقل از سر به طرفین حرکت می‌کنند و به این وسیله دائماً مراقبت دشمنان بوده و همچنین غذای خود را جستجو می‌کنند. نوع ماده این حیوان تخم‌های خود را در کیسه نوع نر می‌ریزد و در همانجا نوزادان از تخم بیرون می‌آیند که به شکل اسبهای دریایی کوچک می‌باشند.


انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید نسل جدید چربی سوزها با غیر فعال کردن هکر نیروگاه سلولی

ژنتیک دقیق ویروس کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد/جهش‌زایی کووید ۱۹ کمتر از ویروس آنفلوانزاست

سراشیبی، مناسبترین جای دویدن برای کاهش وزن

پیش بینی زمان مرگ با نشانگرهای ملکولی!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها