جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

معاون «آنکتاد» با اذعان به پیشرفت علم و فناوری ایران: زیرساختها باید تقویت شوند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11941
چهارشنبه، ۱۷ آذر، ۱۳۹۵ | 13:32

معاون «آنکتاد» با اذعان به پیشرفت علم و فناوری ایران: زیرساختها باید تقویت شوند

معاون فناوری و لجستیک کنفرانس توسعه و تجارت جهانی سازمان ملل (UNCTAD: United Nations Conference on Trade and Development)/ آنکتاد، وضعیت علم و فناوری ایران طی ۱۰ سال گذشته (۲۰۰۵) را دارای پیشرفت توصیف کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، خانم شمیکا سیریمانه در مراسم ارایه دومین گزارش آنکتاد از وضعیت علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: آنکتاد به عنوان یک مرکز اصلی ارایه گزارش سیاست های تکنولوژی دنیا ، برای دومین بار بعد از ارایه گزارش در سال ۲۰۰۵، گزارش وضعیت ایران را در ۱۰ سال گذشته ارایه می کند.
وی بیان کرد: اگر این گزارش به درستی مرور شود، بررسی دقیق و منصفانه از روند سیاست های فناوری و نوآوری انجام شده در ایران ارایه می دهد، این گزارش به چالش ها ، موانع و ظرفیت های علم و فناوری و نوآوری ایران می پردازد.
سیریمانه بیان کرد: دراین گزارش یک مجموعه پیشنهادات ، سیاست ها ، قوانین و محیط توانمندساز به ویژه برای بخش خصوصی پیشنهاد شده است.

وی افزود: در ۲۰۱۵ از طرف ایران خواسته شد که گزارشی از وضعیت علم، فناوری و نوآوری تهیه شود و این کار با حضور متخصصان آنکتاد در ایران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.
معاون فناوری و لجستیک کنفرانس توسعه و تجارت جهانی سازمان ملل با اشاره به اینکه این گزارش برای آنکتاد نیزیک گزارش خاص به حساب می آید، افزود: برای نخستین بار است که برای یک کشور دومین گزارش تهیه می‌شود، گزارش ۲۰۰۵ سازمان پایه و اساس گزارش ۲۰۱۵ قرار گرفته است. آنچه که در این گزارش مشخص شده این است که ایران در ۱۰ سال گذشته پیشرفت های بسیاری در علم و فناوری و نوآوری داشته است.
وی ادامه داد: به طور مثال علی رغم اینکه ایران منابع وسیعی از نفت و گاز دارد، سعی کرده از این منابع که به عنوان نفرین منابع طبیعی نامیده می شود دوری کند، در مقایسه با سایر کشورها که منابع طبیعی دارند، ایران سعی کرده کمترین میزان وابستگی اقتصادی را به منابع طبیعی داشته باشد و توانمندسازی زیادی درعرصه سرمایه انسانی دارد.
سیریمانه افزود: برای توسعه علم و فناوری در بخش خصوصی، ایران سعی کرده است از شرکت های دانش بنیان استفاده کند ودراین زمینه رشدخوبی داشته است، البته ایران نیز مثل سایر اقتصاد های نوظهو نیاز دارد ، فعالیت های خود را به ویژه در حوزه بهره وری صنعتی تعمیم دهد.
وی یادآور شد: نیاز است که ایران سرمایه گذاری در شرکت های کوچک، متوسط و تامین مالی بیشتر و زیر ساخت ها در حوزه ICT و حمل و نقل را ارتقاء دهد، همین طور ظرفیت زیادی در حوزه تجارت الکترونیک و اینترنت پر سرعت وجود دارد.
معاون فناوری و لجستیک سازمان کنفرانس توسعه و تجارت جهانی سازمان ملل ادامه داد: اقتصاد ایران درجهت جهش اقتصاد دانش بنیان است و باید یک مقدار زیر ساخت ها را تقویت کند، ایران مسیری را طی کرده است که می تواند در اختیار اقتصادهای نوظهور قرار دهد.
وی با بیان اینکه دراین گزارش ایران با کشورهای با رشد بالا و کشورهای پیشرفته درحال ظهور مقایسه شده است،افزود: دراین مقایسه ایران دارای یک نیروی انسانی و ذخیره نیروی قوی از فارغ التحصیلان درحوزه علوم پایه و ریاضیات است؛ امروز چیزی که مهم است این است که باید نقش بخش خصوصی را در اقتصاد کشور تقویت کرد که این امر درپی ارتباط شرکت ها و صنایع بالغ با شرکت های دانش بنیان نوپا مهیا می شود.
سیریمانه بیان کرد: باید به بحث نوسازی زیر ساخت ها نیز توجه کرد، وجود زیرساخت های فرسوده در بسیاری از کشورها قابل مشاهده است اما چیزی که مهم است نوسازی زیر ساخت دیجیتال و فناوری اطلاعات است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

با بررسی گسترده ۱۱ نژاد ایرانی؛ مشخصات ژنتیکی گستره ژنومی جمعیت ایرانی شناسایی شد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد:اولین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران امروز و فردا

۳۰۰ دشت ایران به بحران فرو رفت!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها