شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

سامانه فراداده های اقیانوس شناسی راه اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10953
شنبه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۵ | 15:17

سامانه فراداده های اقیانوس شناسی راه اندازی شد

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از راه اندازی سامانه «مدیریت فراداده های (متادیتا) اقیانوسی» منطبق با استانداردهای «برنامه بین المللی تبادل داده و اطلاعات اقیانوسی» خبر داد و گفت این سامانه بمنظور تولید رکوردهای فراداده توسط سازمانهای دریایی کشور و همچنین امکان جستجوی آنها توسط کاربران دریایی از طریق پورتال مرکز داده ها، راه اندازی شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر در این باره گفت: با استفاده از این سامانه یکپارچه، سازمانهای دریایی قادر خواهند بود رکوردهای فراداده خود را تولید کنند و از طریق پورتال مرکز داده ها، آنها را برای کاربران ملی و بین المللی به اشتراک گذارند. در حقیقت این سامانه، مکانیزمی جهت تعامل و تبادل فراداده های اقیانوسی میان سازمانهای دریایی خواهد بود.

حاجی زاده تصریح کرد: فراداده ها، مجموعه داده هایی هستند که دسته ای از داده های مرتبط را توصیف و تشریح میکنند و اغلب به عنوان شرحی اولیه از داده های موجود در دسترس کاربران مختلف قرار میگیرند.

وی در خصوص نحوه استفاده کاربران از این سامانه گفت: کاربران بدون اینکه لزوما به خود داده ها دسترسی داشته باشند، قادر خواهند بود به جستجوی داده های مورد نیاز خود بپردازند.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان این مطلب که ایجاد بانک اطلاعاتی ملی از فراداده های سازمانهای دریایی کشور، از انجام دوباره کاری در مطالعات و برداشت داده توسط سازمانهای مختلف جلوگیری می کند، اظهار داشت: ایجاد بانک اطلاعاتی فراداده، امکان از دست دادن داده های مستند شده در هنگام جابجایی افراد در سازمانها را به حداقل می رساند و باعث می شود افراد جدید در مورد محتوای داده ها، درک صحیحی یابند و آگاهی لازم را کسب کنند.

مهندس فرناز غیاثی رئیس مرکز ملی داده های اقیانوسی نیز سازماندهی و مدیریت حجم وسیعی از داده ها را از مهم ترین چالش های پیش روی سازمانهای دریایی عنوان کرد و گفت: سازمانهای مختلف دریایی، داده های زیادی تولید می کنند، ولی از کار یکدیگر اطلاع ندارند از آنجا که تهیه و مدیریت داده های دریایی بسیار هزینه بر است، لزوم حرکت به سمت زیر ساخت و بستری جهت اعمال مکانیزم های فنی جهت دسترسی و استفاده سازمان یافته از منابع داده ها احساس می شود. یکی از اقدامات اساسی در زمینه ایجاد این زیر ساخت، طراحی و تهیه مستندات داده ها یا در اصطلاح “فراداده” است.
غیاثی اظهار کرد: با استفاده از این سامانه یکپارچه، سازمانهای دریایی قادر خواهند بود رکوردهای فراداده خود را تولید کنند و از طریق پورتال مرکز داده ها، آنها را برای کاربران ملی و بین المللی به اشتراک گذارند. در حقیقت این سامانه، مکانیزمی جهت تعامل و تبادل فراداده های اقیانوسی میان سازمانهای دریایی خواهد بود.

گفتنی است در حال حاضر رکوردهای تولید شده توسط این پژوهشگاه، از طریق پورتال مرکز داده ها به آدرس http://incod.inio.ac.ir/ قابل دسترس و بر اساس موارد مختلف از جمله بازه مکانی، بازه زمانی، نام پارامتر، نام سازمان تولید کننده فراداده و … قابل جستجو هستند.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی: تدوین برنامه پایش بلندمدت محیط های ساحلی و دریایی کشور ضروری است

فردا آغاز می شود: پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس در آبهای جنوب کشور

حاجی زاده ذاکر از ریاست پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برکنار شد/ریاست پژوهشگاه به یک استاد دانشگاه شهید بهشتی محول شد

«کاوشگر خلیج فارس» بالأخره دل به دریا زد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها