جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید نانو رنگدانه آبی با مقاومت بالای حرارتی توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12475
چهارشنبه، ۲۴ آذر، ۱۳۹۵ | 15:39

تولید نانو رنگدانه آبی با مقاومت بالای حرارتی توسط محققان کشور

محققان دانشگاه زنجان موفق به تولید نیمه صنعتی نانو رنگدانه آبی با مقاومت حرارتی بالا شدند. از این نانو رنگدانه می‌توان تمام رنگ‌ها را در مقیاس نانو بدست آورد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران رسول صفدری، مجری طرح «نانو رنگدانه آبی فتالوسیانین مس» از دانشگاه زنجان گفت: به دلیل اینکه رنگ آبی، پر مصرف ترین رنگ دانه از میان تمام رنگ ها محسوب می شود. به همین دلیل موفق شدیم این رنگ را در مقیاس نانو از فتالوسیانین مس به تولید نیمه صنعتی برسانیم.

وی با بیان اینکه این نانو رنگدانه آبی، آلی و غیر سمی است، افزود: معمولا این رنگ ها در کشور به تولید نمی رسند و از چین، هند، آلمان وارد می¬شوند؛ که این رنگ ها هم در مقیاس نانو نیستند.
به گفته صفدری، نانو رنگدانه آبی که توانسته به تولید نیمه صنعتی برسد خلوص بالایی دارد که می تواند در خودرو سازی، نساجی، جوهر استامپ، صنایع دستی، لاستیک و صنایع شیمیایی رنگ های نقاشی، جوهر سازی و رنگ سازی به کار گرفته شود.

این محقق با بیان اینکه رنگ دهی نمونه در قیاس با نمونه های مشابه ۳ برابر ببیشتر است، خاطر نشان کرد: پوشش سطحی این نانو رنگدانه، دو برابر بیشتر است و این بدان معناست که می توان با مقدار معین و کمی از رنگ، دو برابر یا حتی بیشتر از یک سطح را رنگ آمیزی کرد.

به گفته صفدری، با استفاده از این رنگدانه می توان سایر رنگ های ترکیبی را در مقیاس نانو تولید کرد.

وی با بیان اینکه نانو رنگدانه آبی از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است، گفت: این نانو رنگدانه آبی می تواند تا دمای ۲۵۰ درجه بالاتر هم پایدار بماند و این در حالی است که رنگ های خارجی در دمای بیش از ۲۰۰ درجه تجزیه حرارتی می شوند.

صفدری با بیان اینکه از این نانورنگدانه می توان به عنوان ماده اولیه رنگ های ترکیبی استفاده کرد، اظهار داشت: بنا داریم تا در قدم بعدی ساخت صنعتی رنگدانه های دیگر را انجام دهیم و هدف اصلی این طرح دستیابی به تولید صنعتی رنگدانه فتالوسیانین آبی مس با توجیه اقتصادی و کیفیت بالا است؛ مهم ترین دستاورد این طرح، دستیابی به اندازه ذرات در حد نانو برای رنگدانه فتالوسیانین مس با روشی جدید است. در این فرایند ذرات نانو رنگدانه حاصل به صورت اصولی و بر حسب نیاز قابل کنترل است، همچنین اصلاح فرایند تولید صنعتی این محصول سبب افزایش راندمان واکنش و کاهش آلایندگی در فرایند تولید خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

ترمیم سریعتر زخم سوختگی با ژل بانداژ محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها