چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

کشف ژنی جدید در گیاه جو با همکاری محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10830
چهارشنبه، ۲۶ آبان، ۱۳۹۵ | 15:36

کشف ژنی جدید در گیاه جو با همکاری محققان ایرانی

تیمی از محققان موسسه تحقیقات ژنتیک گیاهی IPK آلمان با همکاری عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام موفق به شناسایی و جداسازی ژن جدید VRS2 در گیاه جو شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایرانی، دکتر آرش فاضلی، استادیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام و از محققان این طرح که طی مقاله ای با عنوان
VRS2 regulates hormone-mediated inflorescence patterning in barley در مجله ژنتیک نیچر به چاپ رسیده است در توضیح یافته های این پژوهش گفت: در این تحقیق با استفاده از روش های نوین و پیشرفته ژنتیکی ژن vrs2 در جو شناسایی و جداسازی شده است. این ژن روی بازوی بلند کروموزوم شماره ۵ جو قرار دارد که اساس مولکولی و نقش هومونی این ژن در بیان فنوتیپ شش ردیفه در جو به طور کامل گزارش شده است.

وی افزود: علاوه بر این، ارتباط مستقیمی بین پروتیئن های خانواده SHI و متابولیسم ساکارز در طول رشد و نمو سنبله جو مشخص شده است. توالی های نوکلئوتیدی و پروتئینی ژن vrs2 در مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری (NCBI) با شماره های KX601696 –KS601720 ثبت شده است.

فاضلی خاطرنشان کرد: مجله Nature Genetics که مقاله مربوط به این تحقیق در آن منتشر شده با بیش از ۱۵۰ سال سابقه انتشار و ضریب تاثیر ۳۱٫۶۱۶ مهمترین مجله در چاپ مقالات در زمینه ژنتیک نوین است.

گفتنی است در فهرست نویسندگان این مقاله نام یک محقق ایرانی دیگر، ناصر پورساربانی از موسسه IPK آلمان هم دیده می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید نسل جدید چربی سوزها با غیر فعال کردن هکر نیروگاه سلولی

سراشیبی، مناسبترین جای دویدن برای کاهش وزن

پیش بینی زمان مرگ با نشانگرهای ملکولی!

تولید برنج تراریخته غنی از آهن و روی در سوییس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها