سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

پیشگیری از حریق متعاقب زلزله با دستگاه ایرانی قطع خودکار گاز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9478
دوشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۵ | 12:43

پیشگیری از حریق متعاقب زلزله با دستگاه ایرانی قطع خودکار گاز

دستگاه قطع خودکار گاز به همت محققان یک شرکت دانش بنیان و با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان تولید شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، مراسم رونمایی از این دستگاه که توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و شرکت ایمن زلزله سدید طراحی‌ شده، صبح امروز در محل مرکز برگزار شد. این دستگاه با تشخیص و پردازش لرزش های زمین قادر به قطع گاز و جلوگیری از بروز آتش سوزی در ساختمان‌هاست.

محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه و مشکن و شهرسازی عنوان کرد: در مرکز تحقیقات به کاهش خطرپذیری و افزایش ایمنی شهروندان توجه می‌شود چرا که کشور ما ازنظر خطرات طبیعی خصوصاً زلزله بسیار آسیب‌پذیر است و ۷۰ درصد شهرهای ما با خطر زلزله بالا مواجه هستند.

وی همچنین گفت: با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان را داریم، ۲۰ درصد با خطر زلزله بسیار شدید و در ۴۰ سال گذشته ۳۰ درصد زلزله‌های با تلفات ۱۰ هزار نفر در کشور ما رخ‌داده است.

شکرچی زاده تصریح کرد: در کنار پرداختن به بخش سازه‌ای باید به اجزای غیرسازه‌ای نیز توجه خاصی شود که عدم مقاومت کافی از آن‌ها آثار جنبی زیادی دارد که یکی از آنها سیستم لوله‌کشی گاز و انتقال گاز در شهر، خانه و صنایع است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: عملکرد این سیستم هوشمند طبق مبحث آیین‌نامه ایمنی ۲۸۰۰ ساختمان و کمیته های تخصصی مبحث مقرارت ملی ساختمان صورت گرفته و به تایید شرکت ملی گاز ایران نیز رسیده است.

شکرچی زاده با بیان اینکه آتش‌سوزی ناشی از گاز بسیار آسیب‌رسان است گفت: زلزله سان‌فرانسیسکو با بزرگی ۸ ریشتر، سه هزار نفر کشته داشته و تجربه زلزله های بزرگ نیز نشان داده که آتش‌سوزی پس از زلزله بسیار خطرساز است و بر این اساس استاندارد قطع گاز تدوین‌شده که آخرین نسخه آن سال ۲۰۰۶ عرضه شد.

وی توضیح داد: این دستگاه که امروز رونمایی شد محصول مشترک ما با شرکت ایمن زلزله سدید است که سیستم امواج زلزله را تحلیل و عمل قطع گاز را به‌سرعت انجام می‌دهد و ۸۰ درصد سیستم داخلی است و می‌تواند در ساختمان‌های متوسط نیز استفاده شود.

به گفته این مقام مسئول، همزمان با عرضه این محصول به بازار، استفاده از آن در خط لوله برخی از ساختمان‌ها اجباری می‌شود تا شاهد ارتقای ایمنی ساختمان‌ها در زمان وقوع زلزله و سوانح طبیعی در شهرها باشیم.

شکرچی‌زاده اضافه کرد: این دستگاه برقی است، اما با قطع برق باتری‌های آن شروع به کار می‌کنند تا دستگاه بتواند در زمان مورد نیاز جریان گاز را به صورت خودکار قطع کند. می‌توان از مزایای این دستگاه، برخورداری بخش زیادی از آن با استفاده از توانمندی و تولید داخل یاد کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان گفت: این دستگاه هوشمند با مطالعات بخش سازه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با استفاده از تجارب بین‌المللی تولید شده و انتظار می‌رود با استفاده از این دستگاه گام‌های مثبتی در مدیریت بحران و کاهش تلفات سوانح طبیعی از جمله زلزله در کشور برداشته شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها