جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

گوشتخواری انسان، ۳۰۰ گونه جانوری را تا لبه انقراض برده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10116
سه شنبه، ۱۱ آبان، ۱۳۹۵ | 14:14

گوشتخواری انسان، ۳۰۰ گونه جانوری را تا لبه انقراض برده است

میل به مصرف گوشت حیوانات بیش از سیصد گونه پستانداران در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی را به خطر انقراض نزدیک‌ کرده که گستره متنوعی از موش وحشی تا کرگدن و حیواناتی مثل مورچه‌خوار پولک پوست تا گربه‌سانان بزرگ را شامل می‌شوند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پانزده دانشمند حفاظت محیط زیست طی مقاله ای در مجله علمی رویال سوسایتی اوپن ساینس (Royal Society Open Science) هشدار داده‌اند که شکار این حیوانات وحشی برای مصرف گوشتشان، تبدیل به یک بحران جهانی شده است.

آنها از کاهش فزاینده جمیعت و محدوده قابل زیست برای حیوانات به عنوان بخشی از «انقراض ششم» یاد کرده است.

به گفته آنها این ششمین بار در ۵۰۰ میلیون سال گذشته است که گونه‌های جانوری کره زمین با سرعتی بیش از هزار برابر سرعت معمول از بین می‌روند.

در کنار کشتن این حیوانات برای مصرف گوشت، انسان‌ها محیط‌های طبیعی زندگی این حیوانات را برای گسترش کشاورزی یا زندگی شهری از بین می‌برند. آلودگی محیط زیست، تغییرات جوی و بیماری از دیگر هدایای مرگ‌بار انسانی برای این حیوانات است.

بر اساس «فهرست قرمز» سوی اتحادیه حفاظت از طبیعت IUCN منتشر شده، یک‌چهارم از چهار هزار و ۵۵۶ پستاندار ثبت شده بر روی کره زمین در خطر انقراض قرار دارند.

برای ۳۰‍۱ گونه، شکار برای مصرف گوشت خوراکی یا ساخت داروهایی برای حفظ سلامت و جوانی یا شکار برای استفاده از عاج و شاخ علت اصلی انقراض است.

نکته جالب در این گزارش، ارتباط جثه این حیوانات با خطر انقراض آنهاست؛ به طوری که هرچه حیوان بزرگتر باشد، خطر انقراضش بیشتر است.

بیش از صد گونه از نخستی‌سانان از جمله گوریل و میمون دماغ سربالا و ده‌ها گونه از سمداران مانند گوزن‌ها و غزال‌ها در خطر جدی شکار قرار دارند.

بیل ریپل، استاد دانشگاه ایالتی اورگان در آمریکا و نویسنده ارشد این گزارش می‌گوید: «روال از بین رفتن این گونه‌های جانوری ادامه خواهد داشت مگر اینکه یک حرکت بزرگ جهانی برای نجات آنها انجام شود.»

تمام ۳۰۱ گونه شناسایی شده در خطر انقراض در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند: ۱۱۳ گونه در جنوب شرقی آسیا، ۹۱ گونه در آفریقا، ۶۱ گونه در بقیه مناطق آسیا و ۳۸ گونه در آمریکای جنوبی.

ماداگاسکار، اندونزی، فیلیپن و برزیل به ترتیب بیشترین گونه‌های در خطر انقراض به خاطر شکار برای گوشت را دارا هستند. ابعاد این قلع و قمع زمانی به حدی است که سالانه ۸۹ تن هزار گوشت از سلاخی پستانداران وحشی در جنگل‌های آمازون به بازار روانه می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

براساس نظرسنجی ایسپا: تنها ۳۷ درصد ایرانی ها چند روز در هفته گوشت می خورند/حدود ۵ درصد ایرانی ها در یک سال گذشته گوشت قرمز نخورده اند

ساخت کیت شناسایی ژنتیک گوشت مصرفی محصولات غذایی در کشور

یافته های جدید محققان ایرانی در زمینه مکانیسم های عصبی «کنترل توجه»

نخستین کنگره ملی «بهداشت مواد غذایی» برگزار می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها