پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سه ایرانی در فهرست ۱۰۰ متفکر سال ۲۰۱۶ جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12630
دوشنبه، ۲۹ آذر، ۱۳۹۵ | 13:17

سه ایرانی در فهرست ۱۰۰ متفکر سال ۲۰۱۶ جهان

در فهرست ۱۰۰ متفکر جهانی سال ۲۰۱۶ نشریه «فارن پالیسی» (سیاست خارجی) نام سه جوان ایرانی‌تبار هم دیده می شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، در بخشی از این فهرست که به نوآوران برتر سال اختصاص دارد از دکتر امین صالحی خوجین، دانشیار مهندسی مکانیک  دانشگاه ایلی‌نویز نام برده شده است.

این دانشمند ایرانی و تیمش  موفق به طراحی نوعی سلول خورشیدی شده اند که به تقلید از فرآیند فتوسنتز گیاهان می‌پردازد. این برگ مصنوعی به جذب دی‌اکسیدکربن از جو پرداخته و با استفاده از انرژی خورشیدی، این گاز گلخانه‌ای را با هزینه مشابه تولید بنزین به سوخت ترکیبی تبدیل می‌کند.

به گفته صالحی خوجین، سلول خورشیدی جدید از نوع فتوولتائیک نیست، بلکه فتوسنتزی است. یعنی به جای تولید انرژی در یک مسیر ناپایدار یک طرفه از سوخت‌های فسیلی به گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند فرآیند را معکوس کرده و کربن جو را با استفاده از نور خورشید به شکل سوخت بازیافت کنیم.

ایرانی دیگر در این فهرست آرش درم‌بخش، عضو شورای شهر کوربوآ در فرانسه است که با  گروهی از شهروندان داوطلب در فرانسه تلاش  دارند قانونی در این کشور تصویب شود که بر اساس آن، مواد غذایی که فروشگاه‌ها می‌خواهند دور بریزند ولی هنوز قابل‌استفاده است، برای نیازمندان و بی‌خانمان‌ها توزیع شود یا به غذای حیوانات و کود کشاورزی تبدیل شود.

آرش درم‌بخش که هم‌زمان با اعلام فهرست امسال مجله فارن پالیسی به واشنگتن پایتخت آمریکا رفته بود، در این باره با کاخ سفید، تیم انتقال دولت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و همین‌طور کنگره ایالات متحده هم رایزنی‌هایی کرده است.

موره‌شین الهیاری، دیگر ایرانی‌تباری که امسال در فهرست “متفکران جهانی” فارن پالیسی معرفی شده است. وی که در بخش هنرمندان سال این فهرست معرفی شده

در واکنش به اقدام تروریستهای داعش در تخریب آثار باستانی در عراق و سوریه، نسخه‌ هایی دیجیتالی از برخی از  مهم‌ترین این آثار تهیه کرده است.

این آثار در قالب فایل سه‌بعدی و همین‌طور نمونه‌هایی بدلی اند که با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده اند.

مجله فارن پالیسی در معرفی ایده موره‌شین الهیاری نوشته است هدف این هنرمند این بوده که این قبیل آثار باستانی و نشانه‌های فرهنگی به این ترتیب ذخیره شوند تا حتی اگر در تحولاتی مانند حمله‌های گروه داعش ویران شدند، اثری از آنها برای حافظه بشری باقی مانده باشد.

برگزیدگان فهرست ۱۰۰ متفکر جهانی شامل طیف گسترده‌ای از رهبران، مبتکران، هنرمندان، مقامات دولتی و متفکران از سراسر جهان هستند که بر اساس سهم برجسته آن‌ها در طول سال گذشته و توانایی‌شان در تبدیل ایده‌ها به اقداماتی است که جهان را تغییر می‌دهد.

نشریه فارن پالیسی (سیاست خارجی) یک دهه است که هر سال گروهی از رهبران جهانی و افرادی را که ایده‌هایی برای آینده جهان دارند و به‌‌خصوص در یک سال گذشته فعالیت بارزی داشته‌‌اند در  فهرست خود معرفی می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابتکار دانشمند ایرانی در تولید دیوارهای چاپ سه بعدی با قابلیت رویش گیاهان

رونمایی از پل فولادی چاپ سه‌بعدی در آمستردام

ساخت اولین خانه با استفاده از چاپگر سه بعدی در آلمان

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها