پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید پوشش های بیمارستانی ضد قارچ و باکتری در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9349
شنبه، ۲۴ مهر، ۱۳۹۵ | 09:46

تولید پوشش های بیمارستانی ضد قارچ و باکتری در کشور

محققان دانشگاه رازی کرمانشاه با بهره‌گیری از نانوذرات عنصر مس موفق به تولید پوشش‌های پلیمری ضد باکتری، قارچ و کپک شده‌اند. این پوشش‌ها را می‌توان به‌عنوان پانسمان و چسب‌های بیمارستانی مورد استفاده قرار داد.

به گزارش دیده بان علم ایران امروزه بشر به دلیل ارتقای آگاهی‌اش از بهداشت و سلامت فردی، نیازهای متفاوت و جدیدی را می‌طلبد و انتظار دارد تا محیط اطراف، وسایل، لباس‌ها و هر آنچه او با آن‌ها سروکار دارد، عاری از هرگونه آلودگی و بوی بد باشد. ازاین‌ بین منسوجات و پوشش‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند و در صورت وجود رطوبت، حرارت و تغذیه‌ی کافی، باکتری در آن‌ها رشد کرده و موجبات بیماری، بوی بد و عفونت را فراهم می‌آورند.

پوشش تخت‌های بیمارستانی، ماسک‌های پزشکی و چسب‌های زخم بهترین شرایط رشد باکتری و میکروارگانیسم‌ها را ایجاد می‌کنند. به‌کارگیری فناوری نانو در تولید این نوع پوشش‌ها، افزایش کارایی و دوام این پوشش‌ها را موجب شده است.
دکتر امیررضا عباسی، ضمن تأکید بر لزوم اجرای این طرح در رابطه با اهداف دنبال شده گفت: «هدف از انجام این طرح به‌کارگیری مواد ارزان‌قیمت حاوی ترکیبات مس به‌منظور تولید نانوکامپوزیت های زمینه ابریشمی ضدمیکروب بوده است.»
استفاده از نتایج این طرح تحقیقاتی در صنعت پلیمر و نساجی، صرفه‌ی اقتصادی را در پی دارد. همچنین مواد گران‌قیمت وارداتی جای خود را به مواد ارزان‌قیمت بومی خواهند داد.
تکنیک فراصوت یا سونوشیمی به‌عنوان یکی از تکنیک‌های مؤثر در سنتز مواد نانوساختار در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در این روش به کمک امواج فراصوت حباب‌هایی تولید شده و انرژی زیاد حاصل از ترکیدن این حباب‌ها صرف شکستن پیوندها می‌شود.. در این طرح از این روش جهت پراکنده کردن همگن و یکنواخت نانوذرات در زمینه‌ی پلیمری از روش سونوشیمی استفاده شده است. وجود این نانوذرات علاوه بر اعطای خاصیت ضد میکروبی به پلیمر، موجب بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی نانوکامپوزیت حاصل می‌شود.
به گفته‌ی محقق این طرح، در این پژوهش نانوذرات اکسید مس بر روی الیاف ابریشم با استفاده از روش تابش امواج فراصوت (سونوشیمی) رشد داده شده است. تأثیر دما، زمان واکنش، تابش امواج فراصوت و حلال بر روی رشد نانوذرات درون الیاف مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین مورفولوژی نانوذرات رشد داده نیز به کمک میکروسکوپ الکترونی بررسی شده است.
بر اساس تصاویر میکروسکوپ الکترونی، اکسید مس به صورت کریستالی بر روی الیاف ابریشم رشد کرده است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر امیررضا عباسی- عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه- و گروه تحقیقاتی ایشان در دانشکده شیمی این دانشگاه- است. نتایج این کار در مجله‌ی Journal of the Iranian Chemical Society (جلد ۱۳، شماره‌ی ۷، سال ۲۰۱۶، صفحات ۱۲۷۳ تا ۱۲۸۱) به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

شیمیدان ایرانی برنده جایزه بین المللی یونسکو شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها