پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

افزایش شیوع بیماری های گیاهی با بارش شدید باران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11275
شنبه، ۶ آذر، ۱۳۹۵ | 15:22

افزایش شیوع بیماری های گیاهی با بارش شدید باران

براساس یافته های محققان دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا بارش زیاد باران در کنار رطوبت بالای هوا می تواند در درازمدت خطر گسترش بیماری‌های گیاهیرا افزایش دهد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، نتایج این تحقیق که در مجله Nature به چاپ رسیده دیدگاه‌ جدیدی را در خصوص نحوه تاثیر شرایط اقلیمی بر بروز بیماری در گیاهان از جمله گیاهان زراعی ارائه می‌کند.
براساس یافته های محققان در شرایط پرباران و مرطوب برخی باکتری‌های بیماری‌زا می‌توانند به طور مستقیم پروتئینی را به داخل سلول‌های گیاهی تزریق کنند. این پروتئین، میزان آب در بخشی از گیاه به نام آپوپلاست که باکتری در آن زندگی می‌کند را افزایش می‌دهد. این امر به نوبه خود منجر به افزایش شیوع بیماری در بین گیاهان می‌شود.
این مکانیسم به باکتری‌ها امکان می‌دهد که گیاهان را آلوده کرده و سیستم ایمنی گیاه را نیز از کار بیاندازند.
این مفهوم مدت‌ها در بین گیاه‌شناسان پذیرفته شده بود که برای این که بیماری در بین گیاهان شایع شود، لازم است گیاه به شدت آسیب‌پذیر و حساس بوده و عامل بیماری‌زایی که به آن حمله می‌کند نیز خیلی بدخیم باشد. با این وجود این کشف جدید اثبات کرده است که برای همه‌گیری بیماری در بین گیاهان، این موارد کافی نیست و برای این که باکتری‌های درون برگ بتوانند آب را انباشته کنند لازم است که شرایط محیطی بسیار مرطوب باشد. به همین دلیل است که ما هر ساله شاهد شیوع و فراگیری بیماری‌های گیاهی نیستیم.
وقتی به موارد ثبت شده در خصوص شرایط آب‌وهوایی در طول سال‌های گذشته نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم سال‌های بسیار مرطوب با شیوع بیماری‌های گیاهی همراه بوده‌اند. گیاهان و عوامل بیماری‌زا همواره در کنار هم حضور دارند، اما آنچه باعث می‌شود یک سال با شیوع گسترده بیماری‌های گیاهی رو به‌رو شویم بارش شدید باران و دوره‌های بسیار مرطوب طولانی‌مدت است.
محققان امیدوارند با کمک این کشف بتوانند در آینده راهی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های گیاهی پیدا کنند بدین ترتیب که با پیش‌بینی درست تغییرات آب‌وهوایی برنامه هایی برای پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌های گیاهی در سال‌های پرباران طراحی شود.
 
انتهاي پیام

مطالب مرتبط

کاملترین درخت تکاملی گیاهان سبز ترسیم شد/رد فرضیه مشهور بنیان تغییرات ژنتیکی در تکامل گیاهان با مشارکت دو محقق ایرانی

فیزیکدان ایرانی موفق به کشف اثر جدید عایق‌های توپولوژی شد

تولید پلیمر سوپر جاذب‌ کشاورزی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

مرکز تحقیقات سلولی- مولکولی فرآورده های دارویی گیاهی در دانشگاه تربیت مدرس تاسیس می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها