جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کشف حقایقی جدید در مورد سیستم دفاعی بدن

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9831
سه شنبه، ۴ آبان، ۱۳۹۵ | 10:23

کشف حقایقی جدید در مورد سیستم دفاعی بدن

دانشمندان حقایق جدیدی را در مورد سیستم دفاعی بدن کشف کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران  دانشمندان در تحقیقاتی اخیر خود که نتایج آن در مجله ساینس منتشر شده است، دریافتند پروسه سیگنال دهی بین پروتئین و سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده تر از آن چیزیست که تصورش را میکردند و علت آن وجود مولکول “پیوندی” ویژه ای است که فراوانی این مولکول از مقداری که پیش بینی شده بود بیشتر است.

تصور پیشین دانشمندان این بود که مولکول پیوندی یاد شده، به شدت کمیاب است اما یافته های جدید آنها نشان داد این مولکول یک چهارم از پرچمی است که مواد سمی و خارجی را در بدن تشخیص میدهد و این اطلاعات میتواند اثر بزرگی بر روند ساخت واکسن و درمان بیماری های مرتبط با سیستم دفاعی بدن باشد.

این کشف مانند این است که جغرافیدانان از کشف قاره جدیدی خبر دهند یا ستاره شناسان سیاره جدیدی در منظومه شمسی پیدا کنند. این کشف نه تنها منجر به شناخت بسیار عمیقتری از سیستم دفاعی بدن میشود بلکه زمینه ساز راههای جدیدی برای درمان دارویی و تولید واکسن های جدید برای بیماریهای مربوط به سیستم دفاعی بدن خواهد شد.

سیستم دفاعی بدن انسان با شناسایی چیزهایی که ممکن است برای بدن مضر باشند شروع به کار میکند و تمام تلاشش را برای از بین بردن این تهدیدها به کار میگیرد. برای این کار پروتئینی به نام “آنتی بادی” توسط سیستم دفاعی ترشح میشود. این آنتی بادیها منجر به فعالیت آنتی ژنها که عامل فعالیت سیستم دفاعی هستند میشوند.

به علت وجود سیستم پرچمی مولکولی به نام اپیتوپس، این ساختار مولکولی بر روی سلولها قرار میگیرد و آنتی ژنها را تشخیص میدهد. همچنین به علت ساختار و شکل درست اپیتوپسها، آنتی بادیها برای پیوستن به آنها مشکلی ندارند که این منجر به خنثی شدن تهدیدها میشود.

تاکنون دانشمندان تصور میکردند که بیشتر این پرچمهای اپیتوپ به صورت الگوهایی مشخص شکل میگرند که در این الگوها ماشین سلولی با کارایی بالا بخشهایی از پروتئین را در روندی مشخص برش میدهد و به ترتیب بر روی سلول قرار میدهد.

اکنون دانشمندان به کمک تکنیک جدید نقشه برداری سلولی متوجه شده اند که یک چهارم از این پرچمها در واقع اپیتوپهای پیوندی هستند و زمانی به وجود می آیند که بخشهای پروتئینی بر روی سطح سلولها به صورت غیر منظم قرار میگیرند.

به عبارت دیگر سلولها هنوز لباسهایی با رنگهای متفاوتی به تن دارند اما این لباسها به صورت بی نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که در تئوری کار را برای سیستم دفاعی بسیار سخت میکند تا بتواند شناسه ها را تشخیص دهد.وجود چنین مقادیر زیادی از شناسه های پیوندی نشان میدهد که سیگنالدهی در سیستم دفاعی بدن نویزهای بیشتری از پیش بینی ها با خود حمل میکنند. و این میتواند دلیل این موضوع باشد که بیماریهای مرتبط با سیستم دفاعی مانند دیابت نوع ۱ یا اسکلورز چندگانه که در آن بدن به بافتهای خود حمله میکند بسیار فراگیر هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

طی مقاله ای در «نیچر» ارائه شد: رهیافت محقق ایرانی در حوزه فناوری های خوانش اطلاعات زیستی

موفقیت شیمیدانهای ایرانی در تولید نانوحسگر سنجش اسیدیته سلول

دقیق‌ترین فیلم از فعالیت یک سلول زنده

روش نوین و کم‌هزینه محققان ایرانی در خالص‌سازی سریع‌تر پروتئین‌ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها