جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ایران موفق به اجرای یک تکنیک مهم جهانی در شناسایی میکروارگانیسم‌ها شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12329
دوشنبه، ۲۲ آذر، ۱۳۹۵ | 12:44

ایران موفق به اجرای یک تکنیک مهم جهانی در شناسایی میکروارگانیسم‌ها شد

تکنیک آنالیز کینون‌های تنفسی برای شناسایی میکروارگانیسم‌ها در کشور توسط متخصصان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن اشاره به تداوم دستاوردهای این مرکز از ایجاد یک تکنیک بسیار ارزشمند در شناسایی میکروارگانیسم‌ها توسط محققان این مرکز خبر داد و گفت: این تکنیک که به طبقه بندی میکروارگانیسم‌ها بر اساس ساختار شیمیایی کینون‌های تنفسی در غشاء منتهی  می‌شود قادر است میکروارگانیسم‌ها را به دو گروه عمده دارای یوبی کینون و منا کینون طبقه بندی کند و به عنوان یک ابزار کنترل کیفی در تأیید سایر فاکتورهای شناسایی مرتبط با خصوصیات ظاهری یا فنوتیپی به ویژه در پروکاریوتها کارایی موثری خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: انجام این تکنیک دستاورد بزرگی برای کشور است چرا که برای اولین بار در آزمایشگاه شیمیوتاکسونومی مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به امکانات موجود و تحمیل تحریم‌های ناعادلانه،  بومی سازی و راه‌اندازی شده است.  این تکنیک هم اکنون در بانکهای معتبر بین‌المللی نظیر DSMZ آلمان با صرف هزینه‌ای حدود ۲۷۵ یورو در حال انجام است و بومی سازی آن در داخل کشور هزینه ها را تا ۷۵ درصد کاهش  می‌دهد و در جلوگیری از خروج ارز موثر است.

تکنیک آنالیز کینون‌های تنفسی به دلیل حساسیت این ترکیبات به نور و اکسیژن با اعمال شرایط فقدان نور و فشار پایین هوا و با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا انجام می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی: توجه به ذخاير ژنتيكي از الزامات حفظ امنيت و استقلال كشور است

لغو روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی از سوی دولت آمریکا

لغو تبصره واگذاری هویت بخشی اسب ورزشی به وزارت ورزش/ تهیه بانک اسپرم و دستورالعمل رکوردگیری گاو سیستانی

عبور از پیچ تحریم ها، فرصتی تاریخی برای قطع وابستگی به نفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها