پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

ساخت استنت پلیمری هوشمند با خاصیت ضد انعقادی توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9568
سه شنبه، ۲۷ مهر، ۱۳۹۵ | 14:49

ساخت استنت پلیمری هوشمند با خاصیت ضد انعقادی توسط محققان کشور

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت استنت پلیمری هوشمندی شدند که زیست تخریب پذیر است.

به گزارش دیده بان علم ایران ، شادی آجیلی مجری پروژه “ساخت استنت پلیمری هوشمند با خاصیت ضد انعقادی مناسب برای عروق” که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به اتمام رسیده است درباره انجام این طرح اظهار کرد: در حال حاضر شاخه علوم پزشکی در دنیا به سمت ساخت ایمپلنت های زیست تخریب پذیر حرکت کرده در این راستا در این طرح نیز ساخت استنتی زیست تخریب پذیر مد نظر بود که از آمیزه ای پلیمری ساخته شد که با استفاده از تکنیک پلاسما و نشاندن پلیمرهای قطبی، بر روی بهبود خون سازگاری آن نیز کار شد.

آجیلی با اشاره به ساخت نمونه آزمایشگاهی این استنت پلیمری ادامه داد: در واقع در این طرح همان فنر قلب که این عنوان بین مردم عام رایج است با استفاده از مواد پلیمری ساخته شد که از مزایای آن می توان به تخریب بعد از مدت زمانی که در رگ قلب قرار گرفت اشاره کرد البته این تخریب بعد از رفع انسداد رگ قلب است بنابراین احتمال بروز خطر برای بیمار با این روش کاهش می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز همچنین بیان کرد: از آنجا كه از سال ۱۹۷۰  تاكنون استفاده از آلياژهای فلزی (SMs)  در پزشكي مطرح شده، امروزه پيشرفت های زيادی در اين زمينه حاصل شده است. در حال حاضر می‌توان كاربردهای متعددSM را در زمينه‌های مختلف بويژه قلب و عروق به صورت كاشتنی استنت برشمرد. يكی از نقاط ضعف استنت های فلزی برای كاربرد ياد‌ شده انعطاف‌پذيری پايين آنها در قياس با جداره عروق است. اين مسئله سبب می شود كه در مناطقی از استنت، تمركز تنش بر ديواره رگ ايجاد شود و با توجه به هندسه استنت های فلزی، ممكن است صدماتی شديد بر جداره رگ وارد کند.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

ترسیم نقشه راه حوزه مهندسی در کشور

ساخت دستگاه ژانراتور تولید هیدروژن توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان

تشخیص دقیق اوتیسم با مدل ابداعی محققان ایران

پشتیبانی از ۲۰۴ طرح تحقیقاتی جدید در صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها