پنج شنبه، ۱۸ آذر، ۱۳۹۵ | Thursday, 8 December , 2016

تعداد کهکشان‌ها، ۱۰ برابر تصورات قبلی است!

۰۲ آبان ۱۳۹۵ | ۱۴:۵۱
تعداد کهکشان‌ها، ۱۰ برابر تصورات قبلی است!

یافته‌های تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد که جهان ما ۱۰ برابر بیش از آنچه که تاکنون تصور می‌شود، کهکشان دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، داده‌های تلسکوپ هابل و دیگر تلسکوپ‌های فضایی که توسط تیم کریستوفر کانسلیس از دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا بررسی شده نشان می‌دهد که در زمان شکل‌گیری جهان، در یک فضای مشخص ده برابر بیشتر از آنچه که اکنون شمارش می‌شود، کهشکان وجود داشته و در واقع جهان بسیار شلوغ‌تر از چیزی که است که تاکنون تصور می‌کردیم.

بیشتر این کهکشان‌ها به نسبت کوچک و کم نور بودند و جرمی به اندازه کهکشان‌های اقماری اطراف کهکشان راه شیری دارند. وقتی این کهکشان‌های اقماری با هم ادغام و کهکشان‌های بزرگتر را شکل دادند، شمار کهکشان‌ها در جهان کاهش پیدا کرده است. این به این معناست که در طول تاریخ تکوین جهان، میزان پراکندگی کهکشان‌ها در فضا به یک اندازه نبوده است. این یافته‌ بسیار مهم به زودی در مجله علمی استروفیزیکال منتشر خواهد شد.

دکتر کانسلیس می‌گوید که این یافته‌ها شاهد قوی‌ای بر این است که تکامل کهکشان‌ها در طول تاریخ جهان به‌وقوع پیوسته و به نحو چشمگیری باعث کاهش تعداد کهکشان‌ها شده است. «این به ما مدرکی دال بر درستی مدل شکل‌گیری از بالا به پایین جهان هستی می‌دهد.»

یکی از پرسش‌های بنیادی در دانش ستاره‌شناسی شمار کهکشان‌هایی است که در جهان موجودند. تاکنون تصور بر این بود که ۲۰۰ میلیارد کهکشان در عالم موجود است،‌ اما این یافته‌های تازه می‌گوید که این عدد را باید ضرب در ۱۰ کرد.

کانسلیس و گروهش با بررسی تصاویر هابل از عمق فضا، تطبیق این داده‌ها با یافته‌های تیم‌های دیگر و همینطور یک مدل تازه ریاضی که به آنها امکان تخمین زدن تعداد کهکشان‌هایی را می دهد که در حال حاضر قابل رصد نیستند به این نتیجه رسیده‌اند.

آنها می‌گویند که برای اینکه شمار کهکشان‌هایی که الان می‌شناسیم با جرم آنها جور در بیاید، باید ۹۰ درصد از کهشکان‌های دیگر در فضا ( که یا بسیار کوچک و کم نور یا بسیار دور هستند) وجود می‌داشتند. این کهکشان‌ها در طول تاریخ جهان به یکدیگر پیوسته‌اند و تبدیل به کهکشان‌های بزرگتری شده‌اند که امروزه قابل رویت هستند.

This broad panorama of the Carina Nebula, a region of massive star formation in the southern skies, was taken in infrared light using the HAWK-I camera on ESO’s Very Large Telescope. Many previously hidden features, scattered across a spectacular celestial landscape of gas, dust and young stars, have emerged. #L