جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

همکاری ایران و روسیه در ۱۲ حوزه علم و فناوری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1285
چهارشنبه، ۱۹ خرداد، ۱۳۹۵ | 08:41

همکاری ایران و روسیه در ۱۲ حوزه علم و فناوری

تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و بنیاد تحقیقات بنیادی روسیه (RFBR) در خصوص حمایت مشترک از طرح‌های پژوهشی پژوهشگران ایرانی و روسی امضاء شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و رئیس کارگروه مگاساینس کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه درباره سومین نشست این کمیسیون که هفته گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مسکو برگزار شد، اظهار کرد: در حاشیه این نشست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد ملی علم ایران) و بنیاد تحقیقات بنیادی روسیه و سایر مجموعه‌های متناظر خود در این کشور، کارگروه مگاساینس را تشکیل داده و به بحث و تبادل نظر در خصوص پیشنهادهای پژوهشی ارسال شده از سوی پژوهشگران ایرانی و پژوهش‌های مگاساینس (ابر علم) پرداختند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت همچنین گفت: پیرو امضای تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق و بنیاد تحقیقات بنیادی روسیه (RFBR) در خصوص حمایت مشترک از طرح‌های پژوهشی پژوهشگران ایرانی و روسی برنامه اجرایی این تفاهم نامه که توسط دفاتر روابط بین الملل دو بنیاد تهیه و تنظیم شده بود به امضای روسای دو بنیاد رسید.

به گفته وی، به موجب این برنامه اجرایی، پژوهشگران ایرانی و روسی می‌توانند در ۱۲ حوزه علمی و پژوهشی با یکدیگر همکاری کنند که فراخوان مربوطه نیز طی هفته جاری منتشر خواهد شد.

براساس این گزارش، در سومین نشست کمیسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه که هفته گذشته با حضور روسا و اعضای کارگروه های ذیل کمیسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه تشکیل شد، طرفین درباره گسترش و تعمیق همکاری های فناوری دو کشور و پیگیری مصوبات نشست های پیشین این کمیسیون بحث و تبادل نظر کردند.

این نشست به ریاست سورنا ستاری از ایران و دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه برگزار شد و کارگروه های ذیل این کمیسیون نیز تشکیل جلسه دادند تا درباره برنامه ها، طرح ها و پروژه های مشترک در زمینه های مختلف علمی و فناوری موضوعات مطروحه طی دو نشست قبلی را پیگیری کنند.

در رفت و آمدهایی که بین مسوولان ایرانی و روسیه طی دو سال گذشته صورت گرفته است، نزدیک به ۴۰ پروژه در زمینه های مختلف از جمله نانو، بیو، تجهیزات پزشکی، درمان بیماری های صعب العلاج، علوم شناختی، همکاری های دانشگاهی و حوزه هایی از این دست برای شروع همکاری های تازه، مطرح و برخی از آنها نهایی شده و برخی نیز در حال مذاکره است.

مطالب مرتبط

فراخوان حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد استارتاپ و هسته‌ فناور

پاکستان، میزبان نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان ایرانی

خوشامدگویی صندوق نوآوری و شکوفایی به ۵۰۰ شرکت دانش بنیان جدید

فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها