پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

سوالی از مخالفان برنج تراریخته: چه کسی پاسخگوی مصرف فزاینده سموم و واردات بی رویه برنج است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10442
جمعه، ۲۱ آبان، ۱۳۹۵ | 17:43

سوالی از مخالفان برنج تراریخته: چه کسی پاسخگوی مصرف فزاینده سموم و واردات بی رویه برنج است؟

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در اثر استفاده از قرص برنج در کشورمان فوت می کنند در حالی که با استفاده از برنج تراریخته نیازی به استفاده از این سموم نخواهد بود پرسید: چه کسی مسول ارزیابی ریسک عدم استفاده از برنج تراریخته و ادامه مصرف سموم و واردات بی رویه برنج از خارج از کشور است؟

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر بهزاد قره یاضی که در اولین نشست «بررسی محصولات اصلاح شده ژنتیکی: بایدها و نباید ها» در پردیس علوم دانشگاه تهران سخن می‌گفت، ضمن ابراز تاسف از شایعاتی که علیه محصولات تراریخته در مجامع مختلف نقل می شود اظهار داشت: محصول تراریخته به محصولی اطلاق می شود که صفات آنها با استفاده از پیشرفته ترین روش های علمی از جنبه های کیفی و سلامتی و بهره وری بالا در کشاورزی و اقتصاد بهبود یافته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اظهارنظر مستند در حوزه محصولات تراریخته اظهار داشت: مقالات نمایه شده در ISI، اظهار نظر رسمی دولت ها، اظهار نظر رسمی سازمان های بین المللی مانند سازمان خوار و بار جهانی و سازمان بهداشت جهانی مراجع معتبر هستند.

قره یاضی گفت: مقابله با یک فناوری به بهانه مضر بودن آن برای سلامتی و محیط زیست تازگی ندارد. یک نفر توطئه صهیونیستی را مطرح می کند و یکی بدون صلاحیت دینی اظهار می کند محصولات تراریخته حرام هستند.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: تمدن ایران قدمتی به اندازه حیات بشر دارد و ما اولین تمدنی بودیم که در مورد علم ژنتیک مطالعه کردیم و سند آن هم یافته هایی در مورد وراثت چهارپایان است که روی سفالینه های ایلامی ثبت شده است. ما روی خرابه های تاریخ زندگی نمی کنیم و امروز هم در زمینه فناوری های نوین دستاوردهای عظیمی داریم.

برنده جایزه کاج طلایی محیط زیست افزود: در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر می‌رسد و برای تامین امنیت غذایی باید تولید غذا تا آن زمان دو برابر شود.

قره یاضی افزود: ما هرساله ۱۶ میلیارد دلار واردات غذا و محصولات غذایی داریم و بیش از ۹۰ در صد روغن و بیش از ۸۰ در صد خوراک دام ما وارداتی است پس اگر نسنجیده با تولید ملی و تامین محصولات غذایی تراریخته مخالفت کنیم عواقب سوء جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی همچنین به وضعیت واردات در سال ۱۳۹۱ اشاره کرد و گفت ما در حالی در آن سال ۱۶ میلیارد دلار واردات داشتیم که سال حمایت از تولید ملی بود!

قره یاضی با ابراز تاسف از اینکه امروز حداقل سه تا چهار بار سم پاشی در مزارع پنبه انجام می شود پرسید در این شرایط راهکار چه خواهد بود؟

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران اظهار داشت: سازمان خوارو بار جهانی ضرورت استفاده از مهندسی ژنتیک را تایید کرده است.

قره یاضی اعلام کرد سازمان حفظ نباتات در مقطعی اعلام کرده است که ۸۸ درصد مبارزه شیمیایی با آفات به کرم ساقه خوار برنج اختصاص دارد. در حالی که برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار، کاملا بی نیاز از سم است.

وی تاکید کرد یکی از بهترین روش ها برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج غیر از سم پاشی مهندسی ژنتیک بوده است چرا که در میان ارقام مختلف برنج هیچ رقمی مقاوم به کرم ساقه خوار نیست.

قره یاضی با بیان این که استفاده از مهندسی ژنتیک به مفهوم نفی روش های دیگر نیست، اظهار داشت: با وجودی که دولت قبل محصول تراریخته تولید شده را نابود کرد ولی راه پر افتخار همچنان ادامه دارد و در آینده ای نزدیک این فناوری به بهره برداری خواهد رسید.

وی در توضیح سلامت برنج تراریخته گفت: پروتئینی که در ساقه برنج به منظور مبارزه با کرم ساقه خوار برنج تعبیه شده در دانه برنج بیان نمی شود. همچنین این پروتئین مورد مطالعات علمی متعددی قرار گرفته و ثابت شده است که برای انسان دام و پرندگان هیچ سمیتی ندارد.

قره یاضی گفت: در سال ۲۰۱۲، ۱۲۸ هزار نفر در آمریکا در اثر مسمومیت بستری شدند  که از میان آن ها سه هزار نفر فوت کردند. این در حالی است که هیچ یک از این مسمومیت ها به دلیل استفاده از محصولات تراریخته نبوده است.

چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی کشور در توضیح مراجع و مطالعات علمی معتبری که سلامت محصولات تراریخته را تایید کرده اند گفت: یکی از آن ها مطالعه ای است که با حمایت اتحادیه اروپایی در مدت بیست و پنج سال انجام شده است و ۵۰۰ گروه تحقیقاتی در ۱۳۰ پژوهشی که با هزینه ۳۰۰ میلیون یورو و به طور مستقل انجام داده اند سلامت محصولات تراریخته را تایید کرده اند.

قره یاضی همچنین بیان کرد انجمن پزشکان انگلستان، سازمان ارزیابی ایمنی غذا در اروپا و نزدیک به دو هزار مقاله علمی همگی سلامت محصولات تراریخته را تایید کرده اند.

وی همچنین به موضع سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت این سازمان این سازمان اعلام کرده است که محصولات تراریخته خطری برای سلامت انسان ندارند.

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی در تبیین اینکه فناوری هراسی منجر به عقب ماندن کشور از فناوری های نوین می شود گفت: بارزترین ویژگی فناوری هراس ها، ترس غیرمنطقی یا تنفر بی دلیل آنها از فناوری های پیشرفته در اثر نا آگاهی است مثلا استفاده از فناوری را مداخله در کار طبیعت می دانند. این افراد همچنین به طور افراطی از دروغ استفاده می کنند.

قره یاضی در پایان سخنان خود ضمن ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در اثر استفاده از قرص برنج در کشورمان فوت می کنند در حالی که با استفاده از برنج تراریخته نیازی به استفاده از این سموم نخواهد بود پرسید: چه کسی مسول ارزیابی ریسک عدم استفاده از برنج تراریخته و ادامه مصرف سموم و واردات بی رویه برنج از خارج از کشور است؟

بنابر اعلام مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، نخستین جلسه از سلسله نشست های «بررسی محصولات اصلاح شده ژنتیکی: بایدها و نباید ها» در حالی به کار خود در دانشگاه تهران پایان داد که علی متولی زاده اردکانی و آزاد عمرانی  که به عنوان منتقدان فناوری تراریخته برای مناظره به این نشست دعوت شده بودند با وجود حضور در سالن و بدون اطلاع رسانی قبلی به ناگاه و بدون ارائه دلیلی قانع کننده از برگزاری مناظره ای که با نمایندگان انجمن های علمی ترتیب داده شده بود سر باز زدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. Takeshita گفت:

    بنام خدا: دلائل ملا نصرالينى دانشمند بيناير تراريخته مانند تمام كاره ايشان چيزى جز مغلطه كارى نبود و كاهش سموم شيميايى كذب محض است چون سه شركت جهان خوار سانده سموم و زهرهاى شيميايى توليد انحصارى بذرهاى تراريخته را دارند. فروش و توليد سموم شيميايى جهانى انها با معرفى بذرهاى تراريخته افزايش چشمگيرى پيدا كرده است، (مراجعه بتوليد آمار جهانى توليد سموم)، اگر تراريخته خوب ست چرا در انگيس، فرانسه و آلمان و ….نميكارند؟ اينجا حساب و كتاب ولى ما دنبال هياهو و مغلطه وا مصيبتا

سرخط خبرها