پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

موفقیت محققان رویان در درمان بی‌‌اختیاری ادراری استرسی زنان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1251
سه شنبه، ۱۸ خرداد، ۱۳۹۵ | 13:37

موفقیت محققان رویان در درمان بی‌‌اختیاری ادراری استرسی زنان

محققان پژوهشگاه رویان موفق به درمان زنان مبتلا به بی‌‌اختیاری ادراری استرسی با استفاده از سلول‌‌های مشتق از عضله شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، بی‌اختیاری‌ ادرار استرسی‌ عبارت‌ است‌ از بی‌اختیاری‌ ادرار که‌ به‌ هنگام‌ هرگونه‌ فعالیتی‌ که‌ باعث‌ افزایش‌ فشار داخل‌ شکم‌ شود رخ‌ می‌دهد. این‌ حالت‌ می‌تواند هم‌ در مردان و هم‌ در زنان‌ و در تمام‌ سنین‌ به‌ وجود آید اما در مردان‌ به‌ ندرت‌ رخ‌ می‌دهد و‌ در زنان‌ مسن بسیار شایع‌ است‌.

در مبتلایان به این بیماری پس از عطسه، سرفه، خنده، گریه و یا بلند کردن اشیا سنگین و…، ادرار بی‌‌اختیار جاری می‌‌شود. درمان‌‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد مانند استفاده از آنتی بیوتیک‌‌ها، داروهای هورمونی و یا جراحی های ترمیمی اما تا کنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است.
پیش‌‌تر، تحقیقات در شرایط آزمایشگاهی نشان داده بود که سلول‌‌ها مشتق از عضله می‌‌توانند در درمان این بیماری نقش موثری ایفا کنند.

در این راستا، فرزانه شریف اقدس، فرزام تجلی، دکتر رضا مقدسعلی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، کارآزمایی بالینی استفاده از سلول‌‌های مشتق از عضله در درمان بی اختیاری ادرار را طراحی کردند.

در این کارآزمایی، ۱۰ خانم که بدنبال ترومای گردن مثانه و یا پیشابراه و یا اپی سپادیاس مادرزادی (یک نقص مادرزادی در پیشابراه) مبتلا به بی اختیاری ادراری بودند وارد مطالعه شدند. در این مطالعه سلول‌‌های مشتق از عضله مخطط خود بیمار که در محیط آزمایشگاه کشت شده بود به محل دریچه مجرای پیشابراه بیماران تزریق شد.

بیماران به مدت ۳۶ ماه مورد ارزیابی های کلینیکی و بالینی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه که در مجله بین المللی urology اروپا در ماه آپریل ۲۰۱۶ به چاپ رسیده است نشان داد، سه بیمار بهبودی کامل پیدا کردند، در چهار بیمار بهبودی نسبی حاصل شد و سه بیمار به درمان پاسخ ندادند. هیچگونه عوارض جانبی در این بیماران مشاهده نشد.

نتایج این مطالعه نشان می‌‌دهد درمان با سلول‌‌های مشتق از عضله می‌‌تواند یک روش ایمن و با کمترین عوارض در درمان بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار استرسی پیشرفته باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها