- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

آیین نکوداشت دکتر کریمی نژاد، استاد برجسته ژنتیک برگزار شد

 دانشگاه علوم پزشکی کرمان با برگزاری آیینی ویژه از خدمات و تلاش‌های علمی دكتر محمد حسن كريمي نژاد، استاد برجسته علم ژنتیک ایران تقدیر کرد.

 به گزارش دیده‌بان علم ایران در این مراسم که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد به پاس تلاش های ۳۵ ساله پروفسور کریمی نژاد برای دانشگاه علوم پزشکی کرمان لوح تقدیری از سوی رئیس دانشگاه به استاد تقدیم شد.

دکتر کریمی نژاد نیز طی سخنانی در رابطه با دانش ژنتیک و ضرورت توجه به این علم تاکید کرد: ژنتیک با این که یکی از پایه های اصلی علم پزشکی است ولی منحصر به پزشکی نیست بلکه در همه امور زندگی مانند صنایع، کشاورزی و… کاربرد دارد.

 در سال ۱۳۰۷ در شهرستان سيرجان ديده به جهان گشود.

 تحصيلات ابتدايي و اول دبيرستان را در مدرسه بدر سيرجان و متوسطه را در دبيرستان سعدي اصفهان گذراند.

در سال ۱۳۲۷ به واسطه پشتكار و ذكاوت در آزمون دكتري پزشكي دانشگاه تهران پذيرفته شد  و در سال ۱۳۳۳ فارغ التحصيل شد.

وی در سال ۱۳۳۶ رزیدنت (دستیار) بخش آسيب شناسي و ۱۳۴۰ استاديار تمام وقت شد.

کریمی نژاد به واسطه علاقه به طب كودكان با استفاده از بورس (فلوشيپ) موسسه علمي و فرهنگي NIB سوئد به استكهلم رفت و در بخش پاتولوژي اطفال بيمارستان كارولينسكا تحت نظر پروفسور بيورن ايومارك دوره كارآموزي را گذراند و با كسب درجه فوق تخصص پاتولوژي بيماريهاي كودكان به وطن مراجعت كرد.

dsc_0049

وی در سال ۱۳۴۳ در دوره آموزشي سيتولوژي سازمان بهداشت جهاني تحت نظر دكتر جان فراست، استاد دانشگاه جان هاپكينز شركت کرد و به توصيه دكتر فراست و تصويب استاد آرمين، مسئول تاسيس بخش آسيب شناسي بيمارستان زنان شد.

دکتر کریمی نژاد سال ۱۳۴۷ با شركت در چهارمين دوره آموزشي سازمان بهداشت جهاني با دنياي بيكران ژنتيك آشنا شد.

در سال ۱۹۷۱ طبق درخواست پروفسور اسكالي و موافقت سازمان بهداشت جهاني براي مطالعه در پاتولوژي بيماريهاي زنان (Gynecological Pathology ) به بخش آسيب شناسي بيمارستان عمومي بوستون ماساچوست آمريكا رفت و به مدت دو سال در بخش پاتولوژي زنان و مامايي افتخار شاگردي پروفسور رابرت اسكالي را پيدا کرد.

علاوه بر عضويت در چندين مجمع علمي داخلي، خارجي و بين المللي، چندين همايش ملي و بين المللي و سمپوزيوم به همت وي برگزار شده است.

در مورد فعاليت هاي پژوهشي دكتر كريمي نژاد ذكر اين نكته ضروري است كه وي از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۷ بيش از ۱۱۰ مقاله در مجلات معتبر داخلي و از سال ۲۰۰۸-۱۹۶۹ بيش از ۶۵ مقاله در مجلات معتبر انگليسي زبان منتشر كرده است.

استاد ضمن عضويت در هيات تحريريه چندين مجله و فصلنامه، مشاوره و داوري تعداد كثيري از مجلات علمي دانشگاهها و انجمن هاي علمي را داشته و نيز مؤسس و صاحب امتياز فصلنامه ژنتيك در هزاره سوم بوده است.

 از تاليفات وي مي توان به ۱۰ جلد كتاب آسيب شناسي، ژنتيك انساني و بيماري هاي ارثي (برنده جايزه بهترين كتاب علمي سال ۱۳۷۰) اشاره كرد.

این استاد فرهیخته همچنین بنیان گذار مجتمع نیکوکاری رعد در کرمان است.

dsc_0078

 انتهای پیام