پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

آزمایش بالینی نانوداروی ترکیبی ضد هپاتیت B

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9958
شنبه، ۸ آبان، ۱۳۹۵ | 08:36

آزمایش بالینی نانوداروی ترکیبی ضد هپاتیت B

دو شرکت دارویی که هر یک داروی خاص خود را برای درمان هپاتیت نوع B مزمن (HBV) در دست توسعه دارند، قصد دارند این دو نانودارو را با هم ترکیب کرده و اثربخشی آن را مورد بررسی قرار دهند.

 به گزارش دیده بان علم ایران شرکت آروهد فارماکیوتیکالز (Arrowhead Pharmaceuticals) با همکاری شرکت اسپیرنگ‌بانک فارماکیوتیکالز (Spring Bank Pharmaceuticals) اقدام به عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای مطالعه روی نانودارو شرکت آروهد موسوم به ARC520 کردند.
اسپرینگ‌بانک یک شرکت دارویی است که روی توسعه روش‌های درمانی جدید برای مقابله با عفونت، سرطان و بیماری‌های التهابی کار می‌کند. ARC520 نیز یک نانودارو برای درمان هپاتیت نوع B است. این شرکت قصد دارد تا اولین مدل پیش‌بالینی برای بررسی اثربخشی نانوداروی ترکیبی را مورد آزمایش قرار دهد. در واقع شرکت آروهد قرار است داروی ARC520 را با داروی SB9200 اسپیرنگ‌بانک ترکیب کند و در نهایت محصولی جدید به دست آید. این دو شرکت قرار است روی آزمون پیش‌بالینی این داروی جدید کار کنند.
به نوشته سایت نانو، بروس گیون از مدیران بخش تحقیق و توسعه شرکت آروهد می‌گوید: «این آزمون بالینی روی نانوداروی ترکیبی، به‌گونه‌ای طراحی شده تا به ما اجازه دهد که اضافه شدن یک ماده ثانویه به دارو را مورد مطالعه قرار دهیم. ما پیش از این نشان دادیم که ARC520 می‌تواند تولید ژن HBV را متوقف کند؛ این ویژگی می‌تواند اساس کار این دارو نوترکیبی باشد. داروی SB9200 یک عامل تنظیم سیستم ایمنی بدن است که درصورت اضافه شدن به ARC520 می‌تواند پتانسیل‌های دارویی جدیدی ایجاد کند.»
ناظم افضل از شرکت اسپیرنگ‌بانک می‌گوید: «همکاری با شرکت آروهد اولین گام از مسیر مطالعه داروی ترکیبی است. ما معتقدیم که ترکیب این دو دارو می‌تواند پتانسیل درمانی بالایی داشته باشد و امیدواریم که این آزمون پیش‌بالینی بتواند نرخ درمان را در این بیماری به شکل قابل توجهی بهبود دهد.»
SB9200 یک مولکول جدید است که به‌صورت خوراکی وارد بدن بیمار شده و برای درمان HBV مزمن و دیگر بیماری‌های ویروسی استفاده می‌شود. این نانودارو در حال سپری کردن فاز دوم آزمون بالینی جهانی خود است.
ARC520 نیز یک داروی ضد هپاتیت B مزمن است که فرآیند نسخه‌برداری ژنی را دچار تغییر کرده و با این کار تولید ژن HBV را متوقف می‌کند. در این دارو از ساز و کار RNAi استفاده شده‌است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها