جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

خطر ناباروری در کمین دو میلیون زن ایرانی مبتلا به «آندومتریوز»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9487
دوشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۵ | 13:45

خطر ناباروری در کمین دو میلیون زن ایرانی مبتلا به «آندومتریوز»

رییس پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی (ابن سینا) از ابتلای حدود ۲ میلیون زن ایران به آندومتریوز خبر داد و گفت: بین ۳۰ تا ۵۰ درصد این زنان در معرض ناباروری هستند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمدمهدی آخوندی روز دوشنبه در نشست خبری کنگره بین المللی اندومتریوز و جراحی های کم تهاجمی زنان افزود: بین ۵ تا ۸ درصد زنان در دوران باروری به این بیماری مبتلا هستند که نشان می دهد این بیماری باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه اغلب مراکز درمانی به این موضوع توجه جدی و اساسی ندارند، اظهار کرد که پژوهشگاه ابن سینا کلینیک ویژه ای را در این زمینه راه اندازی کرده تا خدمات مناسب را به بیماران ارائه کند.
آخوندی اظهار کرد: این بیماری در آموزش های تخصصی دانشگاه های علوم پزشکی کمتر مورد توجه قرار گرفته که این روند باید تغییر باید.
وی بر لزوم استفاده از روش های نوین درمانی در کشور تاکید کرد و گفت: روش های جدید درمانی از جمله لاپاراسکوپی در این زمینه مطرح شده است که پزشکان ایرانی کمتر با آن آشنا هستند.

بیماری اندومتریوز یک بیماری شایع در میان زنان در سنین باروری است که موجب دردهای شدید و چسبندگی در اندام شکمی افراد می‌شود که در حال حاضر در پژوهشگاه ابن‌سینا روش‌های کم‌تهاجمی لاپارسکوپی برای این بیماران انجام می‌شود.

دکتر شاهین خزعلی عضو کمیته علمی کنگره بین‌المللی اندومتریوز و جراحی کم‌تهاجمی زنان نیز با تاکید بر اینکه درمان جراحی اندومتریوز یکی از معضلات امروز دنیای پزشکی است، افزود:این بیماری علاوه بر رحم و تخمدان‌ها، روده‌ها، کلیه‌ها و سایر اعضای بدن را درگیر می‌کند. از این رو درمان جراحی این بیماری نیاز به یک تیم متخصص جراح دارد.

وی با بیان اینکه بر این اساس بسیاری از کشورها به سمت ایجاد مراکز پزشکی چندتخصصی برای این بیماری حرکت کرده‌اند، ادامه داد: تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۰ بر روی زنان مبتلا به سرطان تخمدان انجام شد، نشان داد که اگر بیماران در مراکز تخصصی آنکولوژی زنان مورد درمان قرار گیرند، درمان‌ها اثربخش‌تر خواهد بود. از این رو برخی از کشورها مانند انگلستان از ۱۰ سال قبل به این سمت حرکت کردند.

خزعلی با بیان اینکه در این کشورها اقدام به راه‌اندازی کلینیک‌های چندتخصصی برای درمان اندومتریوز نیز شده است، خاطرنشان کرد: در این مراکز اطلاعات کامل بیماران در بانک داده‌ها ذخیره می‌شود و با بررسی این بانک داده‌ها آخرین یافته‌های خود در این زمینه در مجامع بین‌المللی علمی را منتشر می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کلینیک اندومتریوز پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: از سه سال قبل من با این مرکز همکاری دارم چرا که این مرکز در سال ۲۰۱۶ از لحاظ تعداد بیماران، رتبه اول را کسب کرده است.

این محقق ایرانی دانشگاه آکسفورد با تاکید بر اینکه جراحی‌های اندومتریوز جراحی‌های پرعارضه هستند، یادآور شد: بیماری اندومتریوز موجب آسیب  به اندام‌هایی چون روده، مثانه و لوله‌های حالب شده زیرا اندومتریوز باعث چسبندگی در این اندام‌ها می‌شود.

خزعلی با تاکید بر اینکه از سه سال قبل تاکنون در ایران، ۲۴۴ بیمار مبتلا به اندومتریوز تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: عوارض عمل در این مرکز با دقت بالا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی همچنین به علائم بیماری اندومتریوز اشاره کرد و گفت: مهمترین علامت این بیماری درد شدید در دوران قاعدگی و همچنین در زمان اجابت مزاج است.

عضو کمیته علمی کنگره بین‌المللی اندومتریوز ناباروری را از دیگر عوارض مهم این بیماری نام برد و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این بیماری تشخیص آن است به‌گونه‌ای که در کشور انگلستان هفت‌ونیم سال طول می‌کشد تا این بیماری تشخیص داده شود.

خزعلی با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات کافی در زمینه روش‌های درمانی این بیماری وجود ندارد، اضافه کرد: در حال حاضر داروهایی که موجب از بین بردن بافت اندومتریوز شود در اختیار نداریم و داروهای تجویز شده بیشتر برای پیشگیری از پیشرفت بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه تئوری‌های مختلفی در زمینه علل بروز این بیماری عرضه شده است، افزود: مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته ولی جامعه علمی اندومتریوز جهانی آن را تایید نکرده است.

به گفته وی، عواملی متعددی چون ژنتیکی و بیماری‌های ویروسی در مورد اندومتریوز مطرح است ضمن آنکه اخیراً عوامل و آلودگی‌های محیطی در بروز این بیماری مطرح شده ولی هنوز به اثبات نرسیده است.

خزعلی همچنین با اشاره به تلاش‌های کلینیک اندومتریوز مرکز ناباروری ابن‌سینا در زمینه درمان‌های کم‌تهاجمی اندومتریوز گفت: در این راستا گام‌هایی در جهت جراحی‌های لاپارسکوپی این بیماری برداشته شده که در حال حاضر ۹۱ درصد از بیماران با استفاده از این روش تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها