پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تصفیه‌خانه زیرزمینی غیرمتمركز بیوراكتور غشایی در کشور بهره‌برداری شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12542
یکشنبه، ۲۸ آذر، ۱۳۹۵ | 11:03

تصفیه‌خانه زیرزمینی غیرمتمركز بیوراكتور غشایی در کشور بهره‌برداری شد

نخستین تصفیه‌خانه زیرزمینی غیر متمركز و هیبریدی بیوراكتور غشایی با قابلیت حذف هورمونها و آنتی‌بیوتیک‌ها ساخته شده و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران این محصول همزمان با هفته پژوهش و فناوری و با هدف بازچرخانی ایمن آب از پساب در مبدأ تولید و حذف آلاینده­‌های هورمونی و آنتی‌بیوتیک­ها با حمایت ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب استان تهران توسط یک شرکت دانش­ بنیان به بهره‌برداری رسید.

محمدرضا مهرنیا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مجری طرح، توسعه فناوری پیشرفته هیبریدی ازناسیون-بیوراکتور غشایی به‌ صورت درجا و زیرزمینی برای حذف آلاینده‌های نوظهور و ترکیبات آنتی‌بیوتیکی و هورمون‌ها و بازیافت آب با کیفیت در مبدأ تولید را هدف اصلی طرح عنوان کرد.

همچنین ارائه الگوی بازچرخانی غیرمتمرکز پساب، تأمین بخشی از آب مورد نیاز شهری و کاهش بار شبکه‌های فاضلاب، ایجاد الگوی توسعه فضای سبز از طریق بازچرخانی پساب و فرهنگ‌سازی استفاده از پساب بازیافتی از دیگر دستاوردهای این طرح بوده است.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این طرح با ظرفیت ۵ متر مكعب در روز در مدت حدود یكسال انجام شده و پس از طی مراحل مطالعاتی، آزمایشی، طراحی، ساخت، اجرا و راه اندازی در ۲۲ آذر ۹۵ به بهره برداری رسید.

گزارش معاونت علمی ریاست جمهوری حاکیست: این طرح، نمونه کاربردی و زیرزمینی بازچرخانی آب از فاضلاب با قابلیت حذف ۹۹ درصد آلاینده های متعارف و مواد دارویی است که برای اولین بار در كشور اجرا شده و الگویی برای توسعه در کشور است.

همچنین امکان توسعه آن برای مصارف مختلف، ایجاد فضای سبز در شهرها و صنایع مختلف و آلاینده های متنوع بررسی شده و قابلیت تجاری­سازی آن توسط تیم مجری طرح وجود دارد.

گفته می‌شود در این طرح، بدون نیاز به فضا، فاضلاب در مبداء تولید به آب با كیفیت عالی و استاندارد برای استفاده مجدد و آبیاری و توسعه فضای سبز تبدیل شده و در نتیجه فضای خشک و بلااستفاده محل تصفیه خانه به فضایی سبز برای ساکنین منطقه تبدیل می‌­شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با استفاده از فناوری نانو: آب کرمان با یک پنجم قیمت تصفیه می‌شود!

تولید صنعتی فلومتر مایعات مورد نیاز صنعت آب و فاضلاب در کشور

از توالت تا کوره های آجرپزی!/ابتکار پرسود دانشمند ایرانی در تولید آجر از فضولات انسانی

در دانشگاه علم و صنعت محقق شد: بهینه‌سازی فرایند غشای مایع جهت تصفیه پساب

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها