جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ایجاد سه مرکز جدید تبادل ترافیک اینترنت در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1327
چهارشنبه، ۱۹ خرداد، ۱۳۹۵ | 12:37

ایجاد سه مرکز جدید تبادل ترافیک اینترنت در کشور

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تعرفه ترافیک ارتباطات داخلی با اتصال به هسته مرکزی شبکه ملی اطلاعات به صفر رسیده است، گفت: به زودی سه مرکز تبادل ترافیک دیگر در کشور راه اندازی خواهیم کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محمدجواد آذری جهرمی امروز چهارشنبه در مراسم امضاء تفاهم میان شرکت ارتباطات زیرساخت با سرویس دهندگان اینترنتی برای کاهش تعرفه ترافیک داخلی، اظهارداشت: با امضاء این تفاهم نامه بالغ بر ۱۱.۵ میلیارد تومان در ماه از سبد درآمدی شرکت ارتباطات زیرساخت حذف شد.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در لایه شبکه زیرساخت ارتباطی کشور سرمایه گذاری شده است، تاکید کرد: از ۲۷ اردیبهشت ماه و با راه اندازی مرکز تبادل ترافیک داده تهران (NIX)، نقطه تمایز شبکه ملی اطلاعات از اینترنت آغاز شده است.

آذری جهرمی اضافه کرد: با امضاء تفاهم نامه با شرکت های سرویس دهنده ارتباطی قصد داریم علاوه بر افزایش کیفیت سرویس های داخلی، به کاربران نهایی، شاهد کاهش محسوس تعرفه ترافیک داخلی نیز باشیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه با راه اندازی مرکز تبادل ترافیک داده از اردیبهشت ماه امسال تاکنون رشد ۹ برابری و در برخی نقاط نیز رشد ۲۰ درصدی را در بهبود شاخص های کیفی سرویس های داخلی شاهد بودیم، تاکید کرد: با اصلاح مدل اقتصادی در ارائه سرویس های داخلی، شاهد بهبود این شاخص های کیفی بیش از پیش خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: با اجرای این طرح، شرکت ارتباطات زیرساخت به نفع بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور از بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان درآمد چشم پوشی کرده است. با این وجود برآورد می شود که در مصرف نهایی کاربران در استفاده از سرویس های داخلی نیز شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۳۱ گیگابایت ترافیک ارتباطی از طریق مرکز تبادل ترافیک داده در کشور مبادله می شود، خاطرنشان کرد: با اتصال تمامی تماس ها به این مرکز و نیز راه اندازی سایر مراکز در استانها، پیش بینی می کنیم این حجم به ۸۰ گیگابایت ترافیک ارتباطی برسد.

راه اندازی مراکز تبادل ترافیک داده شیراز و تبریز در هفته آینده

آذری جهرمی از سفر وزیر ارتباطات به یکی از استانهای فارس و آذربایجان شرقی در هفته آینده خبر داد و گفت: در این سفر هر دو مرکز تبادل ترافیک داده شیراز و تبریز رونمایی خواهد شد. در همین حال تا پایان خردادماه این مرکز در شهر مشهد نیز راه اندازی می شود تا شاهد افزایش کیفیت و کاهش قیمت انتقال پهنای باند برای تمام سرویس دهندگان خدمات ارتباطی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی این اقدامات مقدماتی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خواهد بود، گفت: با اجرای این طرح معنای واقعی شبکه ملی را به کاربران نشان خواهیم داد. شبکه ملی اطلاعات محدودیت نبوده و شکوفایی فرهنگی در کشور را به همراه خواهد داشت که امید می رود تا شهریورماه سرویس دهی آن برای خدمات کاملاً بومی آغاز شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه کاهش تعرفه ترافیک داخلی که امروز آغاز شده است، ارتباطی با تصمیم وزارت ارتباطات برای کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت ندارد، گفت: با اصلاح این تعرفه و همچنین کاهش تعرفه های داخلی، به طور قطع هزینه انتقال سرویس های داخلی در شبکه نسبت به سرویس های بین الملل کاهش بسیار محسوسی خواهد داشت.

هزینه انتقال پهنای باند داخلی ۹ میلیون تومان شد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اتصال ۶ سرویس دهنده به مرکز تبادل ترافیک داده، گفت: تا پیش از این هر ۱۰ گیگابیت پهنای باند از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت حدود ۱.۷ میلیارد تومان هزینه در پی داشت اما امروز با اتصال شرکت های ارائه دهنده به هسته مرکزی شبکه ملی اطلاعات، این هزینه به ۹ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: این اقدام در جهت مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات انجام شده است که شرکت ارتباطات زیرساخت را مکلف کرده بود تا مسیر تبادل ترافیک شرکت های اینترنتی را عهده دار شود که با اجرای این طرح تقریباً هزینه انتقال شرکت های ارتباطی به صفر رسیده است که این می تواند کاهش ملموسی را برای کاربران استفاده کننده از ترافیک داخلی به همراه داشته باشد.

سهم زیرساخت از تعرفه پهنای باند ۲۰ درصد است

معاون وزیر ارتباطات در مورد قیمت اینترنت بین الملل که گفته می شود به دلیل انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین پهنای باند بالا است، گفت: در برآورد هزینه ها که شامل هزینه های انتقال، زیرساخت و مخابرات می شود، شرکت ارتباطات زیرساخت سهم ۲۰ درصدی دارد و ۴۳ درصد این هزینه ها مربوط به هزینه هایی است که شرکت های اینترنتی بابت هزینه انتقال ترافیک به شرکت مخابرات می دهد.

وی گفت: انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین پهنای باند به واسطه مقولات امنیتی است و نباید تنها نگاه اقتصادی به آن داشت.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد کیفیت اینترنت در کشور نیز گفت: اینکه کیفیت اینترنت قابل قبول نیست را تائید می کنیم اما این به معنی آن نیست که کاری برای ارتقاء کیفیت انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد اینترنت کشور از جنوب و از کابل های دریایی تامین می شد اما هم اکنون با مذاکرات صورت گرفته برای اتصال ما به اروپا، بیش از ۷۰ درصد ترافیک کشور از شمال برقرار می شود که این موضوع بالغ بر ۶۰ میلی ثانیه تاخیر در ترافیک ارتباطی را ارتقاء داده است. از سوی دیگر با اقدامات انجام شده از سوی زیرساخت، نه تنها در داخل کشور بلکه کیفیت ارتباطات دنیا در عرصه بین الملل نیز تحت تاثیر قرار گرفته است به نحوی که اتصال شرق به غرب تا ۶۰ میلی ثانیه بهبود بخشیده شده است.

وی همچنین از راه اندازی مرکز پیرینگ بین الملل در چابهار خبر داد و گفت: در این زمینه با شرکت مخابراتی ایتالیا وارد مذاکره شده ایم که این موضوع نیز می تواند کیفیت انتقال پهنای باند را با حداقل زمان ممکن ارتقاء بخشد.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که چرا شرکت ارتباطات زیرساخت آمار قطعی های شبکه را به صورت شفاف اعلام نمی کند، گفت: آمار قطعی ها به درد کاربران نمی خورد چرا که این قطعی ها مشترکان نهایی را در بر نمی گیرد و تنها به کار شرکت های سرویس دهنده ارتباطی می آید و اگر اینترنت اختلالی داشته باشد باید کاربران آن را از شرکت های خدمات دهنده پیگیری کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سودای دانش بین المللی با پایگاههای «ایران اکسس»! خودتحریمی و قطع ارتباط بین المللی برخی دانشگاه ها و پایگاه های علمی کشور با توهم ایمن سازی سایتها!

«آمیرزا»، «قیمت طلا» و «تلگرام طلایی»، پرجستجوترین کلمات ایرانی ها در «گوگل»

رییس مرکز پژوهش های مجلس:خلأهای حقوقی مانع تحقق شهر هوشمند است

جلالی: پهنای باند اینترنت در ایران ۲۰۰ برابر کمتر از کشورهای پیشرفته است/ایران در زمینه دولت الکترونیک در رتبه ۹۰ دنیاست

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها