پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

افزایش ۱۰ برابری شانس ابتلا به سرطان مرگبار مری به خاطر دو سه دقیقه عجله!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10543
یکشنبه، ۲۳ آبان، ۱۳۹۵ | 09:26

افزایش ۱۰ برابری شانس ابتلا به سرطان مرگبار مری به خاطر دو سه دقیقه عجله!

مطالعات ثبت جهانی شده دانشمندان علوم پزشکی ایران نشان داد شانس ابتلا به سرطان مری افرادی که چای خود را ۲ تا ۳ دقیقه یا کمتر پس از سرو کردن می‌نوشند در مقایسه با کسانی که چای خود را ۴ تا ۵ دقیقه بعد می‌نوشند ۱۰ برابر بیشتر است!

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ چای، نوشیدنی دلپذیری است که در تمام استانهای ایران مصرف می‌‌شود اما چای داغ لب‌سوز برای بعضی استانها بویژه در شمال ایران،‌ آثار بسیار مرگباری به همراه داشته است.

شیوع سرطان مری در شمال ایران به دهه ۱۳۴۰ شمسی باز می‌گردد که گزارش های متعددی درباره آن مطرح شد. گزارش مرکز ثبت سرطان who/larc آمریکا نیز، شیوع سرطان مری در شمال شرق ایران را از جمله بالاترین شیوع سرطان‌ها در یک منطقه از جهان اعلام کرد و به همین دلیل شمال شرق ایران به عنوان منطقه‌ای با بالاترین نرخ شیوع سرطان مری در جهان معروف و در کتابهای پزشکی به طور مکرر وارد شد.

پس از این گزارشات،‌ مطالعه کوهورت گلستان (Cohort Study/نوعی مطالعه همگروهی و طولی است که به بررسی فاکتورهای خطر می‌پردازد و گروهی از افراد سالم را تحت بررسی قرار می‌دهد) در سال ۱۳۷۳ با محوریت «شیوع سرطان مری و معده در منطقه شمال ایران» کلید خورد تا به بررسی گسترده و عمیق عوامل خطر ابتلا به سرطان مری و معده در این منطقه از ایران بپردازد.

farhangnews_215399-585271-1467698805

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی و سرپرست تیم ۵۰ نفره مطالعه کوهورت گلستان در گفت‌و‌گویی با خبرنگار دیده‌بان علم ایران درباره  علت تاثیر نوشیدن چای داغ در ابتلا به سرطان مری گفت: نوشیدن چای داغ موجب آسیب جدی به مری و در نتیجه افزایش نفوذپذیری مخاط مری میشود.

وی با اشاره به شیوع بالای سرطان مری و معده در منطقه گلستان افزود: نوشیدن چای داغ یک عادت معمول در میان ترکمن‌های استان گلستان است  و میزان شیوع سرطان مری و معده در این منطقه بالاست. لذا بررسی ارتباط نوشیدن چای داغ و سرطان مری و معده در این منطقه ضروری به نظر می رسید و این ریسک فاکتور در مطالعه کهورت ۵۰ هزار نفری گلستان مورد ارزیابی قرار گرفت.

رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در این مطالعه درجه حرارت چای نوسیدنی نمونه های شرکت‌کننده، اندازه گیری شد که نتایج نشان داد ۳۹ درصد از افراد مورد مطالعه چای خود را با حرارت کمتر از ۶۰ درجه ، ۳۸٫۹ درصد با حرارت بین ۶۰ تا ۶۴ درجه و ۲۲ درضد با حرارت  ۶۵ درجه و بالاتر می‌نوشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: نوشیدن چای داغ باعث نفوذپذیری بیشتر مواد سرطانزا به داخل مجرای مری شده و افزایش احتمال ابتلا به سرطان را به دنبال دارد.

به گفته وی بر اساس نتایج مطالعه کوهورن گلستان کسانی که چای خود را ۲ تا ۳ دقیقه یا کمتر پس از سرو کرون می‌نوشند در مقایسه با کسانی که چای خود را ۴ تا ۵ دقیقه بعد می‌نوشند احتمال ابتلا به سرطان مری ۱۰ برابر بیشتر است.

images

دکتر ملک‌زاده خاطرنشان کرد: نکته مهم آن که بر اساس نتایج مطالعه کوهورت گلستان، مصرف چای داغ نخستین ریسک فاکتور (عامل خطر) برای سرطان مری است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اعلام کرد: نتایج بررسی تاثیر نوشیدن چای داغ در ابتلا به سرطان مری در مطالعه کوهورت گلستان، از سوی موسسه بین المللی تحقیقات سرطان آمریکا وابسته به سازمان بهداشت جهانی ثبت جهانی شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مطالعه کوهورت گلستان یکی از مهمترین و بزرگترین طرح‌های پژوهشی حوزه پزشکی ایران ، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

این مطالعه به سرپرستی دکتر ملک زاده و با همکاری تیم ۵۰ نفره بر روی ۵۰ هزار نفر از مردم استان گلستان انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، سوم بهمن برگزار می شود

اساسنامه شورای عالی تحقیقات سلامت تصویب شد

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها