جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

نظر رییس دانشگاه تهران درباره ارتباط موضوع رساله دکتری با مهاجرت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12895
چهارشنبه، ۱ دی، ۱۳۹۵ | 15:24

نظر رییس دانشگاه تهران درباره ارتباط موضوع رساله دکتری با مهاجرت

رییس دانشگاه تهران گفت: «دانشجویی که رساله‌اش در رابطه با مسایل کشور است امکان مهاجرتش کمتر خواهد بود.»

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ دکتر محمود نیلی احمدآبادی در سومین همایش علمی «بررسی نقش حوزه و دانشگاه با موضوع تحول در علوم انسانی، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها» که با حضور آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. گفت: «دانشگاه تهران به بحث وحدت حوزه و دانشگاه توجه بسیار دارد و این به نام‌گذاری هفته وحدت حوزه و دانشگاه توسط حضرت امام (ره) باز می‌گردد».

وی آیت‌الله مفتح را چهره برجسته‌ای دانست که عملاً در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه گام برمی‌داشت و دانشگاه تهران وظیفه خود می‌داند که در این جهت گام‌های مؤثرتری بردارد.

دکتر نیلی احمدآبادی دانشگاه تهران را معتبرترین مرکز آموزش عالی کشور خواند که بیشترین استاد و دانشجو و رشته را در حوزه‌های علوم انسانی دارد و با توجه به فعالیت‌های علمی که در حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد، بیشترین هم‌پوشانی و طبعاً زمینه همکاری را با حوزه‌های علمیه داشته است.

دکتر نیلی وجود پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم را عامل دیگری دانست که به این موضوع کمک می‌کند و افزود: «وجود دانشکده‌های متعدد در دانشگاه تهران که در حوزه معارف اسلامی، فلسفه و سایر علوم منطبق با فعالیت‌های حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه به طور عام فعالیت می‌کنند، باعث می‌شود دانشگاه تهران نگاه ویژه‌ای به بحث پیاده‌سازی واقعی وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشد».

استاد دانشگاه تهران وجود بیش از ۹ هزار دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه تهران را یکی از سرمایه‌های کشور عنوان و تاکید کرد: «این سرمایه انسانی از سرمایه‌های زیرزمینی به مراتب با ارزش‌تر است، چرا که سرمایه‌های زیرزمینی در کنار این منابع انسانی شکل می‌گیرد و و به نفع کشور جاری و ساری می‌شود».

رییس دانشگاه تهران، سیاست اصلی امروز دانشگاه را هدایت تمام آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها در جهتی دانست که فعالیت‌های بین دانشگاه و سایر سازمان‌ها به صورت واقعی محقق شود و تاکید کرد: «دانشگاه تهران ظرفیت بالایی برای همکاری علمی با قوه قضاییه دارد و خوب است که این قوه از ظرفیت‌های علمی کشور برای انجام امور خود استفاده کند». وی تاکید کرد: «افتخار دانشگاه تهران این است که کاری برای کشور انجام دهد و هر قدمی که برمی‌دارد در جهت توسعه کشور و در خدمت جامعه باشد».

رییس دانشگاه افزود: «یکی از چالش‌هایی که تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را محدود کرده، کمبود فضای تعاملی بین سازمان‌های مختلف است. عالمان و دانشمندان نقش مهمی در ایجاد وحدت دارند. اگر در امور اجرایی بستر مناسبی فراهم شود، این موضوع محقق می‌شود».

وی تصریح کرد: «همانطور که مقام معظم رهبری انتظار دارند، دانشجویان باید در کنار تحصیل به فعالیت‌های صنفی، اجتماعی و سیاسی بپردازند. این مسئله بخشی از آموزش است و بهترین جایی که دانشجو می‌تواند کار گروهی را تجربه کند، همین محیط سالم دانشگاه و تحت نظارت استادان و هم فکری بقیه است که قطعاً تجربه بهتری خواهد داشت».

دکتر نیلی با اشاره به نشست‌های برگزار شده توسط تمامی تشکل‌ها گفت: «خوشبختانه صد در صد این نشست‌ها بدون حاشیه برگزار شد و این نشان می‌دهد که دانشگاه با استفاده از ابزار قانونی و عملکرد بالغانه دانشجویان و با حفظ چارچوب، توانسته به‌طور مؤثر به فعالیت‌های خود بپردازد».

رییس دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: «امیدوارم با همکاری دانشگاه و قوه قضاییه مسایل را در درون دانشگاه و با ساز و کارهای موجود و نظارت و همکاری دانشجویان حل کنیم و بتوانیم شادابی موجود را توسعه دهیم و نیروهایی چندبعدی از لحاظ تدین، تعهد و تخصص به گونه‌ای مثال‌زدنی به جامعه تحویل دهیم و برای نیل به این هدف از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد».

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» برگزار می شود

گزارش تبصرة ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی» منتشر شد

مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم:دیوان عدالت اداری، صرفا الزام چاپ کاغذی مقاله برای دفاع رساله را حذف کرده است/اکسپت مقاله برای دفاع از رساله ضروری است

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها