سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

تولید غذا با رایانه‌های غذایی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13388
چهارشنبه، ۸ دی، ۱۳۹۵ | 14:15

تولید غذا با رایانه‌های غذایی!

 محققان موسسه فناوری ماساچوست به تحقق رویای تولید مواد غذایی با رایانه‌های غذا، نزدیک و نزدیکتر می‌شوند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، کالیپ هارپر، مدیر توسعه ابتکارات کشاورزی موسه فناوری ماساچوست (MIT) این برنامه‌ کشاورزی را بعد از سانحه اطراف فوکوشیما آغاز کرده و به عقیده وی بحران غذا بر ذخایر محلی و همچنین اقتصاد بالقوه به دلیل ترس از آلودگی رادیواکتیوی مواد تاثیر داشته است.
وی همچنین توضیحاتی در مورد مادربرد پیشرفته رایانه غذا، سخت افزار گلخانه‌ای فوق پیشرفته و نرم‌افزار تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ایجاد محیطی مناسب برای رشد مواد غذایی بهتر ارائه کرد.
این سیستم با کنترل‌ آب‌وهوا، رشد نوری و رطوبت موجب رشد گیاهان با سیستم هیدروپونیک و ایروپونیک شده و با دستورالعمل‌های اختصاصی برای گیاهان خاص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد همچون رنگ و اندازه و حتی رفتار آنها توانایی رشد گیاهان در هر نقطه از جهان را ایجاد کرده است.
اما بزرگترین مشکل در این مورد حمل‌ونقل آنها در مسیرهای طولانی است که موجب از دست دادن مواد مغذی و همچنین سوختن سوخت‌های فسیلی فراوانی در مسیر می‌شود.
وی در مورد رایانه‌های غذا اظهار کرد: قدرت رشد مواد غذایی به صورت منفرد و در میزان کمتر موجب افزایش امنیت غذا و کاهش ضایعات غذایی خواهد شد.
تمامی منابع رایانه‌های غذای MIT آزاد بوده و هر فردی قادر به ساخت آن برای خود در سه اندازه مختلف خواهد بود. این سه اندازه شامل نمونه رومیزی، محفظه بزرگ و  انباری است.
قیمت نسل جدید رایانه‌های غذا دو هزار دلار است.


انتهای پیام

مطالب مرتبط

دو فیزیک پیشه ایرانی، برنده جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین المللی فیزیک شدند

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی: رستوران هاي سلف سرویس تبدیل به “اسرافکده” شده است!

چهارمین جشنواره «علم برای همه» گشایش یافت

یک سال از فقدان پروفسور جوان، مخترع ایرانی لیزر گازی گذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها