پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

غیبت ایران در فهرست ۷۵ دانشگاه نوآور آسیا/ اختصاص نیمی از فهرست ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان به آمریکا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9432
یکشنبه، ۲۵ مهر، ۱۳۹۵ | 15:04

غیبت ایران در فهرست ۷۵ دانشگاه نوآور آسیا/ اختصاص نیمی از فهرست ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان به آمریکا

براساس فهرست منطقه ای برترین دانشگاه های نوآور جهان در بین ۷۵ دانشگاه نوآور آسیا هیچ دانشگاهی از ایران و دیگر کشورهای منطقه حضور ندارد و مالزی با دو دانشگاه تنها نماینده جهان اسلام در این فهرست است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به اعلام فهرست برترین دانشگاه های نوآور دنیا از سوی موسسه تامسون رویترز گفت: سه دانشگاه استنفورد، انستیتو فناوری ماساچوست و هاروارد برای دومین سال توانستند به ترتیب جایگاه اول تا سوم جهان را به خود اختصاص دهند. دانشگاه استنفورد موفقیت خود را مرهون دانشجویان و اساتید و محققان برجسته خود می باشد که توانسته اند با اختراعات جدید و ثبت مقالات تاثیرگذار جایگاه برتر خود را در سطح دنیا حفظ کنند.

سرپرست ISC افزود: هر چند سه جایگاه برتر دنیا نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی ماند اما در رتبه های پایین تر ثبات جایگاه کمتر به چشم می خورد. مهمترین تغییر رتبه به دانشگاه کارنگی ملون آمریکا تعلق دارد که در سال ۲۰۱۵ میلادی حائز رتبه ۵۶ جهان شده است اما در سال ۲۰۱۶ میلادی نتوانسته خود را در مجموع ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دهد. این دانشگاه جزو دانشگاه های برتر دنیا به حساب می آید و برنامه علمی و کامپیوتری این دانشگاه در دنیا زبانزد است و در سال ۲۰۱۵ میلادی این دانشگاه توانسته بود با داشتن چند اختراع بسیار مهم در فهرست دانشگاه های نوآور جهان قرار گیرد. با این حال دانشگاه کارنگی ملون در سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل قدیمی شدن اختراعات نتوانست در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار گیرد.

وی گفت: حرکت های قابل توجه در فهرست سال ۲۰۱۶ نشان داد که پیشرفت های بزرگ و کسب رتبه های برتر می تواند حتی با یک مقاله و یک ثبت اختراع موثر پراستناد صورت پذیرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه گفت: در رتبه بندی دانشگاه های نوآور بیش از ۶۰۰ موسسه در سطح دنیا که بیشترین میزان پژوهش علمی را در بازه زمانی ۲۰۱۴-۲۰۰۹ میلادی منتشر کرده اند شناسایی و سپس بر اساس ۱۰ شاخص به شرح جدول زیر رتبه بندی می شوند.

وی افزود: بر خلاف دیگر نظام های رتبه بندی که داده های حاصل از نظر سنجی را در ارزیابی و محاسبه نمرات دخیل می کنند، رتبه بندی دانشگاه های نوآور کاملا مطابق با داده هایی حقیقی همچون ثبت اختراعات و میزان استنادات صورت می‌گیرد. منابع اطلاعاتی شاخص ها شامل نمایه استنادی وب آو ساینس( Web of Science Core Collection)، نمایه استنادی اختراعات (Patents Citation Index)، نمایه استنادی درونت (Derwent World Patents Index) و نمایه نوآوری درونت (Derwent Innovations Index) است.

دهقانی با بیان این که آمریکا همچنان با ۴۶ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه های نوآور جهان را در این فهرست به خود اختصاص داده است، گفت: ژاپن با ۹ دانشگاه رتبه دوم و کشور فرانسه و کره جنوبی تواما با ۸ دانشگاه رتبه سوم را به لحاظ تعداد دانشگاه های نوآور در جهان کسب کرده اند.

از اروپا ۲۹ دانشگاه در این فهرست حضور دارد که دانشگاه کاتولیک لون کشور بلژیک که از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های اروپا و جهان به شمار می آید توانسته رتبه نخست اروپا و ۹ جهان را کسب کند.

به گفته وی از استرالیا هیچ دانشگاهی نتوانسته در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر نوآور در جهان قرار گیرد چرا که دانشگاه های آن کشور به رغم عملکرد مناسب در شاخص های متعارف علمی، نتوانسته اند در شاخص هایی چون ارتباط پژوهش با صنعت و توانایی تولید پتنت های تجاری به اندازه کافی خوب عمل کنند تا بتوانند نماینده ای در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر نوآور دنیا داشته باشند.

showimage-aspx
دهقانی تصریح کرد: آسیای شرقی نیز همچنان با قدرت به دنبال کسب جایگاه های برتر دنیاست. از کشور کره جنوبی هشت دانشگاه در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر نوآور جهان حضور دارد. موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره به عنوان برترین دانشگاه خارج از آمریکا معرفی شد. موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره به عنوان نوآورترین دانشگاه آسیا، توانست در سال ۲۰۱۶ رتبه جهانی خود را از ۱۰ به ۶ ارتقا بخشد. این موسسه در سال ۱۹۷۱ توسط دولت تاسیس و در همان ابتدا، وامی چند میلیون دلاری از آژانس ایالات متحده آمریکا جهت توسعه بین المللی خود دریافت کرد. این موسسه همچنان روابط علمی خود را با این انجمن ادامه داده است.

وی افزود: از ژاپن نیز ۹ دانشگاه در فهرست منتشر شده به چشم می خورد که به لحاظ تعداد دانشگاه برتر بعد از آمریکا با ۴۶ دانشگاه رتبه دوم جهانی را در دستان خود دارد. از چین هم دو دانشگاه به عنوان دانشگاه های نوآور جهان معرفی شدند و بدین ترتیب در سال ۲۰۱۶ سهم آسیا از ۱۰۰ دانشگاه برتر نوآور جهان ۱۹ دانشگاه شد. رویترز علاوه بر انتشار فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر نوآور در جهان، فهرست دانشگاه های نوآور در آسیا و اروپا را نیز منتشر می کند. روش شناسی این فهرست ها نیز اندکی با فهرست جهانی تفاوت دارد.

دهقانی اضافه کرد: در فهرست ۷۵ دانشگاه نوآور آسیا در سال ۲۰۱۶، موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره رتبه نخست آسیا، دانشگاه توکیو رتبه دوم و دانشگاه ملی سئول رتبه سوم را کسب کرده اند. کره جنوبی و ژاپن برترین جایگاه های آسیا را در دستان خود دارند. ۱۰ دانشگاه برتر آسیا به این دو کشور و همچنین ۱۷ دانشگاه از ۲۰ دانشگاه برتر آسیا به این دو کشور تعلق دارد. از کشور چین نیز بیشترین تعداد دانشگاه در این فهرست به چشم می خورد و این کشور با داشتن ۲۲ دانشگاه به لحاظ تعداد دانشگاه برتر رتبه نخست آسیا را دارد. در جدول زیر وضعیت دیگر کشور ها نیز مشاهده می شود.

showimage-aspx

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در بین کشور های اسلامی دو دانشگاه از کشور مالزی در فهرست ۷۵ دانشگاه برتر آسیا حضور دارند در حالی که ایران، ترکیه و عربستان در فهرست جهانی و فهرست آسیایی نماینده ای ندارند.

وی عدم حضور دانشگاه های مطرح کشور در این رتبه بندی ها را نشانگر نیاز به برنامه ریزی و توجه بیشتر مسوولان کشور به این شاخص ها عنوان کرد و افزود: در دنیای امروز دولتها، صنایع و سازمان ها به نوآوری به عنوان یک عامل مهم و کلیدی در برنامه های استراتژیک و ایجاد یک اقتصاد دانش بنیان مدرن و شکوفا نگاه می کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سهم زنان از فهرست محققان پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر تنها ۱۴ درصد است

رتبه ۲۹۵، بالاترین جایگاه دانشگاه های ایران در رتبه بندی وبومتریکس ۲۰۲۳

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام تشکیل شد

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران بر اساس شاخص «هرش» اعلام شد + فهرست کامل

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها