شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

طراحی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش/جهت‌دهی به تحقیقات اعضای هیأت علمی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1136
یکشنبه، ۱۶ خرداد، ۱۳۹۵ | 14:39

طراحی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش/جهت‌دهی به تحقیقات اعضای هیأت علمی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح برنامه‌های پژوهشی و فناورانه این وزارتخانه در سال جاری تأکید کرد: اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها باید فقط صرف هزینه‌های پژوهشی شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر وحید احمدی در نشست رؤسای کمیسیون های دائمی هیئت های امنای دانشگاه ها به برنامه های حوزه معاونت پژوهش و فناوری درسال ۱۳۹۵ اشاره کرد.

وی برنامه های حوزه معاونت پژوهش و فناوری را در محورهای تغییر نظام فکری دانشگاه ها به پژوهش محوری مبتنی بر فناوری و نوآوری و تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه های کار آفرین برشمرد و افزود: توسعه زیرساخت های پژوهشی فناوری و نوآوری ، توسعه کسب و کار دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی از دیگر برنامه های این معاونت است .

وی تنوع بخشی به منابع مالی پژوهش و فناوری و تامین و مصرف آن ها با گرایش به افزایش سهم غیردولتی و گسترش ارتباطات بین المللی در حوزه علم و فناوری را با اهمیت دانست و گفت : تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه ، طراحی و استقرار نظام یکپارچه پایش و ارزیابی علم و فناوری ، مدیریت و راهبری مناطق ویژه علمی ، تجاری سازی شرکت های دانش بنیان از دیگر محورهای مهم این معاونت است.

احمدی طراحی و راه اندازی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش ، نظارت بر اجرای آینده نگری ملی علم و فناوری و تدوین سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

وی در ادامه به دیگر امور مورد تاکید حوزه معاونت پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: تدوین و ارائه طرح جامع آموزشی ، پژوهشی و عمرانی بر اساس برنامه راهبردی موسسات آموزش عالی و اتخاذ تمهیدات لازم برای جهت دهی تحقیقات اعضای هیئت علمی ضروری است.

معاون وزیر علوم، تخصیص درصدی از بودجه موسسه آموزش عالی به منظور اجرای ماموریت های توسعه فناوری ، فراهم آوردن شرایط برای تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی ، بازاریابی و فروش محصولات دانشگاهی ، ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان را مهم ارزیابی کرد و گفت: تخصیص حداقل ۱۵ درصد از کل اعتبارات هزینه ای دانشگاه ها و حداقل ۴۰ درصد از اعتبارات موسسات پژوهشی به هزینه های پژوهشی ، اختصاص ۵/۲ درصد از کل اعتبارات هزینه ای به توسعه فناوری اطلاعات وهمچنین توسعه بانک های اطلاعاتی و کتابخانه های مجازی از محورهای مورد تایید این حوزه است.

وی افزود: برنامه ریزی برای هم افزایی پارک های علم و فناوری ، تاکید بر افزایش سهم درآمدهای اختصاصی از طریق تنوع بخشی به منابع درآمدی و تعریف پروژه های مشترک و برنامه ریزی عملیاتی آن ها ، ازدیگر امور مهم مورد تاکید معاونت پژوهش و فناوری است.

احمدی در خصوص نقش هیئت امنای دانشگاه ها در بخش پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت : باید تلاش کرد تا اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی امکان جابه جایی نداشته باشد و اعتبارات صرف پژوهش شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعطای ۲۰ میلیون تومان هدیه برای فرزنددار شدن کارکنان ستاد وزارت علوم

پژوهش نابسامان با سامانه سازی ها، سامان می یابد؟ وزیر علوم دستور داد: ایجاد سامانه «ناب» ذیل سامانه «نان»!

افزایش ۱۰ درصدی اعتبارات مصوب دانشگاه‌ها با دستور رئیس جمهور

معاون آموزشی وزیر علوم خبرداد:احتمال بالای مجازی بودن آموزش در نیمسال تحصیلی آینده/مجاز بودن بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها