پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

شبکه شرکتهای دانش بنیان پروژه های فضایی ایجاد می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11076
سه شنبه، ۲ آذر، ۱۳۹۵ | 11:39

شبکه شرکتهای دانش بنیان پروژه های فضایی ایجاد می شود

رییس مرکز ملی فضایی ایران گفت: برخی از پروژه‌های کلان حوزه فضایی با ایجاد یک شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران منوچهر منطقی در نخستین نشست «کارگروه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان» در حوزه فضایی افزود: با شکل‌ گرفتن کارگروه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه کردن این شرکت‌ها  بستر و زمینه‌های لازم برای تحقق پروژه‌های کلان در کاربری‌هایی چون سنجش از دور و حفاظت از محیط زیست و … فراهم می‌شود.
وی انجام پروژه‌های کلان ملی به صورت شبکه را به عنوان رسالت اصلی این کارگروه تخصصی عنوان کرد و افزود: با شکل‌ گرفتن کارگروهی تخصصی که شبکه‌سازی شرکت های دانش بنیان در کاربری‌های فضایی را دنبال می‌کند بستر و زمینه‌های لازم برای تحقق پروژه‌های کلان در کاربری‌هایی چون هوا و فضا، ماهواره، سنجش از دور و حفاظت از محیط زیست و… به صورت جدیدی در سطح کشور فراهم می‌شود.
وی یکی از این پروژه‌ها، ایجاد بستر لازم برای استفاده از ماهواره در کاهش حوادث جاده ای، کنترل حمل و نقل سنگین جاده ای، کنترل بحران های طبیعی (سیل، زلزله، طوفان و …)، کنترل اراضی کشاورزی ، شهری و نیز کنترل محیط زیست (آتش سوزی جنگل ها، پایش وحوش و گونه های جنگلی) برشمرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوایی و هوانوردی با اشاره به این‌که سوق دادن شرکت‌ها به ایجاد یک شبکه برای انجام پروژه‌های کلان در دستور کار گروه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد، افزود: با توجه به محدودیت بودجه و منابع، با تجمیع قابلیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی می‌توان زمینه تحقق یک پروژه کلان فناورانه در سطح ملی را فراهم کرد؛ بر همین اساس این کارگروه به‌دنبال ایجاد یک یا چند شرکت‌ دانش‌بنیان نیست، بلکه تلاش می‌کند شبکه‌ای تعاملی از این شرکت‌ها را ایجاد کند.
وی افزود:  تلاش می‌کنیم با برقراری تعامل و ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، زمینه گسترش بازار این شرکت‌ها و توسعه توانمندی فنی کشور را از راه ارتباط این شرکت‌ها با همتایان بین‌المللی آن‌ها ایجاد کنیم.
رضوی مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضایی نیز با اشاره به وضعیت کنونی فناوری و تجهیزات ماهواره‌ای سنجش از دور  در عرصه جهانی، به شرح وضعیتی از کاربران ، عرضه کنندگان و ذی‌نفعان فناوری سنجش از دور از دیدگاه ملی پرداخت و گفت: با تجهیز کشور به تجهیزات حوزه یادشده، زمینه ایجاد کسب کار در حوزه‌هایی چون مهندسی سیستم‌ها ( طراحی و ساخت سنجنده‌ها)، بهره‌برداری و ارایه تصاویر خام ماهواره‌ای، کالیبراسیون تصاویر خام (رادیومتریک، هندسی و…)، تحقیق و توسعه الگوریتم‌ها بمنظور تولید محصولات ارزش افزوده ماهواره‌ای و همچنین ارایه سرویس‌های عملیاتی خدمات ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.

دکتر موسوی مدیر توسعه فناوری مرکز ملی فضایی با بیان این که توسعه خدمات حوزه ماهواره مورد توجه کم‌تری نسبت به ساخت ماهواره قرار گرفته است افزود: ساخت ماهواره نیازمند بودجه کلان، آزمایشگاه‌های وسیع و فناوری‌های پیشرفته است و باید تمامی این زیرساخت‌ها با صرف هزینه‌های کلان فراهم شود تا بتوانیم در مسیر ساخت ماهواره حرکت کنیم، اما از سوی دیگر باید با ایجاد فرصت و بازار ، توجهی جدی به خدمات این حوزه صورت بگیرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها