- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

از استثمار زنان برای دریافت تخمک بیشتر تا …/راهنمای اخلاقی ایران برای پیشگیری از همه بداخلاقی‌های علم سلول‌های بنیادی

پیش نویس ” راهنمای اخلاق پژوهش در سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی جمهوری اسلامی” توسط فعالان حوزه پزشکی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران در جلسه بررسی پیش نویس “راهنمای اخلاق پژوهش در سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی جمهوری اسلامی ایران” حسین بهاروند مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه امروزه استفاده از سلول‌های بنیادی، افق تازه‌ای در علم پزشکی و درمان امراض صعب‌العلاج باز کرده است گفت: با وجود پیشرفت و توسعه در حوزه پزشکی بازساختی تولید و استفاده‌ی درمانی و پژوهشی از سلول‌های بنیادی، با مسائل اخلاقی زیادی همچون باروری و سقط جنین عمدی جهت تولید سلول‌های بنیادی، استفاده‌ی ابزاری از انسان و پایمال شدن شأن و احترام رویان انسان، سودجویی‌های مالی احتمالی، ودیعه بودن جسم انسان، معضلات اخلاقی مرتبط با همانندسازی به‌عنوان روشی جهت تولید سلول بنیادی، استثمار زنان جهت دریافت تخمک بیش‌تر، درمان‌های بی‌مورد و اضافی با سلول بنیادی جهت سود جویی‌های تجاری و پایمال شدن حقوق بیماران تحت تبلیغات واهی مرتبط با درمان با سلول بنیادی، همراه است.

وی در ادامه راهکار رویایی با این گونه مشکلات را تدوین راهنمای اخلاقی متناسب با فرهنگ و باورهای دینی در حوزه پزشکی خواند و گفت: در طرح تدوین راهنمای اخلاق پژوهش در سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور” ارتقاء اخلاقی فعالیت‌های پژوهشی و درمانی پزشکان و پژوهشگران دراستفاده از این سلول‌ها، مدنظر قرار گرفت.

بهاروند روند اجرای این طرح پژوهشی را مطالعه با استفاده از منابع اینترنتی، به همراه  گردآوری و ترجمه راهنماهای اخلاقی معتبرجهانی پیرامون درمان و پژوهش با سلول‌های بنیادی، خواند و گفت: با استخراج اصول اخلاقی مشترک  در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی باز ساختی به مطالعه‌ی منابع دینی و فقهی، پرداختیم و نهایتاً پیش‌نویس اولیه‌ی راهنمای اخلاقی ملی در درمان و پژوهش با سلول بنیادی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی و با در نظر گرفتن فرهنگ اسلامی- ایرانی تدوین شد.

مجری این طرح در ادامه بیان کرد: سپس متن پیش‌نویس طی چند مرحله نظرخواهی از اساتید و صاحب‌نظران و بحث متمرکز گروهی متشکل از تیم ۱۴ نفر بیش از ۱۰ جلسه مشترک مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و اصلاحات لازم اعمال شد و  با اتمام مطالعه، راهنمای اخلاقی پیشنهادی در دو بخش عمومی و اختصاصی تهیه شد.

بهاروند گفت: راهنمای عمومی شامل منابع جایگزین رویان انسان جهت تهیه سلول بنیادی جنینی و راهنمای اختصاصی شامل دو بخش، راهنمای اخلاقی در پژوهش‌های سلول بنیادی و راهنمای اخلاقی در درمان با سلول بنیادی است و لازم است راهنمای پیشنهادی جهت تأیید نهایی در شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت – درمان و آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

مجری این طرح پژوهشی با تاکید بر  اهمیت استفاده از سلول‌های بنیادی در پژوهش و درمان، گفت: وجود راهنمای اخلاقی متناسب با فرهنگ بومی بسیار ضروری است. لذا لازم است مسائل اخلاقی مطرح وطی کارگاه‌های آموزشی برای اعضای کمیته‌های اخلاق، پژوهشگران و درمان‌گران تبیین شوند.

وی در پایان افزود: به دلیل اهمیت این طرح پژوهشی نیازمند  بازنگری و تجدید نظر راهنمای اخلاقی  به‌صورت دوره‌ای هستیم.

انتهای پیام