پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

ابزار جدید آموزش عالی کشور، حریف سارقان علمی می‌شود؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10612
دوشنبه، ۲۴ آبان، ۱۳۹۵ | 12:19

ابزار جدید آموزش عالی کشور، حریف سارقان علمی می‌شود؟

۱۳ روز از اعلام خبر نیچر مبنی بر «حذف ۵۸ مقاله که نام ۲۸۲ محقق ایرانی را در خود داشته‌اند، از هفت نشریه علمی چاپ شده توسط دو ناشر علمی» می‌گذرد؛ خبری که در آن ادعا شد این مقالات که فهرست آنها نیز منتشر شده، حاوی نشانه هایی از سرقت علمی یا دستکاری در روند داوری یا نام نویسندگان بوده‌اند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مجله علمی نیچر، همچنین از جمع آوری بخشی از این مقالات خبر داده بود که در ادامه روند شناسایی موارد مشابه در سال ۲۰۱۵ شناسایی شده بودند.  انتشارات علمی Springer Nature که نسبت به حذف این مقالات اقدام کرده مدعی شده بود که نشانه هایی از تقلب در روند ارزیابی علمی و انتشار این مقالات شناسایی شده است.

حذف ۲۸ مورد از مقالات توسط موسسه BioMed Central (BMC) صورت گرفته که اعلام کرده ۴۰ مقاله دیگر را نیز مورد بررسی قرار داده است. در همین حال موسسه Springer نیز ۳۰ مقاله منتشر شده در سه مجله اش را تعلیق و ۹ مورد دیگر را مورد بررسی قرار داده است. این دو موسسه تحت مدیریت Springer Nature هستند که همچنین ناشر مجلات Nature است.

نکته مهم آن که به ادعای مجله آمریکایی نیچر، مقالاتی که توسط اشپرینگر (Springer) جمع آوری شده اند، دارای دستکاری هایی در نام نویسندگان و در فرایند داوری و ارزیابی علمی بودند و در ۷۰ درصد آنها نشانی از سرقت ادبی و علمی دیده شده است. تمام مقالات حذف شده توسط BMC نیز که در چهار نشریه موسسه چاپ شده بودند حاوی نشانه هایی از دستکاری در نویسندگی، ۵۷ درصد آنها دارای نشانه هایی از دستکاری در روند داوری و ارزیابی علمی و ۹۳ درصد نیز حاوی نشانه هایی از سرقت ادبی و علمی بوده اند.

انتشارات اشپرینگر پارسال هم ۶۴ مقاله دیگر را به دلیل آنچه نگرانی هایی در مورد ارزیابی علمی تقلبی خوانده حذف کرده بود. به ادعای این ناشر گزارش های داوری و ارزیابی علمی از طریق ایمیل های جعلی منتسب به نام دانشمندان واقعی در آن مقالات ثبت شده بودند. BMC نیز سال گذشته ۴۳ مقاله دیگر را به دلایل مشابه تعلیق کرده بود. چند ناشر بزرگ دیگر نیز کشفیات مشابهی از ارزیابی های علمی جعلی را گزارش کرده بودند.

بنابر اعلام نیچر نویسندگان مقالات از این موضوع آگاه شده و برخی پاسخهایی داده اند. ۲۵ مورد از مقالات تعلیق شده از سوی اشپرینگر در نشریه Tumour Biology چهار مقاله در Journal of Parasitic Diseases و یک مقاله دیگر در Comparative Clinical Pathology چاپ شده بودند.

در بین ۲۸ مقاله حذف شده از سوی موسسه BMC نیز ۲۳ مقاله در Diagnostic Pathology، دو مقاله در هر یک از مجلات Cancer Cell International و Journal of Ovarian Research و یکی در World Journal of Surgical Oncology چاپ شده بودند.

واکنشهای مقامات علمی ایران چه بود؟

تخلف یا تقلب علمی را می‌توان از جمله مصائبی دانست که جدی‌ترین آسیب را به حوزه پژوهش هر کشوری وارد می‌کند؛ شاید از همین روست که علی‌رغم برخی انکارهای بنیادی در اصل وقوع تخلف، اما اغلب مسوولان با اذعان به رخدادهای هر ازگاه این تخلفات، از لزوم رسیدگی جدی به تخلفات علمی کسانی خبر می‌دهند که اتفاقا اعتبار علمی بالایی در کشور ندارند و نمی‌توانند جزو دانشمندان مطرح کشور باشند اما با همین تخلفات قادرند دردسرآفرینی کرده و به حیثبت علمی لطمه وارد کنند.

