پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت پرینتر سه بعدی با زباله‌ها توسط یک جوان آفریقایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10275
شنبه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۵ | 08:04

ساخت پرینتر سه بعدی با زباله‌ها توسط یک جوان آفریقایی

یک جوان آفریقایی موفق شده با استفاده از زباله‌های الکترونیکی چاپگرهای سه بعدی بسازد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این جوان اهل توگو اولین نمونه چاپگر سه بعدی خود را که تمامی وسایل آن را از میان زباله‌های الکترونیکی پیدا کرده است سه سال پیش ساخته است. او در نظر دارد با استفاده از این چاپگر سه بعدی، دست به ساختی چیزهایی بزند که زندگی مردم توگو، به خصوص کم توانان جسمی این کشور را بهبود بخشد.

افت گنیکو، جوان سازنده این چاپگرهای سه‌بعدی می‌گوید: بخش مهمی از رایانه‌های دور انداخته شده در اروپا و امریکا به کشورهایی مانند غنا و نیجریه صادر می‌شوند و از آنجا نیز بخشی از آنها وارد کشور ما می‌شود. این زباله‌ها به توگو که می‌رسند در زباله‌دانی‌ها رها می‌شوند. حجم این زباله‌ها آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان میزان آن را تخمین زد. تنها چیزی که در آن شکی نیست این است که وضعیت هر ساله بدتر از گذشته می‌شود.
از سال ۲۰۱۴ که ما شروع به ساخت اولین نمونه چاپگرهای سه بعدی با استفاده از زباله‌ها کردیم. این ایده ما بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی در بارسلونا جایزه‌ای نیز در این رابطه بردیم. اما متأسفانه این توجه بین‌المللی باعث نشد که بتوانیم یک سرمایه‌گذار پیدا کنیم.

وی که از سال ۲۰۱۴ بی‌وقفه در حال کار روی نمونه‌ای کارآمدتر از این پرینترها بوده معتقد است نمونه‌های آخر نسبت به نمونه اولی که بسیار شکننده بود و حمل و نقل آن دشوار بود بسیار محکم‌تر و کارآمدتر است. در نمونه اول، وی از یک “کیس”رایانه به عنوان چهارچوب چاپگر استفاده کرده بود اما در نمونه آخر از چهارچوب یک اسکنر و نمایشگر برای ساخت آن استفاده کرده است.

طرح او اما این روزها بلندپروازانه‌تر است. وی در تلاش است تا بتواند چاپگری بسازد که با استفاده از آن معضلات افریقایی‌ها را کاهش دهد.

گنیکو می گوید: آرزو دارم که بتوانم با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخت خودم برای کم‌توان‌های جسمی پروتز بسازم. هر بار که من از یک فرد کم‌توان جسمی می‌پرسم چرا از پروتز استفاده نمی‌کند، پاسخی که می‌شنوم این است که:”دوست من پروتزها بسیار گران هستند.”تقریباً تمامی پروتزها در توگو وارداتی هستند و متأسفانه سایز و شکل آنها با خریدار آن همگونی ندارند.

وی در حال جمع کردن رایانه‌های دست دوم برای ساختن یک کارگاه آموزشی برای جوانان است تا آنها نیز بتوانند وارد این کار شوند و بتوانند با استفاده از چاپگرهای سه بعدی وسایل مورد نیاز خود و اطرافیانشان را بسازند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از پل فولادی چاپ سه‌بعدی در آمستردام

ساخت اولین خانه با استفاده از چاپگر سه بعدی در آلمان

انسان، ۴۰ هزار سال زودتر از تصور از آفریقا مهاجرت کرده است

ساخت بافت های پیوندی با چاپگر زیستی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها