- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دسته گل دانشجوی هلندی در مرکز IVF، هویت ۲۶ نوزاد را زیر سوال برد!

“آلودگی” وسایل تلقیح اسپرم‌ها در محیط کشت حاوی تخمک در بیمارستانی در هلند این نگرانی را ایجاد کرده که ۲۶ زن با تلقیح نطفه‌ مردانی “بیگانه” باردار شده باشند. قرار است از طریق آزمایش DNA هویت پدران واقعی جنین‌ها مشخص شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، اریک ترینت‌هامر، مدیر بیمارستان دانشگاه اوترشت در هلند روز ۲۴ دسامبر اعلام کرد که احتمالا ۲۶ زن که در چند ماه گذشته با روش لقاح مصنوعی (IVF) باردار شده‌اند، علاوه بر اسپرم همسران خود نطفه‌ی مردانی بیگانه را نیز در رحم حمل می‌کنند. او دلیل این “اشتباه تاسف‌برانگیز را آلوده بودن وسایل تلقیح به اسپرم مشتری‌هایی غیر از پدران واقعی جنین‌ها” اعلام کرد.

ترینت‌هامر در این رابطه گفت: «دانشجوی کم‌تجربه‌ای که عهده‌دار این کار بود پیش از انجام عمل لقاح، قطره‌چکان (پیپت) آزمایش را به‌طور کامل ضدعفونی (استریل) نکرده بود.»

به گفته‌ی اریک ترینت‌هامر، احتمالا قطره‌چکان استریل‌نشده که به اسپرم “مشتری‌های” دیگر آلوده بوده هنگام تلقیح اسپرم همسران این زنان مورد استفاده قرار گرفته است در نتیجه «هویت پدران واقعی جنین‌ها یا اطفالی که به دنیا آمده‌اند، کاملا روشن نیست.»

ترینت‌هامر می‌گوید، احتمال این که بچه‌ها از نطفه‌ پدران دیگری به‌وجود آمده باشند کم است، ولی منتفی نیست. قرار است این موضوع از طریق آزمایش DNA جنین‌ها و مقایسه‌ی آن‌ها با DNA پدران، به زودی مشخص شود.

تا کنون ۹ کودک از ۲۶ زنی که “اشتباها باردار شده‌اند”، به دنیا آمده‌اند. چهار زن هنوز دوران بارداری را می‌گذرانند. در مورد ۱۳ زن، تخمک هنوز بارور نشده است. مسوولان کلینیک به همه‌ این مادران اطلاع داده‌اند و در حال گفت‌وگو با آن‌ها هستند.

لقاح در خارج از بدن (IVF)، روشی است که در آن سلول‌های تخمک را در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می‌کنند و یک یا چند سلول تخم به دست‌آمده را پس از گذشت چند مرحله‌ی تقسیم سلولی در رحم قرار می‌دهند تا روند رشد جنین به طور طبیعی ادامه یابد.

انتهای پیام