در پی اعلام تخلفات علمی که منجر به حذف ۵۸ مقاله محققان ایرانی از مجلات معتبر علمی شد واکنشهای متفاوتی را در عرصه علمی کشور شاهد بودیم.

برخی اسامی منتشر شده،‌ تخریب افراد بوده است

دکتر هاشمی، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سرقت علمی و گزارش منتشر شده  اخیر را بنا بر آنچه «شهروند» منتشر کرده، تأیید ، اما اسامی منتشر شده را «تخریب افراد» توصیف کرده و گفته است:  «وزارت بهداشت برای همه آنهایی که از یک شرکت تولید‌ کننده مقاله، مقاله‌هایی خریده بودند، پرونده تشکیل داده است. معاون تحقیقات وزارت بهداشت، آمار دقیق این افراد را در دست دارد. آن چه از بررسی‌ها مشخص شده، این است که تعداد افراد متخلف در دانشگاه‌هاى وزارت بهداشت از دانشگاه‌هاى وزارت علوم و آزاد كمتر است و بیشتر متخلفان، از دانشگاه‌های غیر دولتی بودند اما در میان‌شان، از دانشگاه‌های دولتی هم دیده می‌شود.»

طبق گزارش این نشریه، وزیر بهداشت کشور، مطمئن نبوده است که بیشتر متخلفان سرقت علمی در گزارش فوق به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط باشند اما آن تعدادی که وی دیده، حدود ١٨ یا ١٩ نفر بوده اند که در سه تا چهار مقاله اسامی آنها آمده است که برای همه این افراد پرونده تشکیل شده و دادگاه نیز تشکیل خواهد شد و باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این ۵۸ مقاله توسط یک شرکت انتشاراتی که مورد تایید هیچ مرجع علمی نبوده و توسط عده معدودی که اکثریت عضو هیات علمی دانشگاه نیز نبوده اند، تهیه شده بود.

ادعاهای مطرح شده درباره برخی افراد صددرصد دروغ است

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، «ادعاها مبنی بر انتشار مقالات جعلی از سوی وی و سایر اساتید و نفرات برجسته علمی کشور را صد‌درصد دروغ  دانسته و گفته است رتبه‌های علمی این اشخاص هیچ ارتباطی به پست‌هایشان ندارد.»

او به پیگیری‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد «دست‌های پشت پرده ضد انقلابی‌ها در آن سوی مرزهای کشور» در این ماجرا نقش دارند. او درباره انتساب برخی از این مقاله‌ها به خود توضیح داده است: «هیچکدام از این ٥٨ مقاله جعلی که در مجله نیچر اعلام شده است، ارتباطی با من و سایر دانشمندان شناخته شده ایران ندارد. اسامی کسانی که مقالاتی جعلی منتشر کرده‌اند، مشخص است و هیچ ارتباطی و حتی تشابه اسمی هم با من و چند نفر دیگر از دانشمندان شناخته شده کشور ندارند.»

کشف یک شبکه خرید و فروش و لغو امتیازات متخلفان

به گزارش دیده‌بان علم ایران شاید مهمترین واکنش مقامات علمی ایران در پی اعلام این خبر نیچر را که محور اکثر آنها تشکیل کمیته رسیدگی و برخورد جدی با متخلفان و متقلبان و حذف یا توقف ارتقای اعضای هیات علمی مرتبط بوده است، را بتوان اذعان به کشف شبکه خرید و فروش مقاله داخلی و خارجی در ارتباط با خبر مذکور و تقلب اخیر دانست که از سوی یک مقام وزارت بهداشت اعلام شد.

دکتر آخوندزاده، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به گزارش مجله اشپرینگر نیچر که از رد ۵۸۰ مقاله دارای مشکل تقلب علمی از جمله ۵۸ مقاله محققان ایرانی خبر داده بود، گفته است: ما این مقاله ها را بررسی کردیم و تیم متخصص  آنها را رصد کرده است و متوجه شدیم که این ۵۸ مقاله همگی از طریق یک شرکت نشر غیرقانونی که در زمینه خرید و فروش مقاله و پایان‌نامه فعالیت می‌کند در این انتشارات خارجی به چاپ رسیده است.

وی ادعا کرد افرادی که در تهیه این ۵۸ مقاله نقش داشتند عمدتا دانشجو و غیر هیات علمی بودند اما این موضوع آنها را از اشتباه بزرگی که داشته اند مبرا نمی کند.

آخوندزاده اما افزوده است که سه رد پا در این شبکه پیدا شده است. اول آن که بخش عمده ای از این ۵۸ مقاله، متعلق به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بوده است. ردپای دیگر این بوده که یک نفر از داخل کشور ناشر «اشپرینگر» را از این تخلف مطلع کرده در حالی که ناشر متوجه این تخلف نشده بود. ردپای سوم، اشکال کار ناشر بوده است. به طور معمول وقتی مقالاتی برای یک مجله ارسال می شود مجله آن را برای داوری به یک داور شاخص آن رشته ارجاع می دهد. در مورد این مقالات مجله اعلام کرده که یک داور به ما پیشنهاد دهید، شرکت مورد نظر یک ایمیل تقلبی از یک داور بین المللی را به ناشر معرفی کرده است. در واقع به ناشر نیز کلک زده و داوری مقالات در ایران انجام شده است.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اشکال دیگر ناشر را در آن دانسته که بیشتر این ۵۸ مقاله در فاصله دو هفته از دریافت، مورد پذیرش ناشر قرار گرفته‌اند که این موضوع در هیچ نشریه ای در دنیا امکان پذیر نیست و این نشان می دهد که افرادی که این مقالات مشکل دار را به چاپ رسانده اند یک شریک خارجی دارند.

وی به ردپای دیگر این مسئله نیز اشاره کرده و گفته است کار اشتباه دیگر ناشر آن بوده که بر اساس اصل همه مجلات، پس از مورد قبول واقع شدن یک مقاله امکان تغییر نام افراد وجود ندارد، اما در مورد این ۵۸ مقاله اسامی پس از پذیرش تغییر کرده است . همچنین مورد دیگر این بوده که در صورت اثبات شباهت های متنی یک مقاله به کل رد می شود اما شباهت ها در مورد این مقالات نادیده گرفته شده و پس از انتشار، ناشر هشدار داده است.

آخونده زاده تاکید کرده است که این شبکه اکنون شناسایی شده است و بخش های مختلف قضایی و حقوقی در حال کار بر روی آن هستند و به زودی برخوردهای شدیدی با این افراد صورت می گیرد.

این مقام مسوول وعده داده است که در وزارت بهداشت به شدت با موضوع پایان‌نامه‌ها و مقاله های تقلبی برخورد خواهد شد  و در رابطه با این ۵۸ مقاله هم تدابیر بسیار سخت‌گیرانه‌ای را به دانشگاه ها اعلام کردیم.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفته است: به همه دانشگاه های علوم پزشکی که این افراد در آنجا حضور داشته‌اند نامه‌ای ارسال شده است تا در صورتی که فردی به وسیله این مقالات ارتقاء پیدا کرده است، آن ارتقاء لغو شود و اگر پرونده عضو هیات علمی در دست بررسی ارتقاء است آن ارتقاء متوقف شود.

وی همچنین از تشکیل جلسه کمیته های اخلاقی دانشگاه‌های مرتبط خبر داده بود تا با دانشجویان و استادانی که در این مقالات نقش داشته اند برخورد کنند.

به گفته آخوندزاده با اشپرینگر هم مکاتبه صورت گرفته مبنی بر این که چرا از میان ۵۸۰ مقاله تنها نام ایران در اخبار آن ناشر درج شده است؟

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید دارد که این مقالات به هیچ عنوان نماینده جامعه علمی کشور با سالانه ۲۰ هزار مقاله در علوم پزشکی نیستند اما با توجه به اینکه خصومت علیه نظام جمهوری اسلامی به طور واضح وجود دارد باید مراقب بود که حتی کارهای خاکستری هم انجام نشود چه برسد به کارهای نادرست.

متخلفان به مقامات قضایی معرفی شدند/اکثر افراد روحشان هم خبر نداشت

دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت نیز در تازه‌ترین خبر اعلام کرده است:  تعداد مقالات حذف شده تنها هفت صدم درصد از مقالاتی است که سالانه از سوی ایران در نشریات بین المللی منتشر می شود.

وی توضیح داد: پدیده حذف مقالات از نشریات بین المللی یک پدیده معمول در همه جای دنیا است که به صورت روزانه اتفاق می افتد.
وی افزوده است: این مقالات حذف شده از سوی یک موسسه انتشاراتی که مورد تایید هیچ مرجع علمی نیست، منتشرشده است و همه افراد دست اندرکار آن شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند تا مورد موآخذه قرار گیرند.
ملک زاده  گفته است: از همه افرادی که در این مقالات نامشان درج شده است، دعوت کرده ایم تا از خود دفاع کنند و متوجه شدیم بیشتر اعضای هیات علمی که نامشان در فهرست این مقالات است از این قضیه هیچ اطلاعی نداشتند اما در مواردی که قصور انجام شده بود با آنها برخود لازم صورت گرفته و امتیازاتی که این افراد به ناحق از طریق انتشار این مقالات دریافت کرده اند، از آنها پس گرفته شد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرده است: این مساله هیچ خللی در فرایند علمی و تحقیقاتی کشور ایجاد نمی کند؛ ۴۰۰ نفر از دانشمندان ایرانی جزء پراستنادترین محققان دنیا هستند که نام هیچ یک از آنها در فهرست این ۵۸ مقاله نیست.

رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی سه واحد دانشگاه آزاد

دستور دکتر میرزاده،‌ رئیس دانشگاه آزاد برای تشکیل کمیته رسیدگی نیز در پی آن صورت گرفت که گزارش مجلات علمی «اشپرینگر نیچر» درباره سرقت علمی در تعدادی از مقالات مربوط به اعضای هیات علمی سه واحد دانشگاه آزاد از مجموع ۴۰۰ واحد بوده است.

وی وعده داد که این کمیته نسبت به بررسی پرونده آن دسته از اعضای هیات علمی که مرتکب این عمل خلاف و غیرآکادمیک شده اند، ظرف یک هفته رسیدگی و براساس مقررات رسیدگی به تخلفات هیات علمی، با آنها برخورد خواهد کرد. براساس مقررات چنین تخلفاتی ممکن است منجر به جلوگیری از ادامه فعالیت متخلفان در محیط علمی شده و یا بسته به میزان مشارکت در این تخلف، کاهش رتبه علمی متخلف و کاهش رتبه علمی گروه آموزشی و یا دانشکده مربوطه را در پی داشته باشد.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی همچنین چهار نفر را مسوول مکاتبات این مقالات دانسته و وعده داده است که با آنها برخورد قانونی شود.

وی با اشاره به این که دزدی علمی زشت‌ترین نوع دزدی است، گفته است: سانی که دست به سرقت علمی بزنند، در دانشگاه‌ آزاد اسلامی جایی ندارند.

تشکر از اشپرینگر و اشپیرینگر-نیچر و برخورد با دانشجوی فارغ‌التحصیل خاطی

اما دکتر رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به این که یکی از این نویسندگان، از دانشجویان سابق دانشگاه تهران بوده که در نوشتن حداقل ۱۵ مقاله از مجموع ۲۴ مقاله که در آن آدرس دانشگاه درج شده بود نقش داشته است.

وی همچنین گفته است: دانشگاه تهران از انتشارات اشپرینگر و اشپیرینگر-نیچر سپاسگزار است و ما به خاطر تلاشی که برای افزایش سلامت و اصالت پژوهش و صیانت از حریم دانش و دانشمندان به عمل می‌آید مراتب خرسندی خود را اعلام می‌‌کنیم. اگر مطلب افشاگرانه منتشر نمی‌شد، ما به سبب عدم دسترسی به اطلاعات مربوط، فرآیند داوری و جزئیات مقالات، از وقوع تخلف در آنها بی‌اطلاع بودیم.

به گفته این مقام مسوول در دانشگاه تهران،‌ ظواهر امر نشان می‌دهد که این فرد که اینک فارغ‌التحصیل است و هم اکنون ارتباط علمی با دانشگاه ندارد، در چاپ اغلب این مقالات نقش کلیدی داشته و البته در بررسی‌های بعدی این موضوع روشن‌تر خواهد شد.

وی افزوده است: نکتۀ حائز اهمیت این که در اغلب مقالات نامی از هیچکدام از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران به‌عنوان نویسنده مسئول نیامده است و در اغلب مقالات، دانشجو یا دانش‌آموخته و یا فردی خارج از دانشگاه تهران عهده‌دار مکاتبات بوده است. البته این موضوع در دست بررسی دقیق است. برای بررسی دقیق‌تر موضوع، طی نامه‌ای از انتشارات اشپیرینگر-نیچر اطلاعات بیش‌تر در زمینۀ نوع تخلفات صورت گرفته دریافت خواهد شد.

وی گفت: طی چند روز آینده “کمیته اخلاق دانشگاه” تشکیل و تخلفات صورت گرفته مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیم لازم اتخاذ می‌شود. نتیجه بررسی‌های انجام شده در کمیته اخلاق، در هیأت تخلفات اعضای هیأت علمی و کمیته انضباطی دانشجویان رسیدگی و مرتکبین تخلف مجازات خواهند شد. هر چند تا کنون دخالت مستقیم هیچ یک از اعضای هیأت علمی و بسیاری از دانشجویان شاغل به تحصیل، اثبات نشده، اما اگر در نتیجۀ تحقیقات چنان اتهام‌هایی اثبات شود، همه امتیازاتی که احیاناً اعضای هیأت علمی از محل این مقالات کسب کرده باشند، اعم از ارتقا و ترفیع، پس گرفته می‌شود. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که حداقل یک دانشجوی سابق این دانشگاه با استفاده از این مقالات فارغ‌التحصیل شده است. پس از بررسی دقیق‌تر در صورت اثبات موضوع، مدرک تحصیلی او  ابطال خواهد شد.

وی گفته است: از یک طرف دانشگاه تهران از اینکه فرد یا افرادی، با عمل زشت و به دور از اخلاق و ادب، به حیثیت بزرگ‌ترین مرکز علمی و دانشگاهی کشور لطمه بزنند و زحمت‌ها و تلاش‌های طاقت‌فرسای استادان و دانشجویان زحمتکش و فهیم و دانشمند دانشگاه را بی‌ارزش جلوه دهند، متأسف است و با جدیت تمام با عامل یا عاملان، برخورد شدید خواهد کرد. اما از طرف دیگر این احتمال نیز منتفی نیست که در مطالب منتشر شده طی یک هفته گذشته در برخی از جراید بین‌المللی، هدف، زیر سوال بردن فعالیت‌های علمی و رشد فعالیت‌های پژوهشی در کشورمان باشد و پای سوء‌نیتی نیز در بزرگ‌نمایی از موضوع در میان باشد. طبیعتاً برای آنان که رویکرد و رفتار خصمانه با ما دارند پیشرفت‌های پرشتاب علمی ایران خیلی گران است.

به گفته وی، شفافیت یک اصل مهم اخلاقی است. افشای تخلفات می‌تواند  نتایج مفیدی در پی داشته باشد. مجازات متخلفین یک پیامد برخورد با موضوع است که گامی در جهت اصلاح روند امور علمی است، اما مهمتر این است که ما به همه اعضای هیأت علمی گرامی و همکاران عزیز این هشدار را بدهیم که مواظب باشید. اعتماد بی‌جا به هر نوشته‌ای یا نویسنده‌ای نداشته باشید و تا اطمینان کامل به جنبه علمی و پژوهشی نکردید مقاله را ارسال نکنید و یا اجازه ارسال مقاله را ندهید.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در عین حال گفته است: هر چند پدیده حذف شدن مقالات چاپ شده به دلیل کشف این نوع تخلفات، موضوع جدیدی در جهان نیست و تنها به کشور ما اختصاص ندارد و افرادی از کشورهای مختلف نظیر آمریکا، آلمان، انگلستان و ژاپن نیز در نشریات معتبری همچون Nature و Science تخلف علمی داشته‌اند، لکن این موارد شایسته کشور با فرهنگ و تمدن ایران نیست و به حول و قوه الهی و با همکاری همکاران عزیز و با برخورد شدید با متخلفان، امیدواریم که در سال‌های آینده یک مورد هم در دانشگاه تهران مشاهده نکنیم.

خصومت غربی‌ها

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری ایران اما،‌ معتقد است یکی از عوامل اقدامات غربی‌ها در حذف مقالات محققان ایرانی در مجله‌های علمی، توفیقات روزافزون ایران در زمینه علمی بوده است. با توجه به گزارش پایگاه‌های استنادی و سایر مراکزی که وضعیت علمی دنیا را رصد می‌کنند، رشد علمی ایران چشمگیر و قابل توجه بوده است و همین امر باعث شده که غربی‌ها چنین مواضع خصمانه‌ای را علیه ایران اتخاذ کنند.
دکتر محمد فرهادی با بیان اینکه حذف ۵۸ مقاله محققان ایرانی با هدفی از پیش تعیین شده انجام شده است، گفته است: در حال حاضر علت حذف مشکوک ۵۸ مقاله محققان ایرانی در حال بررسی است و آنچه مهم است این موضوع است که از این قبیل اتفاقات در همه جای دنیا رخ می دهد، اما  به خوبی می‌دانیم که رشد چشمگیر علمی ایرانی یکی از عوامل این اقدام بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به رشد علمی ایران اشاره داشته است که از ۱۱٫۵ درصد در سال گذشته به ۱۶ درصد رسیده  و ایران در بین ۲۵ کشور که بهترین رشد علمی دنیا داشته، توانسته جزو ۳ کشور اول در زمینه رشد علمی باشد. همچنین سهم‌ ایران در تولید علم دنیا  به ۱٫۸ درصد رسیده و همچنین سهم ایران در زمینه استناد به مقالاتی که به آن ارجاع داده می شود به ۲٫۱ درصد افزایش یافته که این رشد بسیار ارزنده و قابل توجهی بوده که امسال به آن رسیده‌ایم.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، چندی پیش دکتر صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با رونمایی از سامانه ملی ثبت پایان نامه، رساله و پیشنهاده گفته بود با استفاده از ابزارهای جدید می توان ادعا کرد که کار علمی با اصالت در ایران مستقر خواهد شد و دیگر شاهد تخلف و تقلب در آموزش عالی و روند تولید علم نخواهیم بود.

همچنین لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی که به پیشنهاد وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در هیات وزیران تصویب شده است، در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون اصلی قرار گرفته است و باید دید در نهایت ابزار آموزش عالی کشور تا جه حد خواهد توانست مانع از آسیب تقلب علمی به اعتبار پژوهش و پژوهشگران شود.

در ماده واحده این لایحه آمده است: هرگاه شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی بصورت حرفه ای به قصد انتفاع اقدام به تهیه، پیشنهاد تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی، علمی و یا هنری نماید و بداند و یا نوعا باید بداند که طرف تقاضا، قصد دارد کل اثر و یا بخش عمده ای از آن را برای کسب نمره، مدرک تحصیلی و یا هر امتیاز قانونی دیگری به نام خود به موسسات آموزشی و پژوهشی اعم از دولتی و غیر دولتی ارائه کند، در مرتبه اول به مجازات جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه هفت و واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت محکوم می شود.

در ادامه ماده واحده این لایحه آمده است: در صورت تکرار (جرم)، مرتکب به مجازات نقدی درجه شش و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه هفت مندرج در ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی و واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت محکوم می شود.

این لایحه علاوه بر ماده واحده، هفت تبصره نیز دارد که در یکی از آنها تصریح شده است، درخواست کننده آثار متقلبانه موضوع ماده واحده، معاون جرم محسوب می شود و چنانچه از این طریق مدرک تحصیلی و یا امتیازی تحصیل کرده باشد، مدرک تحصیلی و یا امتیاز تحصیل شده باطل و فاقد هرگونه اعتباری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتشار كتاب فیزیکدان ایرانی در زمینه «فیزیک سیاه‌چاله‌ها» توسط «اشپرینگر»

نگاهی متفاوت به پشت پرده پدیده پایان‌نامه نویسی/پایان‌نامه‌نویسان، ظهور «پرولتاریای پژوهشی جدید»/پایان‌نامه نویسی که سالی ۱۰۰ پایان‌نامه می‌نویسد!

زیست‌شناس جوان ایرانی، برنده جایزه دستاورد علمی ۲۰۲۰ نیچر شد

پژوهشگر ایرانی در «نیچر» مطرح کرد: کمک تحریم ها به توسعه چشمگیر علم بومی/ضرورت افزایش سهم ناچیز پژوهش از تولید ناخالص داخلی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها