شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

زلزله های عصر دیروز فیروزکوه، پیش لرزه زمین‌لرزه ای بزرگ هستند؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:981
شنبه، ۱۵ خرداد، ۱۳۹۵ | 11:53

زلزله های عصر دیروز فیروزکوه، پیش لرزه زمین‌لرزه ای بزرگ هستند؟

وقوع شش زلزله با بزرگاي بين ١.٩ تا ٢.٤ بين ساعت ١٤:١٠ تا ١٩:٥٨ عصر دیروز (۱۴ خرداد) در منطقه جنوب غرب فيروز كوه، بار دیگر توجه را به اين منطقه تلاقي مهم ساختاري در جنوب البرز جلب كرد.

دیده بان علم ایران در گفت‌و‌گو با دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نظر وی را در خصوص رخدادهای لرزه‌ای اخیر در این منطقه و ارتباط احتمالی آن با فعالیتهای لرزه‌ای در گسل‌های تهران جویا شد.

این استاد زلزله شناسی اظهار داشت: اين محل تغيير روند از گسل مشا(شمالغرب- جنوب شرق ) به پهنه گسله فيروزكوه (شمال شرق -جنوب غرب) در حدود ٢٥ كيلومتري جنوب غرب فيروزكوه و ١٠٠ كيلومتري شمال سمنان همان پهنه اي است كه زلزله اي با بزرگاي ٤.٦ در ساعت ٢٢:٠٦ سوم شهریورماه ۹۴ در آن رخ داد که چون در حدود ١٠٠ كيلومتري شرق تهران بود در تهران (به ويژه براي بخشي از مردم كه در طبقه دوم به بالاي ساختمانها ساكن بودند) حس شد ولي با گسل‌هاي تهران به طور مستقيم كاري ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اين ناحيه از ديد خطر زمينلرزه توان لرزه زايي براي زلزله شديد (بزرگاي ٦ به بالا) را هم دارد ولي از اين زلزله هاي كوچك رخ داده الزاما نتيجه مشخصي در مورد زلزله مهم بعدي (به ويژه زمان مشخص آن) نمي توان گرفت. ضمنا اين موضوع به معني بي خطر بودن منطقه تهران نيست. اين زلزله ممكن است تعداد زيادي پسلرزه نيز داشته باشد (فوج گونه باشد) و به صورت توالي از زلزله ها رخ دهد.

دکتر زارع در پاسخ به این سوال که آیا زمین لرزه های عصر جمعه فیروزکوه را می توان پیش لرزه زلزله ای بزرگتر قلمداد کرد یا نه، تصریح کرد: واقعيت آن است كه بر اساس اندازه و تعداد رخداد زمينلرزه هاي رخداده تاكنون ، جمع بندي مشخص مبني بر زمان احتمال رخداد زلزله شديد (شش به بالا) بر پايه اين داده نمي توان ارايه كرد ولي اولا اينكه احتمالش باشد، بله احتمالش هست چون هم گسل‌هاي مهم در اين منطقه با توان لرزه زايي بالا وجود دارد وجنوب البرز در ٤ سال گذشته يك سري از اين نوع زلزله هاي كوچك داشته ايم. در ثاني در مورد خطرهاي طبيعي وظيفه آن است كه با نگاهي محافظه كاري به تحليل مسايل بپردازيم . اينكه كانديدای رخداد زلزله مهم همين پهنه گسله فيروزكوه، است يا گسل عطاري يا گسل مشا، دقيقا نمي دانيم، ولي خوب است هم پهنه گسله عطاري، هم آستانه، هم گرمسار و هم فيروزكوه و هم مشا به طور خاص با دستگاههاي لرزه نگاري شتابنگاري موجود رصد شده و اگر امكانات و بودجه اش فراهم شود  تعداد ايستگاه ها در جنوب البرز براي رصد اين گسلها (به ويژه گسلهاي آستانه ، فيروزكوه، عطاري، گرمسار،مشا) زياد شود و حتي الامكان سامانه هشدار پيش هنگام زلزله با هدف هشدار ناحيه اي زلزله در استان هاي سمنان و تهران و مازندران ) ايجاد شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها