پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

مدل بومی تعاملی پلیس و تلویزیون در پیشگیری از سرقت ارائه شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12650
چهارشنبه، ۱ دی، ۱۳۹۵ | 16:40

مدل بومی تعاملی پلیس و تلویزیون در پیشگیری از سرقت ارائه شد

رساله دکتری با موضوع «ارائه مدل تعاملی پلیس و تلویزیون در پیشگیری از سرقت» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی دفاع شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این پژوهش که به سفارش و نظارت مرکز تحقیقات و مطالعات معاونت اجتماعی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا انجام شده است، دکتر محمد قاسمی با توجه به همکاری ناجا با تلویزیون در ساخت فیلم و سریال های مرتبط با حوزه پلیس و جرم به ارائه مدل بومیِ تعامل پلیس و تلویزیون در پیشگیری از جرم سرقت پرداخته است.

سرهنگ قاسمی به منظور دستیابی به این مدل تعاملی از دو روش تحلیل محتوای سریال و گرند تئوری(نظریه زمینه ای) پس از مصاحبه عمیق از صاحب نظران سه حوزه ارتباطات و رسانه، قضایی و انتظامی، بهره گرفته است.

سه سریال میکائیل، زخم و رهایی برنامه های تلویزیونی تحلیل شده در این پژوهش بوده اند که در آنها موارد همچون جرم زدایی(پیشگیری از جرم)، جرم افزایی(آموزش جرم)، ارزش های مثبت، ارزش های منفی، وظایف رسانه ای (هشدار و آگاهسازی، ترس از جرم و هراس اخلاقی) و معرفی توانمندی و اقتدار پلیس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته بود.

همچنین برای انجام بخش مربوط به روش گرند تئوری، پژوهشگر پس از پیاده سازی مصاحبه های عمیق که با سوالات باز انجام شده بود، از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری استفاده کرده است.

نتایج تحلیل محتوای سریال ها نشان داد که در مجموع سه سریال مذکور حاوی ۲۰ درصد مطالب آموزش جرم(جرم افزایی)، ۲۷ درصد مطالب مربوط به توانمندی پلیس و پیشگیری از جرم(جرم زدایی)، ۲۱ درصد حاوی ارزش های مثبت، ۱۳ درصد ارزش های منفی و ۱۸ درصد حاوی مطالب مربوط به وظایف رسانه ای بوده است. نتایج مربوط به نظریه ای زمینه ای نیز منجر به شناسایی ۱۱۷۰ کد باز، ۵۵ کد محوری و ۹ کد گزینشی شد.

داوری و نقد این رساله که با راهنمایی دکتر علی اصغر محکی و مشاورت دکتر تهمینه شاوردی و محمد قصری به انجام رسیده را دکتر حسینعلی افخمی و علیرضا دهقان و خانم ها دکتر فروزنده جعفرزاده پور و ثریا احمدی برعهده داشتند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش تبصرة ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی» منتشر شد

مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم:دیوان عدالت اداری، صرفا الزام چاپ کاغذی مقاله برای دفاع رساله را حذف کرده است/اکسپت مقاله برای دفاع از رساله ضروری است

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

چاپ کاغذی پایان نامه ها و تکالیف آموزشی ممنوع شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها