جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

فراوانترین موضوعات مورد توجه محققان ایران چیست؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11161
چهارشنبه، ۳ آذر، ۱۳۹۵ | 15:01

فراوانترین موضوعات مورد توجه محققان ایران چیست؟

بنا به اعلام واحد علم سنجی پایگاه سیویلیکا، بر اساس نتایج تحلیل داده های مقالات تولید شده در ایران طی ۱۰ سال گذشته، عمده مقالات ایران حول محورهای توسعه پایدار، محیط زیست، گردشگری، مدیریت دانش، الگوریتم ژنتیک و بهینه سازی تولید شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، منبع این تحلیل محتوایی، بیش از ۵۳۰ هزار عنوان مقاله داخلی است که از ۶۳۰ مرکز دانشگاهی و پژوهشی کشور نمایه و بررسی شده و امید می رود راهگشای برنامه ریزان و سیاستگذاری علمی ایران برای سالهای آتی و جهت دهی به حرکت عظیم علمی کشور باشد.

فهرست کلید واژه های پر مصرف علمی ایران در ۱۰ سال اخیر در نشانی www.uniref.ir/ContentAnalyzer به نمایش گذاشته شده است.

این تحلیل علاوه بر مقالات کلی به صورت مجزا برای هر مرکز علمی نیز صورت گرفته و در صفحه هر دانشگاه به صورت مجزا آنچه که دغدغه اصلی پژوهشگران آن مرکز در تولید مقالات بوده معرفی شده است.

پایگاه مرجع دانشگاه‌های ایران (uniRef) که توسط پایگاه اطلاعات علمی سیویلیکا راه انداری شده به معرفی، دسته بندی و رتبه بندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور می پردازد.

در این پایگاه اطلاعات پایه و اولیه هر مرکز دانشگاهی جمع آوری و ارائه شده است و اطلاعات پایه هر دانشگاه در آن قابل مشاهده است.

هر ساله، حجم بزرگی از پروژه های تحقیقاتی در کشور انجام می شود که به صورت مقالات تخصصی در کنفرانسها و ژورنال‌های کشور ارائه می شوند.

پایگاه مرجع دانشگاه‌های ایران با بررسی این مقالات، کلید واژه های مهم استفاده شده در مقالات مراکز مهم علمی کشور را تحلیل و به صورت سالانه نمایش می‌‌دهد. علاوه بر این بخش، در صفحه هر دانشگاه، کلید واژه ها و موضوعات مهم پژوهشی دانشگاه نیز به صورت مجزا تحلیل و نمایش داده می شود.

untitled
در نمودارها، واژه های بزرگتر نشان از تکرار بیشتر آنها در مقالات آن سال می باشد. برای هر سال ۲۰ کلید واژه مهم استخراج شده اند که به صورت رویکرد پژوهشی آن سال را نمایش می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده راه‌اندازی شد

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها