پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مجله نیچر از حذف ۵۸ مقاله محققان ایرانی از چند مجله علمی معتبر خبر داد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10215
چهارشنبه، ۱۲ آبان، ۱۳۹۵ | 02:52

مجله نیچر از حذف ۵۸ مقاله محققان ایرانی از چند مجله علمی معتبر خبر داد

مجله نیچر از حذف ۵۸ مقاله محققان ایرانی از هفت نشریه علمی چاپ شده توسط دو ناشر علمی خبر داد که ادعا شده این مقالات که فهرست آنها نیز منتشر شده حاوی نشانه هایی از سرقت علمی یا دستکاری در روند داوری یا نام نویسندگان بوده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، مجله علمی نیچر، اول نوامبر(دیروز) از جمع آوری بخشی از این مقالات خبر داد که در ادامه روند شناسایی موارد مشابه در سال ۲۰۱۵ شناسایی شده اند.

انتشارات علمی Springer Nature که نسبت به حذف این مقالات که نام ۲۸۲ محقق ایرانی در آنها ذکر شده اقدام کرده مدعی شده که نشانه هایی از تقلب در روند ارزیابی علمی و انتشار این مقالات شناسایی شده است.

حذف ۲۸ مورد از مقالات توسط موسسه BioMed Central(BMC) صورت گرفته که اعلام کرده ۴۰ مقاله دیگر را نیز مورد بررسی قرار داده است. در همین حال موسسه Springer نیز ۳۰ مقاله منتشر شده در سه مجله اش را تعلیق و ۹ مورد دیگر را مورد بررسی قرار داده است.

این دو موسسه تحت مدیریت Springer Nature هستند که همچنین ناشر مجلات Nature است.

ادعا شده که این اقدام در پی یک تحقیق و توسط یک افشاگر انجام شده که به شواهدی دال بر سرقت ادبی، دستکاری در نام نویسندگان و نیز دستکاری درفرایند ارزیابی علمی دست یافته که به منظور فریب سیستم ارزیابی علمی و انتشار و اختصاص جعلی نویسندگی مقاله صورت گرفته است.

به ادعای مجله آمریکایی نیچر، مقالاتی که توسط اشپرینگر (Springer) جمع آوری شده اند، دارای دستکاری هایی در نام نویسندگان و در فرایند داوری و ارزیابی علمی بودند و در ۷۰ درصد آنها نشانی از سرقت ادبی و علمی دیده شده است. تمام مقالات حذف شده توسط BMC نیز که در چهار نشریه موسسه چاپ شده بودند حاوی نشانه هایی از دستکاری در نویسندگی، ۵۷ درصد آنها دارای نشانه هایی از دستکاری در روند داوری و ارزیابی علمی و ۹۳ درصد نیز حاوی نشانه هایی از سرقت ادبی و علمی بوده اند.

انتشارات اشپرینگر پارسال هم ۶۴ مقاله دیگر را به دلیل آنچه نگرانی هایی در مورد ارزیابی علمی تقلبی خوانده حذف کرده بود. به ادعای این ناشر گزارش های داوری و ارزیابی علمی از طریق ایمیل های جعلی منتسب به نام دانشمندان واقعی در آن مقالات ثبت شده بودند. BMC نیز سال گذشته ۴۳ مقاله دیگر را به دلایل مشابه تعلیق کرده بود. چند ناشر بزرگ دیگر نیز کشفیات مشابهی از ارزیابی های علمی جعلی را گزارش کرده بودند.

موسسه BMC در راستای پیشگیری از چنین مواردی به فرایند پیشنهاد مستقیم داوران و ارزیابی کنندگان مقاله از سوی خود نویسندگان پایان داده است. از این پس این پیشنهادها عموما از طریق یک نامه ضمیمه ارایه می شود که در آن سندیت و اعتبار داور و ارزیابی کننده محرز شده باشد. همچنین این موسسه شرایط سختگیرانه تری را برای تغییر نام نویسنده در طول فرایند انتشار وضع کرده است.

بنابر اعلام نیچر نویسندگان مقالات حذف شده که فهرست آنها نیز اعلام شده از این موضوع آگاه شده و برخی پاسخهایی داده اند. ۲۵ مورد از مقالات تعلیق شده از سوی اشپرینگر در نشریه Tumour Biology چهار مقاله در Journal of Parasitic Diseases و یک مقاله دیگر در Comparative Clinical Pathology چاپ شده بودند.

در بین ۲۸ مقاله حذف شده از سوی موسسه BMC نیز ۲۳ مقاله در Diagnostic Pathology، دو مقاله در هر یک از مجلات Cancer Cell International و Journal of Ovarian Research و یکی در World Journal of Surgical Oncology چاپ شده بودند.

به گزارش دیده بان علم ایران تخلف در زمینه انتشارات علمی پدیده ای است که تمام کشورها با آن مواجه اند و هر ساله صدها مورد از این قبیل تخلفات شناسایی می شود. با توجه به رشد پرشتاب تولیدات علمی ایران در سالهای اخیر که در برخی سالها بیشترین شیب رشد را در جهان داشته است طبعا بروز چنین مواردی در ایران نیز اجتناب ناپذیر است که البته بخشی از مواردی که مثلا به عنوان سرقت ادبی و علمی در مقالات ایرانی گزارش شده سهوی و ناشی از نااشنایی برخی دانشجویان و محققان با نحوه استاندارد ارجاع دهی و استناد به مقالات دیگر عنوان شده است. در این شرایط اعلام حذف ۵۸ مقاله از هزاران مقاله محققان ایرانی از چند نشریه علمی که البته ۴۸ مورد آنها مربوط به دو نشریه بوده به عنوان خبر فوری (breaking news) در سایت نیچر قابل تامل است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

ایران در رتبه چهارم تولید مقالات نانو دنیا/اختصاص یک پنجم کل مقالات ایران به نانو، منطقی است؟

زیست‌شناس جوان ایرانی، برنده جایزه دستاورد علمی ۲۰۲۰ نیچر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. علی گفت:

    باسلام و تشکر از پوشش این خبر. واقعا باید فکری به حال این معضل شوم در امر پژوهش کشور گردد. متاسفانه لیست این افراد اندک و انتشار چنین اخباری در مجامع علمی دنیا باعث خدشه دارشدن روح علمی کشور و نام دیگر پژوهشگران زحمتکش این مرز و بوم میشود. با چنین افرادی باید به عنوان مشارکت در خیانت به کشور برخورد گردد. به امید روزی که دیگر شخصی در ایران نباشد که منافع خود را در سرقت علمی از دیگران و در قالب یک حریم امن ببیند.

  2. سعید گفت:

    با توجه به رشد سریع علمی کشور طبیعی است بر روی مقالات کشور ما بیشتر توجه کنند. این موضوع همیشه بوده و در تمام کشورها هم چنین موضوعی بوده و خواهد بود اما دلیل اصلی این موضوع و یا سرقت ادبی ۷۰ % مطالب موجود در مقالات مربوط به بی تجربگی نگارندگان مقالات است که به روش های رفرنس دهی اشنایی ندارند. برخی سایتها برای بازار گرمی این موضوع را به عنوان ابروریزی علمی دانسته و خیلی موضوع را بد جلوه داده اند در صورتی که این موارد در سایر کشورها وجود دارد.

  3. فرهاد گفت:

    البته اگر نشریات داخلی هم بررسی شوند، قطعا سرقت علمی بسیار بیشتری گزارش خواهد شد.

  4. احمد گفت:

    با سلام و تشکر-با توجه به اینکه برخی از دانشگاههای معتبر سهم قابل توجهی در پنجاه و هشت مقاله اخیر دارند و علت اصلی حذف این مقالات به تایید سردبیر آن مجلات فریب سیستم داوری بوده نه سرقت ادبی لذا بنظر می رسد این موضوع بایستی با دقت بیشتر بررسی شود تا صحت و سقم ادعای مجلات و علل مبادرت نویسندگان به این اقدام روشن گردد. ای کاش مقالات همکارانیکه هفته ای یک مقاله چاپ می کنند و علیرغم سابقه کم صدها مقاله در رزومه علمی خود دارند نیز بررسی می شد.

  5. نرگس گفت:

    متاسفانه رفتارهای نادرست برخی دانشجویان و اساتید محترم در مجله ای مانند nature وضعیت پذیرش مقالات برای سایری ایرانیان را با مشکل مواجه کرده است. بدتر اینکه وزارت علوم به راحتی از کنار این اتفاق گذشته و تلاشی برای حذف این چهره از پژوهش ایران انجام نمیدهد.

  6. مریم گفت:

    این تقلبات علمی خارج از تخلفات و بهره کشی های مختلف اساتید نامحترم و روئسای گروه ها ست که بدون هیچ زحمتی اسمشان در مقالات ذکر می شود.
    فساد علمی در ایران بالاتر از حذف ۵۸ مقاله علمی در ژورنالهای خارجی است. از دزدی کدهای محاسباتی تا چنبره زدن برخی مدیران در آزمایشگاهها و استفاده اززحمات محققین نو پا گرفته تا افزودن برخی از اسمامی در مقالات که فقط آشنایی با استاد راهنما دارند. ایران فاجعه تخلفات علمی است

سرخط خبرها