- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

۲۰ درصد اشتباهات مقالات ژنتیک، تقصیر «اکسل» است!

 محققان استرالیایی طی مقاله‌ای در مجله علمی «ژنوم بیولوژی»، فرمت پیش‌فرض شده برنامه نرم افزاری «اکسل»(Excel) را مسوول حدود ۲۰ درصد از خطاهای موجود در مقالات علمی در علم ژنتیک می‌داند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پژوهشگران دریافته‌اند که این خطاها از آنجا ناشی می‌شوند که برنامه تصحیح خودکار (auto correcting) اکسل، نام‌های متداول ژن‌ها را به تاریخ یا عدد تبدیل می‌کند. از آنجا که هیچ راهی برای خاموش کردن این گزینه اکسل وجود ندارد، دانشمندان باید این خطاهای خودکار را به طور دستی درست کنند؛ کاری که بسیاری از آنها فراموش می‌کنند و در نهایت، مقاله با همان خطای درست نشده،‌ منتشر می‌شود.

یک گروه استرالیایی که به بررسی خطاهای موجود در صفحات اکسل مقالات ژنتیکی پرداخته می‌گوید اگر برای پردازش داده‌های ژنتیکی از اکسل در همان فرمت اولیه و خودکارش استفاده شود، آن وقت نام ژن‌ها به تاریخ و همینطور اعداد عوض می‌شود.

این گروه تحقیقاتی بیش از سی و پنج هزار صفحه اکسل متعلق به بیش از سه هزار و پانصد مقاله علمی منتشر شده در ۱۹ مجله متفاوت در سال‌های بین ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ در حوزه علم ژنتیک را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که تقریبا یک پنجم تمام مقالاتی که از اکسل در آنها استفاده شده است، دارای خطا هستند.

اگر محققی نام ژن MARCH1 را در اکسل وارد کند و دکمه Enter را بزند، اکسل به طور خودکار این نام را به تاریخ یکم مارچ یا ۱-MAR عوض می‌کند. اگر محقق در همان زمان متوجه این اشتباه بشود و دکمه Undo را بزند، نام اولیه باز نمی‌گردد بلکه اکسل عدد ۴۲۴۳۰ را جایگزین می‌کند. چرا که این عدد معادل همان تاریخ یک مارس در برنامه‌ریزی داخلی اکسل است.

برای اینکه به طور کامل از خطاهای اینچنینی جلوگیری شود،‌ هر ستون اکسل باید به طور جداگانه فرمت شود؛ کاری که با توجه به مقادیر زیاد اطلاعات در مقالات و تحقیقات ژنتیکی می تواند بسیار وقت‌گیر باشد.

اعضای این گروه تحقیقاتی امیدوارند که مقاله آنها سطح آگاهی محققان درباره این اشتباهات رایانه‌ای و نرم‌افزاری را بالا ببرد چرا که تمام کار یک تیم علمی می‌تواند با یک خطای نرم‌افزاری از بین برود.

انتهای پیام