شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

آیت الله واعظ زاده خراسانی درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12585
یکشنبه، ۲۸ آذر، ۱۳۹۵ | 14:47

آیت الله واعظ زاده خراسانی درگذشت

آیت الله محمد واعظ‌‌زاده خراسانی، مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی و نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دارفانی را وداع گفت.

 به گزارش دیده‌بان علم ایران، مرحوم آیت الله واعظ‌زاده خراسانی، محقق و متفکر اسلامی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی و نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.

وی، صبح امروز یکشنبه (۲۸ آذر) در سن ۹۱ سالگی در مشهد دعوت حق را لبیک گفت. مراسم تشییع پیکر مرحوم استاد واعظ‌زاده خراسانی فردا دوشنبه (۲۹ آذر) در مشهد برگزار خواهد شد.

مرحوم آیت الله واعظ‌زاده خراسانی که در سال ۱۳۰۴ در مشهد متولد شده بود تحصیلات حوزوی خود را تا سال ۱۳۲۸ در رشته‌های مختلف علوم اسلامی اعم از نقلی و عقلی و معارف و نیز سطوح عالی و بخش‌هایی از درس خارج فقه و اصول را در نجف اشرف و حوزه علمیه مشهد گذراند و در شهریور سال ۱۳۲۸ به حوزه علمیه قم منتقل و طی ۱۱ سال از درس‌های استادان بزرگ آن سامان و مراجع تقلید وقت چون آیت‌الله بروجردی، سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر، سید محمدرضا گلپایگانی و محمدعلی اراکی و چند سال از درس اصول امام خمینی (ره) و از درس فلسفه سید محمدحسین طباطبایی استفاده کرد و در علوم نقلی و عقلی از ایشان اجازه اجتهاد دریافت کرد و همچنین اجازه نقل حدیث را از شخصیت‌های بزرگ و از جمله علامه شیخ آقابزرگ تهرانی، علامه سمنانی، رامهرمزی و آیت‌الله بروجردی – اجازه شفاهی – اخذ کرد.

»علامه واعظ‌زاده خراسانی» در حوزه علمیه قم در تدوین کتاب حدیث بزرگ «جامع احادیث الشیعه» نزد آیت‌الله بروجردی همکاری داشت. در این دوره وی از مؤسسان و نویسندگان مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» بود که از سال ۱۳۳۷ در قم انتشار می یافت.

وی پس از مراجعت از قم در سال ۱۳۳۹ جهت تدریس به دانشگاه فردوسی مشهد دعوت شد و در دانشکده معقول و منقول (الهیات و معارف اسلامی کنونی) در رشته تاریخ فقه جعفری به تدریس مشغول شد.

آیت‌الله واعظ‌زاده در زمینه‌های تفسیر قرآن، فقه، فقه‌الحدیث، تاریخ تفسیر، تاریخ حدیث، تاریخ علوم عقلی، تاریخ فقه، قواعد فقه، تاریخ علوم اسلامی، تاریخ اسلام و فلسفه و کلام به تدریس و ارشاد دانشجویان همت گماشت و سال‌ها به‌عنوان استاد تمام وقت در دانشگاه‌های مختلفی چون علوم اسلامی رضوی مشهد، دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تربیت دانشجویان جوان اشتغال داشت.

وی طی سال های ۱۳۶۹ تا ۸۰ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.

کارنامه علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی حاوی آثار متعدد تالیفی، ترجمه، تصحیح و تحقیق و سوابق و افتخارات علمی و فرهنگی چون کسب جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (سال ۱۳۸۶) و عنوان استاد نمونه کشوری (سال ۱۳۸۷) است.

دیده‌بان علم ایران هم درگذشت مرحوم علامه واعظ زاده را خدمت جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشور خانواده و شاگردان استاد خصوصا فرزندشان دکتر صادق واعظ‌زاده، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس شورای عالی و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تسلیت می‌گوید.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

سرپرست جدید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جایگزین «سرکار» شد

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها