- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید و پرورش انبوه کنه شکارگر توسط محققان دانشگاهی

محققان مرکز تحقیقات گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه آزاد یزد موفق به تولید و پرورش انبوه کنه شکارگر “Amblyseius swirskill” به‌ منظور قطع نیاز به واردات آفت‌کش‌های طبیعی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر امید جوهرچی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد یزد و سرپرست تیم تحقیقاتی تولید کنه “Amblyseius swirskill”، اظهار کرد: کنه شکارگر یک شکارگر عمومی است که می‌تواند از آفات متعددی روی محصولات گلخانه‌ای از جمله گیاه خیار تغذیه کند.

وی افزود: سفید بالک گلخانه و کنه تارتن دو لکه از جمله مهم‌ترین آفاتی هستند که گیاه خیار را مورد حمله قرار می‌دهند که با توجه به سطح زیر کشت این محصول گلخانه‌ای در استان یزد، این کنه می‌تواند کمک شایانی در کنترل آفات این گیاه در راستای کاهش مصرف سموم داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی کنه شناسی ایران ادامه داد: کنه در طول عمر خود می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ عدد از مراحل مختلف زیستی این آفات را شکار و مورد تغذیه قرار دهد.

دکتر مسعود حکیمی تبار عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود و عضو هیات مدیره و دبیر انجمن کنه شناسی ایران نیز در این طرح تحقیقاتی که با حمایت رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد انجام شده است، همکاری داشت.

به گفته وی با تولید انبوه این آفت کش طبیعی دیگر نیاز به خرید آن از کشورهای دیگر همچون هلند نیست و ایران در این زمینه به کشورهای خارجی قطع وابستگی کرده و نمونه بومی این آفت‌کش طبیعی در کشور تولید خواهد شد.

انتهای پیام