جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ستاری:صنعتی که تنها نامی از صنعت دارد، نیازی به دانشگاه‌ نمی‌بیند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9580
سه شنبه، ۲۷ مهر، ۱۳۹۵ | 15:12

ستاری:صنعتی که تنها نامی از صنعت دارد، نیازی به دانشگاه‌ نمی‌بیند

رییس بنیاد ملی نخبگان از ارائه گزارشی درخصوص آمار مربوط به مهاجرت نخبگان از کشور خبر داد و گفت: در صورتی که مورد خاصی نباشد، آمارهای مربوط به این امر از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سورنا ستاری روز سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه در حاشیه دهمین همایش ملی نخبگان فردا در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان گفت: هدف بنیاد ایجاد یک موسسه رفاهی نبوده، بلکه بسترسازی برای شناسایی نخبگان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم جوایز تحصیلی این بنیاد ۶۸ برابر شده است، ادامه داد: رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان این است که دیگر به منابع نفت و گاز توجه نکنیم، بلکه تمرکز ما بر توسعه نیروی انسانی باشد.

وی اضافه کرد: در غیر این صورت حتی با صرف ده‌ها برابر بودجه معاونت علمی ریاست‌جمهوری و بدون مشارکت بخش خصوصی اتفاقی در کشور رخ نخواهد داد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به روند خروج نخبگان از کشور با تاکید بر اینکه نداشتن مهاجرت نخبگان یک تصور اشتباه است، ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ تاکنون روند مهاجرت در دنیا دو برابر شده که نشان‌دهنده تعاملات بین‌المللی کشورها است.

وی با تاکید بر اینکه ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم، ادامه داد: با فرصت‌های ایجادشده در دو، سه سال اخیر اتفاقات خوبی رخ داده است.

ستاری از تهیه گزارشی درخصوص مهاجرت نخبگان خبر داد و یادآور شد: ما در حوزه مهاجرت نخبگان گزارش مفصلی را تهیه کرده‌ایم که این گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه آمارهای مربوط به مهاجرت نخبگان به این شورا ارائه شده است، اضافه کرد: اگر مورد خاصی نباشد، آمارهای مربوط به این حوزه از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

ستاری همچنین در مراسم افتتاحیه دهمین همایش ملی نخبگان فردا با تاکید بر ضرورت توجه به نیروی انسانی در کشور افزود: در حال حاضر ما مقام اول را در میزان ذخایر هیدروکربنی در دنیا در اختیار داریم، ولی دیگر قادر نیستیم ابن‌هیثم‌ها و ابن‌سیناها را تربیت کنیم.

وی دلیل این امر را تمرکز کشور بر ذخایر زیرزمینی دانست و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به قدرت علمی گذشته برگردیم، باید برای نیروی انسانی ارزش زیادی قائل شویم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور وجود ۳۰ تا ۴۰ میلیون جوان، پنج میلیون دانشجو و کسب مقام چهارم دنیا از لحاظ تربیت مهندس را از جمله ظرفیتهای انسانی کشور عنوان و تصریح کرد: فرهنگ عمومی کشور باید تغییر کند که این امر برعهده دولت نیست؛ بلکه نیاز به مشارکت همگانی دارد.

ستاری در عین حال با بیان اینکه برای تغییر نگرش‌ها باید کتک بخوریم، ادامه داد: کسی برای شما در کشور فرش قرمز پهن نکرده است و برای ایجاد هر تغییری باید هزینه‌های آن را بپردازید و انتظار نداشته باشید که چنین رویکردی در کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به شیوه آموزش در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: در دانشگاه‌های ایران دانشجویان در انتهای کلاس شطرنج بازی می‌کردند؛ ولی همین دانشجویان زمانی که به آمریکا رفتند، روزی ۱۸ ساعت کار می‌کردند، چرا که پیشرفت اینگونه حاصل می‌شود.

ستاری با تاکید بر ضرورت ایجاد ارتباطات و تعاملات بین‌المللی تاکید کرد: این چیزی است که بنیاد ملی نخبگان قرار است به شما ارائه دهد؛ چرا که صنعت در این کشور تنها اسمش صنعت است، ولی در حقیقت کارخانه‌هایی هستند که در آن‌ها اقدام به خرید فناوری شده است و برای چنین کشورهایی دانشگاه مورد نیاز نیست.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه دانشگاه برای کشورهایی است که می‌خواهند صنعت واقعی داشته باشند، افزود: کشورهایی مانند ما که اینگونه فکر نمی‌کنند، به پیشرفت نخواهند رسید؛ زیرا با پول نمی‌توان به پیشرفت دست یافت.

ستاری با تاکید بر اینکه ما راه را به اشتباه رفتیم، خاطرنشان کرد: باید نحوه تفکراتمان را اصلاح کنیم و برای اصلاح آن نیاز داریم که بجنگیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها بر روی دانشجویان بااستعداد اضافه کرد: دانشگاه‌هایی که با رانت و پول دولت کار می‌کنند، قطعاً به نیروی انسانی اهمیتی نمی‌دهند؛ این در حالی است که پیشرفت در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه‌ها منتظر پول دولتی نباشند.

ستاری با بیان اینکه هدف ما تغییر این اتمسفر است، گفت: تا این نگرش جدید در کشور به یک سونامی تبدیل نشود، تغییری ایجاد نخواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس جهاد دانشگاهی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد

علت احتمالی استعفای ستاری، ناهماهنگی های ناشی از معاونت فناوری وزارت علوم است

تشکیل شورایی جدید، این بار برای راهبری دانش بنیان ها

گزینه‌های پیشنهادی ۱۸۰ فعال حوزه علم و فناوری برای معاونت علمی: ستاری، خیاطیان یزدی و صاحبکار خراسانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. مرصاد گفت:

    یکی نیس بگه خودتم با رانت و پارتی صاحب این پست و مقام شدی!یکی بری تاریخچه شو بخونه میفهمه!

سرخط خبرها