- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سروصدای جاده ها و شهرها، بویایی حیوانات را مختل می‌کند

براساس یافته های پژوهشگران، آلودگی صوتی ناشی از فعالیتهای انسان با اختلال در سیستم بویایی حیوانات آسیب پذیری آنها را در برابر شکارچیان افزایش می‌دهد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، محققان دانشگاه بریستول در آزمایش‌های میدانی بر روی راسوهای کوتوله در جنوب آفریقا با ضبط صدا و بررسی نمونه‌های مدفوعی دریافتند که سروصدای ناشی از تردد خودروها جاده توانایی راسوها در تشخیص بوی مدفوع صیادان را کاهش می دهد.
پایش دقیق راسوها نشان داد که پاسخ‌های سازشی آن‌ها به حضور صیادان همچون افزایش بازرسی نشانه‌ها و علائم، شب زنده‌داری و کشیک‌های شبانه و گذراندن زمان طولانی‌تر در نزدیکی  سوراخ‌های امن همگی بر اثر سر و صدای ناشی از ترافیک جاده‌ای دچار اختلال می‌شود. به عبارت دیگر، حتی بعد از این که این حیوانات بوها را تشخیص می‌دهند، صداهای اضافه باعث می‌شود که اطلاعات محیطی کمتری جمع‌آوری کرده و هوشیاری کمتری داشته باشند و در نتیجه در برابر خطرات آسیب پذیرتر باشند.
به گفته دکتر اندی رادفورد، استاد دانشکده علوم زیستی دانشگاه بریستول، دانشمندان مدت هاست که از تاثیر منفی سر و صدای زندگی شهری، ترافیک و عبور و مرور هواپیماها در بروز استرس، اختلالات خواب و مشکلات قلبی و کند کردن روند یادگیری در انسان‌ها مطلع‌اند اما تحقیقات جدید از این دست نشان می‌دهد که سایر موجودات از جمله پستانداران، پرنده‌ها، ماهی‌ها ، حشرات و خزندگان نیز همگی تحت تاثیر سروصداهای انسان منشا قرار می‌گیرند. یکی از مشکلاتی که این سروصداها برای حیوانات ایجاد می‌کند این است که توانایی آن‌ها برای تشخیص اطلاعات صوتی حیاتی را مختل می‌کند.
این مطالعه برای اولین‌بار نشان می‌دهد که آلودگی صوتی توانایی حیوانات برای استفاده از اطلاعات بویایی را نیز مختل می‌کند. سر و صداهای انسان منشا می‌تواند روند تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از حس‌های مختلف را به هم بزند.

انتهاي پیام