جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

«چشمه نور» بزرگ اسپانیا به روی محققان ایرانی گشوده شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9726
سه شنبه، ۴ آبان، ۱۳۹۵ | 11:34

«چشمه نور» بزرگ اسپانیا به روی محققان ایرانی گشوده شد

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با امضای تفاهم نامه ای با چشمه نور ALBA در اسپانیا فرصتی مناسب برای استفاده از تسهیلات خطوط باریکه سنکروترون این آزمایشگاه در پژوهش‌های اساتید، محققان، صنعتگران و دانشجویان ایرانی فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، قرارداد «کاربری ایران از آزمایشگاه آلبا» با هدف افزایش ظرفیت علمی کشور و شمار کاربران ایرانی تابش سنکروترون و فراهم کردن تسهیلات ویژه برای کاربران ایرانی در استفاده از خطوط باریکه آلبا منعقد شده و بدین ترتیب پیشنهادهای آزمایشگاهی که از طرف کمیته داوری داخلی تایید شوند از زمان آزمایش رایگان در خطوطه باریکه سینکروترون آلبا بهره‌مند خواهند شد.

در این راستا در مجموع  معادل ۴۸۰ ساعت یا ۶۰ شیفت کاری (۲۰ روز) از زمان باریکه سینکروترون آلبا در سال ۲۰۱۷ میلادی خریداری و به کاربران ایرانی اختصاص خواهد یافت که تا سال ۲۰۱۸ میلادی نیز قابل تمدید خواهد بود. این مدت زمان بین تمامی خطوط باریکه تقسیم خواهد شد.

پیشنهادهای ارسالی توسط پژوهشگران ایرانی به‌وسیله داوران داخلی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در صورت تایید برای دانشگران مربوطه در سنکروترون آلبا (ALBA) خواهد شد و در صورتیکه امکان انجام آزمایش در سنکروترون آلبا فراهم باشد، روند اعزام گروه‌های تخصصی آغاز می‌شود. پیش بینی شده است در حدود ۱۵ تا ۲۰ گروه از ایران برای انجام آزمایش به کشور اسپانیا اعزام شوند.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سنکروترون آلبا شرایطی برای کاربران و پژوهشگران ایرانی فراهم شده است که در صورت پذیرش پیشنهادها، هزینه سفر کاربران ایرانی در مدت زمان حضور در کشور اسپانیا به منظور انجام آزمایش برای حداکثر سه نفر به ازای هر پروپوزال تامین شود. همچنین تمامی حمایت های مورد نیاز برای انجام آزمایش از قبیل فراهم کردن نمونه، همراهی در زمان انجام آزمایش و پردازش داده ها پس از انجام آزمایش از طرف متخصصان اسپانیایی تامین خواهد شد.

آلبا که در ناحیه «سردانیلا دل بایس» بارسلونای اسپانیا قرار دارد جدیدترین چشمه نور در منطقه مدیترانه به شمار می رود. آلبا شامل مجموعه ای از شتاب دهنده های الکترونی برای تولید پرتو سینکترون است که امکان مشاهده ساختار اتمی مواد را برای مطالعه خواص آنها فراهم می کند.

چشمه‌ نور ایران با هدف آشنایی پژوهشگران و دانشگران کشور با تسهیلات فراهم شده در استفاده از آزمایشگاه آلبا و نیز معرفی کاربردهای پژوهشی خطوط باریکه‌ آن، «کارگاه آشنایی با برنامه‌ی کاربری ایران از آزمایشگاه آلبا» را در روزهای ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه جاری برگزار می کند.

در این کارگاه ضمن معرفی برنامه‌ استفاده‌ پژوهشگران ایرانی از آزمایشگاه آلبا، ویژگی‌ها و کاربردهای پژوهشی هشت خط باریکه در چشمه‌ نور آلبا با حضور دانشگران و مسوولان آزمایشگاه آلبا تشریح و نرم‌افزارها و روش‌های داده‌پردازی در خطوط باریکه‌ سنکروترونی و روش نگارش پیشنهاد طرح پژوهشی برای کاربران خطوط باریکه‌ سنکروترونی آموزش داده می شود.

معرفی طرح چشمه‌ نور ایران از دیگر برنامه های این کارگاه است.

علاقه‌مندان می توانند پیش از ۱۰ آبان ۱۳۹۵ با تکمیل برگه‌ نام‌نویسی در این کارگاه ثبت نام کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتخاب مقاله محقق ایرانی به عنوان یکی از مقالات برتر «معماری کامپیوتر»

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

برندگان دهمین جایزه علیمحمدی در فیزیک و سومین جایزه علیمحمدی در ریاضیات معرفی شدند

رییس جدید پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منصوب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها